presseticker

Skip to main content

Kvinnelige ledere mest konkurransedyktige

  Publisert: 15.12.2010 07:30 - av  Henrik Arneberg
Jan Olav Brekke

FORNØYDE: Jan Olav Brekke i Lederne tror at flere kvinnelige ledere opplever jobben som mer meningsfull fordi de har måttet jobbe hardere for å komme til sine lederposisjoner. Foto: Lederne

Oslo: Kvinnelige ledere opplever jobben som mer meningsfull enn sine mannlige kolleger, og tar mer ansvar for å tilegne seg kunnskap. Likevel er det færre kvinner som ønsker å bli lenge der de er.

Dette kommer fram i et omfattende studie som analyse- og rådgivningsselskapet Great Place to Work Institute har gjennomført blant 2031 ledere i norske virksomheter. Ledernes opplevelse av tillit, stolthet og fellesskap er blitt kartlagt.

 

– At flere kvinnelige ledere opplever jobben som mer meningsfull tror jeg kan skyldes at kvinner har måttet jobbe hardere for å komme til sine lederposisjoner. Når man kjemper hardt og når målet, oppleves nok jobben som ekstra meningsfull, sier forbundsleder Jan Olav Brekke i ledelsesorganisasjonen Lederne.

 

Kvinner mer kunnskapstørste

Undersøkelsen avdekker at det er store forskjeller når det gjelder kvinnelige og mannlige ledere. Mens 84 prosent av de kvinnelige lederne oppgir at de opplever arbeidet sitt som ”mer enn jobb”, svarer bare 76 prosent av mennene det samme. Videre viser studiene at kvinnene er betydelig mer opptatt av å tilegne seg ny kunnskap, og de føler bedriften de er ansatt i bidrar til noe positivt i samfunnet.

 

– Dette viser at kvinnelige ledere er mer på linje med det vi anser som sentrale holdninger i møte med fremtidens arbeidsliv enn sine mannlige kolleger. Det å være på hugget, se muligheter og søke ny kunnskap er egenskaper vi opplever som meget verdifulle på de beste arbeidsplassene, sier administrerende direktør Jannik Krohn Falck i Great Place to Work Institute.

 

Jan Olav Brekke tror mange kvinnelige ledere ønsker å tilegne seg mest mulig kunnskap når de først er blitt ledere, fordi de vil være best mulig kvalifisert til jobben de skal gjøre. – I tillegg er det slik at kvinnelige ledere jevnt over er yngre enn de mannlige, og at de av den grunn også generelt sett har mer formell kompetanse enn sine mannlige kolleger, sier han.

 

Oftere på jobbshopping

Selv om de tar mer ansvar for egen læring og opplever jobben som mer meningsfull, svarer færre kvinner enn menn at de ønsker å bli lenge i bedriften.

 

Både Krohn Falck og Brekke tror dette kan bety at de kvinnelige lederne krever mer av sine arbeidsgivere.

– Jeg tror kvinner som stiller høye krav og forventninger til seg selv som leder, også stiller høye krav til egen arbeidsplass. Når flere av de kvinnelige lederne svarer at de ser på arbeidet som mer enn en jobb, så er de sannsynligvis også sterkere opptatt av nye utfordringer på arbeidsplassen enn hva menn er, sier han.

(Pressenytt)

 

 

Kontaktpersoner:

* Lederne, forbundsleder Jan Olav Brekke, mobil 982 88 861

* Great Place to Work, administrerende direktør Jannik Krohn Falck, mobil 922 12 747

Om Lederne:

* Lederne ble stiftet i 1910 og er partipolitisk uavhengig.

* Lederne er organisasjonen for nær 16 000 ledere og betrodde teknisk og merkantilt ansatte på ulike nivåer i vel 1200 bedrifter.

* Bidrar med individuell service, rådgivning, utvikling, forhandlingsservice og juridisk støtte.

* Medlemmene er fordelt på sju regioner og 125 avdelinger.

Følgende bilder er knyttet til denne artikkelen:
Bilde - vedlegg til sak Jan Olav Brekke feb 2010.jpg 135,28 kB (1772x2495)

Denne saken er skrevet av Pressenytt for Lederne, og kan brukes fritt. Pressenytt har redaksjonelt ansvar for innholdet i artikkelen.
Publisert: 15.12.2010 07:30
Teknisk løsning ZEVS AS