Få norske ledere på skolebenken
I en undersøkelse gjennomført blant norske ledere på vegne av arbeidstakerorganisasjonen Lederne, svarer kun 41 prosent at de blir tilbudt kurs og utvikling som fremmer faglig kompetanse.
Undersøkelsen er laget av Great Place to Work Institute, og omfatter mer enn 5500 virksomheter på verdensbasis. Blant de 100 beste virksomhetene i Europa svarer hele 88 prosent av lederne ja på dette spørsmålet.
– Vanskelig å få støtte
– Dette er et område der vi fremdeles har en lang vei igjen å gå. For å henge med i toppen er det viktig at norske bedrifter begynner å se på videreutdanning av sine ledere som en investering, og ikke bare en utgift, sier forbundsleder i Lederne, Jan Olav Brekke.
Arbeidsgiverorganisasjonen Lederne har om lag 16 000 medlemmer blant norske ledere, og har i dag et bredt tilbud for kompetanseheving innen ledelsesfaget. Brekke forteller at kursene er svært populære.
– Tilbakemeldingen på disse kursene er at de er svært nyttige, men at mange dessverre opplever at det er vanskelig å få støtte i bedriften til å bruke midler på slike tiltak, sier han.
Lønnsom kompetanse
Siden norsk næringsliv møter stadig blir mer internasjonal konkurranse, er det viktig at lederne ikke havner i bakleksa.
– Det at mennesker er bedriftens viktigste ressurs har lenge vært en uttalt sannhet, men ikke alle ledere etterlever dette i praksis. Stadig flere studier viser at satsing på mennesker og kompetanse ikke bare skaper større motivasjon og bedre arbeidsmiljø, men også er økonomisk lønnsomt for virksomheten, sier Brekke.
Variert på toppen
62 prosent av de norske lederne i undersøkelsen mener at deres egne ledere er kompetente til å lede virksomheten de jobber i.
– Jeg vil ikke si at dette er skremmende lavt, men snur man på figuren betyr jo dette at nesten fire av ti ledere mener virksomheten deres ledes av noen som ikke burde sittet i den stolen. Det er altfor mange, sier Brekke.
– Dobbel ulykke
Undersøkelsen ble presentert på Ledernes seminar i Bergen torsdag 16. september, der også norsk ledelse gjennom de siste 100 årene ble belyst.
– Historisk sett ser vi at den som er best i faget i en bedrift, ofte blir løftet opp som leder, selv om vedkommende kanskje ikke egner seg for ledelse i det hele tatt. Dette blir da dobbel ulykke, både fordi man mister sin beste medarbeider, og fordi de ansatte får en inkompetent leder, forklarer Brekke. Han tror at selv om dette er en gammel problemstilling, er den like gyldig i dag.
Kontaktpersoner:
* Lederne, forbundsleder Jan Olav Brekke, mobil 982 88 861
* Lederne, kommunikasjonsleder Sverre Simen Hov, mobil 915 95 055
* Great Place To Work Institute Norge, administrerende direktør/Partner Jannik Krohn Falck, mobil 922 12 747