presseticker

Skip to main content

Merket for god design 2013:

Kristelig nyskaping fikk sin lønn på Designdagen

  Publisert: 17.04.2013 10:02 - av  Henning Poulsen

Bibelselskapet og Handverk har fått Merket for god design for den nye konfirmantbibelen. Foto: Handverk

Konfirmantbibelen. Foto: Handverk

Tromsøysund sokn og Tank Design har fått Merket for god design fra Norsk Designråd. Foto: Tank

Oslo: Mens Bibelselskapet har laget en konfirmantbibel som vekker oppsikt og begeistring, har Tromsøysund sokn endelig fått en visuell identitet som står seg til den praktfulle Ishavskatedralen. Nå har begge fått det ettertraktede Merket for god design.

Utmerkelsene ble delt ut onsdag 17. april i Oslo under Designdagen, et årlig arrangement i regi av Norsk Designråd. – Merket for god design gis til de mest innovative og modige bedriftene og designerne vi har i Norge akkurat nå, sier Thea Mehl, prosjektleder i Norsk Designråd.

 

Bibelselskapet: Kirkedød bare én generasjon unna

Da den nye bibeloversettelsen kom i 2011 måtte Konfirmantbibelen fornyes fra bunnen av. En biskop i Den norske kirke kom med følgende utfordring til Bibelselskapet: – Vi har en stabel med konfirmantbøker og -hefter å drasse på. Lag én bok av det!

 

Samtidig lå det noe langt mer alvorlig bak, nemlig et behov for å møte dagens unge mennesker på deres egne premisser. – Kirkens død er aldri mer enn én generasjon unna. Bibelens innhold er troens innhold. Den må formidles inn mot stadig nye ungdomskull for at innholdet skal oppleves som relevant og meningsfullt, sier Hans-Olav Mørk, forlagsredaktør i Bibelselskapet.

 

Døråpner til teksten

I designbyrået Handverk fant Bibelselskapet en passende samarbeidspartner i den prisbelønte ungdomsbokdesigneren Eivind Stoud Platou. – God design er en døråpner til teksten. Bibelen er et levende budskap, skapt for å bli formidlet. Derfor må formidlingen skje i et formspråk som lever nå, i dag, understreker Mørk.

 

Designer og redaksjonsteam valgte å bruke klassiske symboler fra kirkekunsten. Disse ble tolket og uttrykt på en ny måte, samtidig som nye symboler også ble hentet utenfra.

 

– Dagens unge er rå til å lese symboler på internett og i graffitien på byens vegger. Mange av disse symbolene er like gamle som Bibelen og Kirken, og har blitt hentet derfra og inn i dagens graffiti. Nå skjedde det noe uventet: Graffitien ble hentet tilbake fra gaten og inn i Bibelen igjen, forteller Mørk.

 

Dødninghode på omslaget

En idé som var med fra begynnelsen var å lage omslag med lomme slik at konfirmanten selv kunne bestemme hvordan forsiden skulle se ut. Hver av de fire løse smussomslagene er personlige tolkninger av Bibelens innhold fra forskjellige illustratører. Grafittikunstner Thomas Stønjum utsmykket Grinilunden kirke i Bærum før den ble revet. Basert på ett av disse veggmaleriene utformet Platou et omslag som ble tungt å svelge for Bibelselskapet: Et dødninghode med blomster som vokste ut av øyenhulene. Mørk er glad for at de valgte å være vågale.

 

– Omslaget med dødninghodet er kanskje det ved Konfirmantbibelen som har berørt flest og sterkest. Motreaksjonene kom fra enkelte av kirkens konfirmantveiledere. Andre påpekte at de aldri før hadde har sett konfirmanter sette seg ned utenfor kirken for å bla i Konfirmantbibelen og diskutere hvilket omslag de skulle velge, sier forlagsredaktøren.

 

Bibel med bruksanvisning

Utgiveren ønsket også at konfirmantene skulle bruke bibelen sin aktivt og gjøre den til sin egen. Foran i boken er det derfor en bruksanvisning: ”Slik kan en velbrukt Konfirmantbibel se ut”. Her oppfordres det til notering og understreking så vel som tegning og skriving av vennehilsener.

 

Den nye Konfirmantbibelen ble snart en stor suksess. Allerede tre måneder etter lanseringen i juli 2012 hadde salget oversteget hele 2011-salget til den gamle versjonen. Totalt solgte Bibelselskapet 25 000 eksemplarer i fjor.

 

1000 år med bibeldesign

Bibelselskapet har flere ganger i de seneste årene blitt prisbelønt for sin bibeldesign, men forholdet mellom designfaget og den hellige boken strekker mye lengre tilbake i historien.

 

– Begrepsparet Bibel og design har hørt sammen i mer enn tusen år. De første kristne var fattige og brukte billig materiale, papyrus. Etter hvert ble bøkene skrevet på pergament og ble mer velutstyrte og vakre, med rike illustrasjoner og kalligrafert håndskrift. De første trykte biblene var praktutgaver. Noen av verdens vakreste bøker gjennom tidene er bibler, forteller Mørk.

 

Tromsøysund sokn: Guddommelig design

Den karakteristiske Ishavskatedralen i Tromsø er ett av Norges mest kjente kirkebygg, men både kirken og menigheten manglet en tydelig grafisk identitet. Hver gang en trykksak eller annonse skulle lages måtte man starte på nytt. Derfor gikk menigheten til det uvanlige skritt å kjøpe en designprofil.

 

– Mange andre aktører bruker bilder av vår kirke i sin markedsføring. Vi ønsket oss en logo og en profil som bare er vår og som understreker både byggets særegne stil og oppgaver som gudshus, forklarer Kjell Skog, nylig pensjonert sogneprest for Tromsøysund menighet.

 

Tank Design fra Tromsø ble engasjert, og sammen med en prosjektgruppe fra kirken tok de fatt på arbeidet. En viktig føring fra menigheten var at en ny grafisk profil aldri måtte komme i veien for budskapet. Den måtte passe inn i en rekke sammenhenger: I tillegg til tradisjonelle menighetsaktiviteter som bryllup, gravferd, sorggrupper, konfirmasjon, ungdomsklubb og speider brukes kirken også til kommersielle konserter og kulturarrangementer.

 

Forente kors og kirke

Designerne tok derfor utgangpunkt i de to viktigste elementene de fant; det kristne korset og selve kirkebygget. Da disse to enkle, geometriske formene ble satt sammen åpenbarte det seg et sterkt og helhetlig symbol som fikk menigheten til å rope ”Amen!”. I dag brukes den nye identiteten på alt fra dåpsinvitasjoner til konsertannonser og kirkeungdommens hettegensere.

 

– Vi er stolte over å ha fått et så innholdsrikt og enkelt uttrykk som binder kirkehusets mangfoldige bruksområder sammen på en så harmonisk måte. Det er en glede å bruke dette både til menighetsarbeid, turistvirksomhet og konserter. Jeg regner med en smule misunnelse i de andre menighetene og i Fellesrådet, smiler den tidligere sognepresten lurt.

(Pressenytt)

 

Til redaksjonen: Designdagen 2013 streames på norskdesign.no fra klokken 10.00 i dag. Priser og utmerkelser deles ut på ettermiddagen.

 

FAKTABOKS:

Merket for god design:

* En utmerkelse som deles ut hvert år av Norsk Designråd

* Anerkjenner vellykket bruk av design i innovasjonsprosjekter

* Bedrifter og designbyrå søker med produkter eller løsninger de har utviklet i fellesskap

* I år var det 143 søkere

* 17. april mottar 39 av disse Merket for god design

 

 

Bildetekster:

Bibelselskapet og Handverk har fått Merket for god design for den nye konfirmantbibelen.

 

Tromsøysund sokn og Tank Design har fått Merket for god design fra Norsk Designråd.

 

 

Jurykjennelser, bilder, underlag:

Nyhetssaker og jurykjennelser fra årets utdeling av Merket for god design legges her kl 18.00, onsdag 17. april: http://www.norskdesign.no/finn-tidligere-mottakere/category8516.html?mainSearchCategory=227&articlesearchstring=Skriv+inn+s%C3%B8keord&firstCategorySearch=0&secondCategorySearch=0&year=2013 (Dersom du ikke finner den aktuelle mottakeren på førstesiden, så bla deg bakover)

Ytterligere bilder av prosjektene legges ut her til samme tidspunkt: http://www.norskdesign.no/bildegalleri/category273.html

 

Kontaktpersoner:

* Bibelselskapet, redaktør Hans-Olav Mørk, mobil 413 29 711

* Tromsøysund sokn, tidligere sogneprest Kjell Skog, mobil 915 39 664

* Norsk Designråd, prosjektleder Thea Mehl, mobil 413 09 819

* Norsk Designråd, prosjektmedarbeider Line Aandal Røijen, mobil 911 74 639

* Norsk Designråd, informasjonsdirektør Grete Kobro, mobil 907 65 971

 

Følgende bilder er knyttet til denne artikkelen:

Denne saken er skrevet av Pressenytt for Design og arkitektur Norge (DOGA), og kan brukes fritt. Pressenytt har redaksjonelt ansvar for innholdet i artikkelen.
Publisert: 17.04.2013 10:02
Teknisk løsning ZEVS AS