Kompetansekrise i barnehagen
Funnene er hentet fra Norsk Ledelsesbarometer, som årlig gjennomføres av organisasjonen Lederne, og avdekker at forholdet mellom barnehageledere og styret i mange tilfeller er dårlig. På spørsmål om barnehageledere vurderer styreledelsen som faglig kompetent, svarer om lag 30 prosent at styret og styreleder ikke i noen grad har tilfredsstillende kompetanse. 20 prosent mener styret ikke har kompetanse til å styre en økonomisk bedrift.
– Mange av de som sitter i barnehagestyrene har ikke bakgrunn fra barnehage selv. Mangel på faglig kompetanse kan føre til liten forståelse for hvordan en barnehage drives og hvilke utfordringer en barnehageleder står overfor. Styrene i barnehagesektoren trenger bedre opplæring, sier Tor Hæhre, nestleder i organisasjonen Lederne.
Konfliktspire
Hæhre mener god og tydelig kommunikasjon mellom partene er en forutsetning for å oppnå god ledelse på alle arbeidsplasser.
– En styreleder bør ha tilstrekkelig faglig og økonomisk kompetanse innenfor virksomheten vedkommende har ansvar for. Dersom dette ikke er tilfellet så bør styret, spesielt styreleder, være lydhør overfor daglig leder og de utfordringer hun daglig møter på arbeidsplassen. Dersom styret er inkompetent i tillegg, kan det fort få konsekvenser for bedriften, sier han.
Rådgiver Stein Stugu i De Facto kunnskapssenter for fagorganiserte mener at en barnehage, akkurat som alle andre selskaper, er en bedrift med relativt stor omsetning som krever tett økonomisk oppfølging.
– Dette behovet er ytterligere styrket nå fordi finansieringssystemet i private barnehager er lagt om. Pedagogisk kompetanse kan være en fordel fordi det vil gjøre styret til en bedre samarbeidspartnere for daglig leder, sier han.
Samarbeidshavari
Både Hæhre og Stugu syns det er oppsiktsvekkende at nesten halvparten av barnehagelederne svarer at de ikke har årlige medarbeidersamtaler. Én av fem oppgir at de aldri har medarbeidersamtale.
– Det er skremmende at nesten halvparten av barnehagelederne ikke har årlige samtaler med styret. Det er viktig å få tilbakemelding på hvordan du vurderes i jobben du gjør. I verste fall blir irritasjon holdt inne og det bygger seg opp et trykk som til slutt sprekker og kan resultere i samarbeidshavari. Det er ekstra viktig å gjennomføre medarbeidersamtaler på arbeidsplasser hvor det i utgangspunktet ikke er spesielt god dialog, sier Hæhre.
Stugu mener kommunikasjonsproblemene som kommer fram i ledelsesbarometeret i verste fall kan påvirke kvaliteten på tjenestene barnehagen leverer.
– Kommunikasjonsproblemer mellom styre og daglig leder medfører slitasje på de som er direkte involvert, og kan i verste fall påvirke kvaliteten i hele barnehagen. Mitt tips er å etablere enkle rutiner som følges opp. Det krever ikke mye arbeid, men legger sikre rammer, sier han.
(Pressenytt)
Kontaktpersoner:
* Lederne, nestleder Tor Hæhre, mobil 982 88 859
* Lederne, kommunikasjonsleder Sverre Simen Hov, mobil 915 95 055
* De Facto Kunnskapssenter for fagbevegelsen, Rådgiver Stein Stugu, mobil 928 43 813
- Lederne er en frittstående, partipolitisk uavhengig organisasjon for ledere med lederansvar, teknisk og merkantilt ansatte.
- Organisasjonen har omkring 16 000 medlemmer på landsbasis fordelt på 7 regioner og 125 avdelinger.
Kilde: www.lederne.no
Dette er Norsk Ledelsesbarometer:
* Norsk Ledelsesbarometer er en undersøkelse som sendes ut til alle Ledernes medlemmer via e-post.
* I 2010-undersøkelsen deltok 3460 av Ledernes medlemmer.
* Undersøkelsen er utført av De Facto kunnskapssenter for Lederne.
*Mer informasjon: www.lederne.no/ledelsesbarometer