presseticker

Skip to main content

Har millioner – leter etter kulturbransjens beste nyskapingsprosjekter

  Publisert: 30.04.2024 05:00 - av  Henning Poulsen

INNOVATIVE HUSBYGGERE. Etter gjennomført DIP-prosjekt som dreide seg om sirkulære ferdighus, har Haugen/Zohar Arkitekter sikret seg en strategisk viktig avtale med Norgeshus. Her viser Aleksandra Volfova (t.v.) og Marit Justine Haugen fram en veggprototype til Anne Elisabeth Bull (i midten), DIP-ansvarlig i DOGA. Foto: Morten Brakestad 

Museene i Akershus er blant mottakere av innovasjonsmidler fra DOGA. Nå skal ytterligere 11 millioner kroner sprøytes inn i norske bedrifter som vil bruke designdrevet innovasjon til å tenke nytt og forstå brukerne sine bedre.  

DIP er en støtteordning som stimulerer til bruk av designmetodikk i idéfasen av innovasjonsprosjekter i næringslivet. Det er fasen der du har en problemstilling, men ikke enda har kommet fram til en løsning.  

 

– Norge trenger mer nyskaping. Derfor har regjeringen forsterket satsingen på DIP. Når designmetodikk og brukerinnsikt kommer tidlig inn i innovasjonsprosjekter, får vi mer treffsikker nyskaping. Jeg oppfordrer næringslivet til å gripe sjansen til å søke om DIP-midler fra DOGA, sier næringsminister Cecilie Myrseth (Ap). 

Siden 2009 har DOGA delt ut nesten 115 millioner kroner gjennom DIP, som står for Designdrevet innovasjonsprogram. Nå har DOGA økt den årlige innovasjonspotten fra 10 til 11 millioner kroner. 

– Pengene går til å få inn designkompetanse i den kritiske idéfasen. Slik sikrer vi at innovasjonsprosjekter tar utgangspunkt i reelle brukerbehov, i stedet for å basere utviklingen på gjetting og antagelser, sier Anne Elisabeth Bull i DOGA. Hun er leder for satsingsområdet designdrevet innovasjon i DOGA.

Fristen for å søke om DIP-midler fra årets pott går ut 22. mai.  

Museene i Akershus: Mobil museumsnyvinning 

Museumspublikummet blir stadig gråere i håret, mens yngre målgrupper glimrer med sitt fravær. I 2021 mottok MiA – Museene i Akershus 500 000 kroner i DIP-støtte for å finne ut hvordan de kan nå ut til flere.  

– DIP-midlene gav oss mulighet til å jobbe tverrfaglig med andre utenfor vår egen institusjon, spesielt i ideutviklingsfasen. Metodene vi lærte for konseptutvikling og brukertesting ble brukt til å utvikle ideen om et mobilt museum, og la et godt grunnlag for videreutvikling, sier Sigrid Tveiten Roholdt, stedsansvarlig ved Ullensaker museum, MiA.  

I prosjektet utforsket MiA hvordan de kan bli en spennende og relevant møteplass for et mangfoldig publikum. Målet var å finne fram til nye aktiviteter og nytt innhold som kan være med på å øke interessen i befolkningen. Netlife Design bisto med designkompetanse og brukerinnsikt i prosjektet, som blant annet har munnet ut i et mobilt museumskonsept i Ullensaker. 

– Takket være støtten fra DIP fikk vi brukerrettet designkompetanse inn helt fra begynnelsen av. Kunnskapen vi fikk gjennom prosjektet er nå videreformidlet internt og eksternt, og konseptet vi utviklet er tatt videre gjennom andre prosjekter, sier Roholdt.  

(Pressenytt) 

Kontaktpersoner: 

* Design og arkitektur Norge, leder for designdrevet innovasjon, Anne Elisabeth Bull, mobil 90 61 95 19, aeb@doga.no 

Bildetekster: 

INNOVATIVE HUSBYGGERE. Etter gjennomført DIP-prosjekt som dreide seg om sirkulære ferdighus, har Haugen/Zohar Arkitekter sikret seg en strategisk viktig avtale med Norgeshus. Her viser Aleksandra Volfova (t.v.) og Marit Justine Haugen fram en veggprototype til Anne Elisabeth Bull (i midten), DIP-ansvarlig i DOGA. Foto: Morten Brakestad 

HEIER PÅ NYSKAPING. – Regjeringen har forsterket satsingen på DIP, og jeg oppfordrer næringslivet til å gripe sjansen og søke om DIP-midler fra DOGA, sier næringsminister Cecilie Myrseth (Ap). Foto: NFD 

Dette er Designdrevet innovasjonsprogram: 

* Designdrevet innovasjonsprogram (DIP) skal sikre bedre og mer samfunnsnyttig innovasjon gjennom bruk av designmetodikk i idéutviklingsfasen av nyskapingsprosjekter. 

* DIP skal bidra til ny kompetanse om designdrevet innovasjon – og lede til nye produkter, tjenester, prosesser eller organisasjonsformer. 

* Designdrevet innovasjon gir dyp forståelse av kunder og brukere og kan bidra til høyere salg, økte markedsandeler og nye bruksområder og kundegrupper. 

* Alle private, momsregistrerte vare- og tjenesteytende foretak kan søke om støtte fra DIP. Enkeltpersonsforetak kan ikke motta støtte gjennom DIP.

* Siden 2009 har Design og arkitektur Norge (DOGA) delt ut 114 millioner kroner til totalt 259 prosjekter.

* Les mer om DIP og resultater som er oppnådd her: http://www.doga.no/dip


Denne saken er skrevet av Pressenytt for Design og arkitektur Norge (DOGA), og kan brukes fritt. Pressenytt har redaksjonelt ansvar for innholdet i artikkelen.
Publisert: 30.04.2024 05:00
Teknisk løsning ZEVS AS