presseticker

Skip to main content

Merket for god design 2014:

Design revitaliserer kulturinstitusjoner

  Publisert: 02.04.2014 08:16 - av  Henning Poulsen

Den Norske Opera og Ballett og Bekk Consulting mottar Merket for god design fra Norsk Designråd.

 

Riksteatret og Bleed får Merket for god design.

 

Kunsthall Grenland og Onzero designbureau mottar Merket for god design.

 

Oslo: Operaen selger flere billetter etter å ha fornyet seg på nett. Riksteatret opplever flere fulle hus etter at de satset også utenfor scenen. Nyopprettede Kunsthall Grenland har satt seg selv på kulturkartet med sin markante logo. Nå hedres de med det ettertraktede Merket for god design.

Utmerkelsene blir delt ut onsdag 2. april i Oslo under Designdagen, et årlig arrangement i regi av Norsk Designråd. – Merket for god design gis til de mest innovative og modige bedriftene og designerne i Norge akkurat nå, sier Line Aandal Røijen, prosjektleder i Norsk Designråd.

 

Den Norske Opera og Ballett: Opera til folket

De er en av Norges mest kjente kulturinstitusjoner, og holder til i landets kanskje mest ikoniske bygg. Imidlertid var det nesten bare den faste menigheten som brukte nettsiden til Den Norske Opera og Ballett. Noe måtte gjøres for å få operaen ut til folket!

 

– Vi trengte et nettsted som kunne engasjere en større målgruppe enn vårt faste opera- og ballettpublikum. Den nye siden måtte inspirere særlig nye og potensielle publikummere til å oppleve en forestilling, sier Magne Bjella. Han leder satsingen mot nye medier i Den Norske Opera og Ballett.

 

Geriljatesting

Etter et forprosjekt ble det klart at både den eksisterende nettløsningen og billettsystemet måtte byttes ut. Sammen med konsept-, design- og utviklingsbyrået Bekk Consulting gikk Operaen i gang med et omfattende interaktivt prosjekt. Behov ble kartlagt, mål ble satt, målgrupper ble identifisert. Designerne gikk i gang med utvikling av konsept og visuell retning.

 

Skisser og utkast ble prøvd ut ved hjelp av geriljatesting. Designerne la de uferdige nettsidene over på et nettbrett. Deretter oppsøkte de publikummere og potensielle publikummere i operahusets foajé samt på nærliggende kafeer og studiesteder. Slik fikk idealet om brukervennlighet et brutalt ærlig møte med virkeligheten. Tilbakemeldingene fra brukertestene gjorde at sidene ble tegnet om flere ganger, før funksjonaliteten endelig var perfekt.

 

Doblet nettsalget

Resultatet er en nettside som både er selgende og seriøs på samme tid. Nye operaen.no har fått en svært god navigasjonsløsning, og det er enkelt å få oversikt, velge forestilling og kjøpe billett. Store, skråkuttede bilder strekker seg horisontalt over hele siden, inspirert av operabyggets mange linjer.

 

Den nye nettsiden ble lansert i mars 2013, og har vært en stor suksess. Antall førstegangsbesøkende har økt, flere publikummere kommer igjen og billettsalget på nett vokser kraftig. Tidligere solgte Operaen kun 27 prosent av sine billetter via nettsiden. Nå er andelen mer enn doblet.

 

– Synligheten vår i søkemotorene har også økt, noe som genererer mer trafikk inn på operaen.no. Fra fjerde kvartal 2012 til samme periode i 2013 fikk vi over 40 000 flere besøkende. Du kan trygt si at dette designprosjektet har vært vellykket, sier Bjella.

 

Riksteatret: Fra grå mus til vital kulturleverandør

Riksteatrets turnéer når ut til 70 scener over hele Norge, men tidligere har institusjonen fremstått som litt grå og passiv. Et nytt og unikt tjeneste- og opplevelseskonsept løfter nå Riksteatret til å bli en synlig og vital kulturleverandør.

 

– Målet vårt er å selge flere billetter, treffe flere målgrupper og spre teaterinteressen over hele landet. Vi hadde et godt grep om vårt trofaste publikum, men ville nå flere. For å få til dette måtte vi dreie selve teateropplevelsen fra å gjelde kun det som skjer på scenen, til å omfatte hele kundereisen, forteller Ole Herman Kjernsby, markeds- og kommunikasjonssjef på Riksteatret.

 

Tar grep om kundereisen

Designbyrået Bleed ble koblet inn. De gikk grundig til verks for å beskrive kundenes opplevelse av Riksteatret. Samtidig kartla designere alle kontaktpunktene publikum møter i forbindelse med en forestilling. Deretter utviklet Riksteatret og Bleed et helhetlig konsept som både løfter teatret som merkevare og destinasjon, og som strekker seg mot både yngre og mer maskuline målgrupper.

 

Tidligere var det kun det lokale spillesteder som sto for markedsføring, dialog, billettsalg og oppfølging i forbindelse med forestillingene, noe som resulterte i svært varierende publikumsbesøk. Nå gjør Riksteatret nasjonal markedsføring og har bygget en nyhetsbrevdatabase for å ha dialog direkte med publikum. Det har også blitt lettere å kjøpe billett til en forestilling. Plakater og annen kommunikasjon har fått et solid ansiktsløft, og fremstår nå som direkte og dristig. Dette gjør Riksteatret mer synlig og relevant også utenfor den faste publikumskretsen. En rekke tiltak er blitt lansert for å engasjere publikum, blant annet foredrag før forestillingene samt mulighet til å møte skuespillerne.

 

Flere fulle hus

  1. – Vi tar i stor grad over kulturhuset før, under og etter forestillingen. Vi gjør alt vi kan for å skape en opplevelse som strekker seg langt utover det som skjer på scenen. Under Dr. Proktor-turnéen delte vi ut prompeputer, og på premieren ble det servert grønn prompesaft, sier Kjernsby.

 

De første tiltakene ble satt til livs mot slutten av 2012. Kjernsby forteller at det fremdeles gjenstår en del arbeid før alt er ferdigstilt, men at resultatene begynner å vise seg. Nyhetsbrevdatabasen til Riksteatret har allerede firedoblet seg i størrelse, teatret har dobbelt så mange følgere på Facebook og prosjektet er blitt omtalt i en rekke designmagasiner og -blogger verden over. Og viktigst av alt: Forhåndssalget øker, og stadig flere forestillinger går for fulle hus.

 

Kunsthall Grenland: Havnet i skuddlinjen

Andreas Rishovd har større grunn enn de fleste til å være glad for å motta Merket for god design. Som daglig leder for nyopprettede Kunsthall Grenland havnet han nemlig i skuddlinjen da ny logo og designprofil ble avduket.

 

Den nye kunsthallen i Porsgrunn trengte en visuell profil for å bli lagt merke til. Det ble den absolutt! Etter lanseringen av den nye designen raste debatten i lokalavisene i flere uker, og temperaturen var høy. Ett år senere har kritikken for lengst stilnet, og Kunsthall Grenland har blitt en publikumssuksess.

 

Advarsel: Design forbudt!

– Det ble et voldsomt rabalder, og de første fem ukene var rett og slett intense. Vi måtte kjempe innbitt for å få beholde designen vår. Det hele toppet seg da formannskapet i kommunen nedla forbud mot at logoen skulle få pryde kulturhuset der kunsthallen er leietaker, minnes Rishovd.

 

Da Kunsthall Grenland tok kontakt med Onezero designbureau for halvannet år siden var utgangspunktet enkelt: Den nye stiftelsen hadde behov for synlighet, og ønsket å appellere til et stort, yngre publikum.

 

Designerne hentet inspirasjon fra Grenlands lange industritradisjoner. De valgte ut et fåtall tydelige elementer med sterk symbolkraft. Mest iøynefallende er selve logoen, som er et svart kryss i en gul boks.

 

– Logoen leker med symbolikk som mange forbinder med fare, gift og forurensing. Samtidig er logoen et åpent symbol. Den er det du gjør den til selv, og den gir oss mange muligheter som vi kan spille på, sier Rishovd.

 

Publikumssuksess

En drøy måned etter lansering hadde gemyttene roet seg. Den nye designen til Kunsthall Grenland vokste seg stille på folk. På neste formannskapsmøte i kommunen gikk politikerne bort fra forbudet.

 

Ett år senere kan Rishovd se tilbake på det hele med et smil. – Det har vært et fantastisk første driftsår for kunsthallen. Debatten rundt designen har gjort at veldig mange fikk øynene opp for oss. Bare første halvår hadde vi 9000 besøkende. Det er et svært høyt tall for en regional institusjon som oss, forteller han.

 

Og legger til: – Selv om striden rundt logoen og designvalget vårt har lagt seg, føles det likevel svært godt å kunne motta Merket for god design. Noen av landets fremste fageksperter innen design har gått igjennom arbeidet vårt og gitt oss en faglig tommel opp. Det er en verdifull bekreftelse som vi setter veldig stor pris på.

 

Årets store design- og innovasjonsdag

Utdelingen av Merket for god design skjer under årets største markering av design og innovasjon, Designdagen 2014, som går av stabelen på DogA Norsk Design- og Arkitektursenter i Oslo onsdag 2. april. På formiddagen blir det foredrag med noen av verdens fremste kapasiteter på design. Priser og utmerkelser deles ut på ettermiddagen.

 

Næringsminister Monica Mæland skal åpne Designdagen. Hun slår fast at norske bedrifter har alt å vinne på å dyrke design som innovasjonsverktøy: – Ved å satse på design kan næringslivet utvikle gode, innovative produkter og tjenester som styrker konkurransekraft og lønnsomhet, sier Mæland.

(Pressenytt)

 

Til redaksjonen: Designdagen 2014 streames på norskdesign.no fra klokken 09.30 i dag. Priser og utmerkelser deles ut på ettermiddagen.

 

FAKTABOKSER:

Kultur-Norge utmerkes:

 

Produkt: Operaen.no
Bedrift: Den Norske Opera og Ballett
Design: Bekk Consulting
Kategori: Interaktiv design

Bilder og jurykjennelse: https://www.dropbox.com/sh/4kxb9ktw08rj3as/TJuQohimcE

 

Produkt: Tjeneste- og opplevelsesdesign
Bedrift: Riksteatret
Design: Bleed
Kategori: Tjenestedesign

Bilder og jurykjennelse: https://www.dropbox.com/sh/yg0mfw9ddq7kkad/csfJiO6eQy

 

Produkt: Logo og identitetsdesign
Bedrift: Kunsthall Grenland
Design: Onezero designbureau
Kategori: Visuell kommunikasjon

Bilder og jurykjennelse: https://www.dropbox.com/sh/81pxlm2llburfxw/JAlwrzHG3_

 

Merket for god design:

* En utmerkelse som deles ut hvert år av Norsk Designråd

* Anerkjenner vellykket bruk av design i innovasjonsprosjekter

* Bedrifter og designbyrå søker med produkter eller løsninger de har utviklet i fellesskap

* I år var det 150 søkere

* 2. april mottar 44 av disse Merket for god design

* Av disse 44 er fire nominert til Hedersprisen for god design

http://www.norskdesign.no/merket

 

 

Bildetekster:

Den Norske Opera og Ballett og Bekk Consulting mottar Merket for god design fra Norsk Designråd.

 

Riksteatret og Bleed får Merket for god design.

 

Kunsthall Grenland og Onzero designbureau mottar Merket for god design.

 

 

Jurykjennelser, bilder, underlag:

Nyhetssaker og jurykjennelser fra årets utdeling av Merket for god design legges her kl 17.00, onsdag 2. april: http://www.norskdesign.no/jurykjennelser-2014/category9267.html

Ytterligere bilder av prosjektene legges ut her til samme tidspunkt: http://www.norskdesign.no/bildegalleri/category273.html

 

Kontaktpersoner:

* Den Norske Opera og Ballett, leder for nye medier Magne Bjella, mobil 479 15 281

* Riksteatret, markeds- og kommunikasjonssjef Ole Herman Kjernsby, mobil 480 31 911

* Kunsthall Grenland, daglig leder Andreas Rishovd, mobil 993 29 969

* Norsk Designråd, prosjektleder Line Aandal Røijen, mobil 911 74 639

* Norsk Designråd, informasjonsdirektør Grete Kobro, mobil 907 65 971

 

 

Følgende bilder er knyttet til denne artikkelen:
Bilde - vedlegg til sak MID011 - Skjermbilder1.jpg 35,82 kB (2880x1800)
Bilde - vedlegg til sak riksteatret-nydalen2.jpg 28,99 kB (3264x2448)
Bilde - vedlegg til sak MV007_kunsthall_logo_tilweb.jpg 14,31 kB (3000x1854)

Denne saken er skrevet av Pressenytt for Design og arkitektur Norge (DOGA), og kan brukes fritt. Pressenytt har redaksjonelt ansvar for innholdet i artikkelen.
Publisert: 02.04.2014 08:16
Teknisk løsning ZEVS AS