Miljøros til Bukta
Miljøet sitter i høysetet hos de fleste norske musikkfestivaler i år, viser en stikkprøve foretatt av Grønt Punkt. Festivalpublikummere som for få år siden vasset i eget og andres søppel, oppfordres nå til å kildesortere plastglass, pizzakartong og til og med telt.
10 av 10 festivaler i stikkprøven til Grønt Punkt kildesorterer festivalavfallet sitt, og flere av festivalene kildesorterer et stort antall forskjellige typer avfall. Dette gleder Jaana Røine, administrerende direktør i Grønt Punkt Norge.
– Sommerfestivalene speiler på mange måter resten av samfunnet vårt. Det er ikke mange år siden søppel fløt på festivalområdene, og alt avfall ukritisk havnet i samme kontainer. Nå gjør mange festivaler en viktig innsats med sortering. Flere har til og med fått egne miljøsjefer, sier Røine.
Miljøbloggerne i Grønne Jenter har gått igjennom resultatene av stikkprøven, og gir karakter til alle festivalene. – Vi er imponert over miljøfokuset ved de norske musikkfestivalene. Det er tydelig at miljø har en plass i planlegging og gjennomføring hos alle festivalene, sier Malin Jacob, talsperson for Grønne Jenter og tidligere nestleder i Natur og Ungdom.
– Bukta kan utvide panteordning
Bukta går av stabelen i Tromsø 17.-19. juli, og har navn som Patti Smith, The War on Drugs, Mastodon og Opeth på plakaten. Festivalsjef Lasse Lauritz Pettersen forteller at det skal sorteres avfall i seks ulike fraksjoner. Publikum kan selv sortere glass-, mat-, og restavfall på festivalområdet. Buktafestivalen i Tromsø tilbyr ikke bare pant på ølglasset. For hvert plastglass som pantes gir festivalen i tillegg 1 krone til Kafe X, en kafé for tidligere rusmisbrukere.
Miljøbloggkollektivet Gronnejenter.no gir karakter 4 til festivalen i Tromsø. De påpeker at det er usikkert hvordan for eksempel trevirke, el-avfall og farlig avfall blir håndtert etter festivalslutt. – Bukta har ellers greie sorteringsordninger. Vi digger ordningen med at pant går til Kafe X. Vi liker også at drikkebeger er laget av maisstivelse, men festivalen kan vurdere å utvide panteordningen, sier Malin Jacob.
Halvparten gir pant på ølglass
Samtlige musikkfestivaler oppgir at de i år kildesorterer både plast og kartong. Seks av de ti festivalene legger opp til at publikum selv skal sortere avfall på festivalområdet. Halvparten tilbyr pant på plastglass.
– Når publikum selv kan gjøre en innsats for miljøet, har dette en bevisstgjørende effekt. Vi ser at festivalene som har en panteordning for drikkeglass og annen emballasje engasjerer de besøkende til å rydde opp etter seg, sier Røine.
Hovefestivalen har pant på alt fra ølglass og bærepapp til pizzaesker og sigarettsneiper. Panten settes rett inn på et kontantkort. – I tillegg kan publikum fylle en sorteringssekk med kildesortert avfall og levere den i miljøboden. De kan velge mellom penger, en matbong eller å snurre lykkehjulet, forteller miljøleder Fredrik Eide Refsli.
15 typer avfall på Øya
Parkenfestivalen i Bodø er en av festivalene som ikke tilbyr pant. – Noe av årsaken er at Parkenfestivalen er kontantfri. Alt av kjøp og salg foregår ved hjelp av bonger og bankkort. Selv om vi ikke har en panteordning oppnår vi gode sorterings- og gjenvinningstall, påpeker festivalsjef Gøran Aamodt. I år har festivalen satt seg mål om å sortere 70 prosent av avfallet.
En av de store festivalpionerene innen miljøarbeid er Øyafestivalen i Oslo. Grønt Punkt har i mange år samarbeidet med denne festivalen, og ideen med pant på ølglass er et resultat av dette samarbeidet. I år sorterer de 15 ulike typer avfall.
– Restavfall som ikke kan sorteres blir energivunnet som fjernvarme, og brukes til å varme opp bygninger i hovedstaden, forklarer Julie Forchhammer i Øyafestivalen.
(Pressenytt)
Liste over festivaler som deltok i stikkprøven: Buktafestivalen, Hamar Music Festival, Hovefestivalen, Malakoff Rockfestival, Parkenfestivalen, Pstereo, Slottsfjell, Steinkjerfestivalen, Trænafestivalen, Øyafestivalen.
FAKTABOKS
Grønt Punkt Norge
* Grønt Punkt Norge sikrer finansiering av returordninger for plast-, metall- og glassemballasje, emballasjekartong, drikkekartong og bølgepapp.
* Selskapet drifter også returordningene for plastemballasje og drikke- og emballasjekartong.
* Grønt Punkt Norge eies av materialselskapene og er et nonprofitt-selskap med mål om å få alle med på næringslivets emballasjedugnad.
Bildetekster:
FESTIVALAVFALL. Renovasjonsgjengen på Slottsfjell i aksjon under fjorårets festival. Glass og plast sorteres ut i publikumsområdet. Foto: Patrick DaSilva
MILJØDOM. – Vi er imponert over miljøfokuset ved de norske musikkfestivalene, sier Malin Jacob, talsperson for Grønne Jenter og tidligere nestleder i Natur og Ungdom. Foto: Julie Weien Forøy
Kontaktpersoner:
* Grønt Punkt Norge, kommunikasjonssjef Kari-Lill Ljøstad, mobil 95 06 38 05
* Grønne Jenter, Malin Jacob, mobil 90 13 14 16
Malin Jacob JulieWeienForøy.jpg 6,16 kB (3456x5184)
Les alle uttalelsene fra Grønne Jenter her.