presseticker

Skip to main content

Da hele Oppland hyllet kong Haakon og dronning Maud

  Publisert: 27.05.2013 07:00 - av  Maren Bleskestad

Kongelig utlån: Bjørnstjerne Bjørnson lånte ut sin egen hest og vogn da kongefamilien Lillehammer stasjon under kroningsreisen i 1906. Flere tusener hadde møtt opp for å hilse de kongelige velkommen til byen. Foto: Jens C. F. Hilfling Rasmussen/Det kongelige hoffs fotoarkiv

Kroningsvognen: Sentralt i utstillingen står denne gallaberlineren, som ble laget til kroningen i Trondheim i 1906. Den ble produsert hos O. Sørensen i Kristiania og viser at norsk vognmakerkunst var på høyde med det beste i Europa. Foto: Jan Haug/Det kongelige hoff

Kongelig lekebil: Kronprins Olavs lille elektriske Cadillac var en julegave fra mormor, dronning Alexandra av Storbritannia, i 1912. Foto: Dronning Mauds fotoalbum/Det kongelige hoffs fotoarkiv

I 1906 var det kroningsfeber i Oppland. Folk fra Lillehammer til Mølmen stilte seg opp for å få sitt første møte med kong Haakon og dronning Maud. Mandag 3. juni er kong Harald og dronning Sonja til stede når bilder fra kroningsreisen og Slottets samling av kjøretøyer stilles ut i regi av Nasjonalmuseet.

Da kong Haakon og dronning Maud kom til Norge i 1905 var stallene tomme, og de måtte selv anskaffe hester, vogner og kjøretøy. Mandag åpner utstillingen ”Fra Berliner til Buick. Kongelige kjøretøyer 1905-45” i kulturbunker Dora i Trondheim. Kong Harald og dronning Sonja er selvsagte hedersgjester.

 

– Etter stor suksess med de tidligere utstillingene er det en glede å overrekke den siste jubileumsgaven i kroningsbyen Trondheim, sier Audun Eckhoff, Nasjonalmuseets direktør.

 

Lånte Bjørnstjerne Bjørnsons hest og vogn

Unike bilder, filmopptak og tekster fra det daværende kongeparets møte med det norske folk under kroningsreisen i 1906 vies stor plass i utstillingen.

 

– I 1906 led hele Norge av kroningsfeber. På Lillehammer stasjon stod en forventningsfull skare mennesker. Byen hadde invitert lokale kunstnere til å smykke stasjonen og hovedgatene. Med hest og vogn utlånt av Bjørnstjerne Bjørnson ble kongen og dronningen kjørt fra stasjonen til en hvil på Victoria Hotell. Deretter gikk turen til Maihaugen med påfølgende festmiddag i byen og overnatting på hotellet, forteller Sissel Guttormsen, konservator ved Museene i Sør-Trøndelag (MIST).

 

Hjertevarme i Gudbrandsdalen

Også på stasjonene på Faaberg, Øier, Ringebu, Hundtorp og Vinstra var folk møtt opp for å hilse kongeparet velkommen. Ringebu stasjon var smykket med elghoder mellom grønne grantrær og nærmere 1000 personer var møtt fram til sang og hurrarop. Da kongeparet kom til Otta gikk turen videre fra stasjonen i hest og vogn.

 

– Kong Haakon og dronning Maud ble møtt med en enorm hjertevarme gjennom hele Gudbrandsdalen. Ved veikanten stod hele familier tålmodig ventende på kongeparets ankomst og selv de fattigste små stuer var festpyntet. Ved gården Landheim på Dombås ventet 20 gutter og piker i gamle norske drakter som kongen hadde ytret ønske om å se. Dronning Maud fotograferte ivrig under hele reisen, forteller Guttormsen.

 

Kong Haakons første bil

Kroningskareten, kronprins Olavs barneslede, dronning Mauds ridedrakt og kong Haakons første førerkort er blant gjenstandene som vises i utstillingen. Også en Buick, kong Haakons første bil og kronprins Olavs Cadillac-lekebil har funnet veien til kulturbunkeren Dora som opprinnelig er en tysk u-båtbunker fra andre verdenskrig.

 

– Kong Haakons Minerva ble så vidt reddet fra bilopphugging i 1937 og står til vanlig utstilt ved Norsk Teknisk Museum i Oslo, forteller Sissel Guttormsen.

 

”Fra Berliner til Buick. Kongelige kjøretøyer 1905-45” er den siste av i alt seks utstillinger under navnet ”Den kongelige reise”, som er en gave fra Regjeringen til kongeparet i anledning deres 75-årsjubileum.

(Pressenytt)

 

 

Bildetekst 1:

Kongelig utlån: Bjørnstjerne Bjørnson lånte ut sin egen hest og vogn da kongefamilien Lillehammer stasjon under kroningsreisen i 1906. Flere tusener hadde møtt opp for å hilse de kongelige velkommen til byen. Foto: Jens C. F. Hilfling Rasmussen/Det kongelige hoffs fotoarkiv


Bildetekst 2:

Kroningsvognen: Sentralt i utstillingen står denne gallaberlineren, som ble laget til kroningen i Trondheim i 1906. Den ble produsert hos O. Sørensen i Kristiania og viser at norsk vognmakerkunst var på høyde med det beste i Europa. Foto: Jan Haug/Det kongelige hoff

Bildetekst 3:

Kongelig lekebil: Kronprins Olavs lille elektriske Cadillac var en julegave fra mormor, dronning Alexandra av Storbritannia, i 1912. Foto: Dronning Mauds fotoalbum/Det kongelige hoffs fotoarkiv


Kontaktpersoner:

* Nasjonalmuseet, kommunikasjonsdirektør Jean-Yves Gallardo, mobil 992 89 629
* Nasjonalmuseet, prosjektleder for ”Den kongelig reise”-utstillingene: Anne Qvale, mobil 930 21 810

* Nasjonalmuseet, prosjektkoordinator Anniken Thue, mobil 948 79 044

* Museene i Sør-Trøndelag, konservator Sissel Guttormsen, mobil 997 12 693

Den kongelige reise:

* Regjeringens gave til kongeparet består av fire store utstillinger og to vandreutstillinger og har fått prosjektnavnet ”Den kongelige reise”.

* Prosjektet organiseres av Nasjonalmuseet. Utstillingene vises flere steder i Norge i 2012-2014. Utstillingene er basert på kunst- og kulturhistoriske gjenstander fra de kongelige samlinger.

 

* 3. juni åpner utstillingen ”Fra Berliner til Buick. Kongelige kjøretøyer 1905-45” ved kulturbunker Dora i Trondheim. Temaet for utstillingen er kongelige kjøretøy og kong Haakons og dronning Mauds kroningsreise i 1906. Sissel Guttormsen, konservator ved Museene i Sør-Trøndelag, er kurator for utstillingen.

 

* For mer informasjon: www.denkongeligereise.no

Følgende bilder er knyttet til denne artikkelen:
Bilde - vedlegg til sak DKSF.010086.jpg 16,15 kB (2322x1608)
Bilde - vedlegg til sak kroningsvogn.jpg 3,94 kB (1969x1397)
Bilde - vedlegg til sak DKSF.012242.jpg 3,18 kB (2362x1594)

Denne saken er skrevet av Pressenytt for Nasjonalmuseet, og kan brukes fritt. Pressenytt har redaksjonelt ansvar for innholdet i artikkelen.
Publisert: 27.05.2013 07:00
Teknisk løsning ZEVS AS