presseticker

Skip to main content

De er Vestfolds hyggeligste kunder

  Publisert: 27.01.2025 05:40 - av  Henning Poulsen

HYGGELIG KUNDE I HOLMESTRAND. Simen Pedersen ble gjort stas på ved stasjonen Circle K E18 Grelland. Foto: Circle K E18 Grelland

SMIL OG GLEDE I TØNSBERG. Hedersbetegnelsen «Gledesspreder» har blitt gravert inn på koppen som Lars Gullichsen og Bjørn Eddie Aarøe overrakk til Hildar Rydland på Circle K Tønsberg. Foto Circle K Tønsberg

DELER UT BOLLER. Én dag denne uken deler Circle K-stasjonene ut boller til hyggelige kunder, så langt lageret rekker. Foto: Terje Borud

1 av 2 vestfoldinger har vært vitne til situasjoner der serviceansatte blir trakassert av kunder. Nå lanserer en av landets største butikkjeder «godhetsuke» på sine betjente stasjoner i Vestfold – og kårer samtidig fylkets hyggeligste kunder.

– Hildar Rydland er en positiv og glad kar. Han har bestandig litt ros på lager til oss, og vi gleder oss til hver gang han skal komme innom stasjonen. Han gjør alltid sin entre med et «YOHOOO!» - så i år har vi gravert dette på kaffekoppen hans, sier Lars Gullichsen, stasjonsleder på Circle K Tønsberg.

 

– Simen Pedersen er en høflig og tålmodig kunde som alltid har et smil på lur. Han slår ofte av en spøk, og gjør dagen bedre for alle som jobber på stasjonen, sier stasjonsleder Hege Samuelsen på Circle K E18 Grelland utenfor Holmestrand.

 

– Simen Gudbjørnsrud er en veldig hyggelig ung mann. Han kommer gjerne innom tidlig på dagen, og smilet og humøret hans gir oss en fantastisk start på dagen, sier Lene Kjønnerud, som er leder på Circle K Revetal utenfor Tønsberg.

 

Nå får Simen, Simen og Hildar blomster og en gravert kopp som beviser at de er Vestfolds hyggeligste kunder. Samtidig går alle Circle K-stasjonene i Vestfold nå i gang med en egen godhetskampanje, eller «Kindness Week».

 

– Hensikten er å gjøre folk mer bevisste på hvordan de oppfører seg mot de som jobber i serviceyrker. De aller fleste kundene oppfører seg fint, men likevel har om lag halvparten av våre medarbeidere opplevd uønskede hendelser. Enkelte kunder bør gå i seg selv, sier Nina Sandsbråten, HR-direktør i Circle K Norge.

 

1 av 4 griper ikke inn

I en ny undersøkelse Opinion har gjennomført for Circle K svarer litt under halvparten av respondentene fra Vestfold at de har observert kunder som har trakassert serviceansatte. 1 av 4 sier de vurderte å gripe inn, men lot være, ifølge undersøkelsen.

 

Lars Gullichsen på Circle K Tønsberg bekrefter at sjikanerende og truende kunder er et økende problem på hans stasjon.

 

– De aller fleste kundene er greie, men en økende andel kan ikke oppføre seg. Dette gjelder særlig menn over 50, og det går hardest utover unge og kvinnelige ansatte. I noen tilfeller har jeg kontaktet kunden i ettertid og bedt om en forklaring. Enkelte blir nektet adgang til stasjonen, sier Gullichsen.

 

Hege Samuelsen forteller at de aller fleste kundemøtene på Holmestrand-stasjonen er positive.

 

– Dessverre er det jo slik at det er de negative hendelsene som blir sittende lengst i. Derfor passer jeg på at vi alltid snakker om uheldige kundemøter etterpå. Som leder bryter jeg også inn når jeg observerer en negativ situasjon med en kunde, sier hun.

 

Nulltoleranse for trakassering

«Jævla svarting!» «Du liker vel pølse, du som selger pølser?» «Pell deg tilbake dit du kommer fra!» «Vil du bli med meg hjem og massere meg?»

 

Dette er eksempler på ting stasjonsansatte over hele landet får høre når de er på jobb.

 

– Slike ytringer er fullstendig uakseptable. Vi tar gjerne imot tilbakemeldinger dersom det er noe vi kan gjøre bedre, men vi har nulltoleranse for trakassering og trusler ved våre stasjoner, sier HR-direktør Nina Sandsbråten.

 

Uten service stopper Norge

Bernt G. Apeland er administrerende direktør i hovedorganisasjonen Virke, som har 25 000 medlemsbedrifter innen handels- og tjenestenæringene i Norge. Han mener vi alle har et ansvar for å få slutt på trakassering av servicemedarbeidere.

 

– Ansatte i servicebransjen fortjener trygghet og respekt på lik linje med alle andre arbeidstakere i andre bransjer – ellers risikerer vi at folk slutter. Landet vårt er helt avhengig av at vi har nok folk til å jobbe i butikker og kjøpesentre, restauranter og kaféer, reiselivet og kultursektoren, sier Apeland.

 

I underkant av en halv million mennesker er sysselsatt i varehandelen samt serverings- og overnattingsbransjen.

 

– Uten dem stopper både næringslivet og folks hverdag opp. Det er derfor viktig at vi som arbeidsgivere og kunder står sammen mot trakassering og for et stabilt og godt arbeidsmiljø for alle, sier Apeland.

 

Bolle til vennlige kunder

Kindness Week gjennomføres på alle stasjonene til Circle K gjennom hele uke 5. St1, som eier og driver Shell-stasjonene i Norge, og restaurant- og bareier NoHo retter også søkelyset på temaet. Én av dagene i kampanjeperioden deler Circle K ut gratis boller til hyggelige kunder – så langt lageret rekker.

 

– Herregud som jeg har ventet på et tiltak som dette! Det er så stas å kunne gjøre noe for de hyggelige kundene våre – og de fleste er jo hyggelige. Og så håper jeg at tiltaket får enkelte til å tenke seg litt om, og at de forhåpentligvis skjerper seg, sier Lene Kjønnerød på Circle K Revetal.

 

Hun legger til at dårlig oppførsel er et befolkningsproblem, og ikke bare noe som gjelder stasjonskunder.

 

– Noen få bruker «Kunden har alltid rett» som en unnskyldning for å slippe unna med alt. Men kunden har ikke rett når kunden oppfører seg ufint, og de ansatte vet at i slike situasjoner har jeg alltid ryggen deres, sier Revetal-lederen.

 

I Opinion-undersøkelsen kommer det fram at mer enn 1 av 4 personer i Vestfold er skeptiske til å anbefale noen å ta jobb i servicebransjen på grunn av risikoen for trakassering. Om lag 1 av 20 mener servicemedarbeidere må tåle mer utskjelling enn de som jobber andre bransjer.

 

– Vi har alle et ansvar for å behandle våre medmennesker på en god måte, også hen som står i kassa. Servicebransjen spiller en utrolig viktig rolle i å få folk ut i jobb. Her får mange sitt første møte med arbeidslivet, HR-direktør Nina Sandsbråten.

(Pressenytt)

 

 

 

Bildetekster:

HYGGELIG KUNDE I HOLMESTRAND. Simen Pedersen ble gjort stas på ved stasjonen Circle K E18 Grelland. Foto: Circle K E18 Grelland

 

SMIL OG GLEDE I TØNSBERG. Hedersbetegnelsen «Gledesspreder» har blitt gravert inn på koppen som Lars Gullichsen og Bjørn Eddie Aarøe overrakk til Hildar Rydland på Circle K Tønsberg. Foto Circle K Tønsberg

 

DELER UT BOLLER. Én dag denne uken deler Circle K-stasjonene ut boller til hyggelige kunder, så langt lageret rekker. Foto: Terje Borud

 

GODHETSUKE: I hele uke 5 er det Kindness Week på stasjonene til Circle K. På bildet Celine Stadtler ved Circle K Økern. Foto: Terje Borud

 

 

Kontaktpersoner:

* Circle K Tønsberg, daglig leder Lars Gullichsen mobil 91 66 44 11

* Circle K E18 Grelland, daglig leder Hege Samuelsen mobil 98 60 67 96

* Circle K Revetal, daglig leder Lene Kjønnerud mobil 96 22 03 73

* Circle K Norge, leder for lojalitet og kommunikasjon Kjetil Foyn, mobil 93 25 11 99

Dette er Kindness Week:

* Et årlig tiltak for å fremme vennlighet og omtanke og forebygge trakassering av stasjonsmedarbeidere.

* Gjennomføres ved en rekke Circle K-stasjoner i Norge og Europa i perioden 25.-31. januar.

* Ifølge en intern undersøkelse ble halvparten av selskapets stasjonsmedarbeidere utsatt for trakassering i 2023.

* 1 av 5 måtte håndtere truende kunder, 1 av 5 fikk også uønskede seksuelle kommentarer fra kunder, ifølge spørreundersøkelsen.

* Tiltaket ble også arrangert i Norge i 2024, som «Kindness Day».

Følgende bilder er knyttet til denne artikkelen:

Denne saken er skrevet av Pressenytt for Circle K Norge, og kan brukes fritt. Pressenytt har redaksjonelt ansvar for innholdet i artikkelen.
Publisert: 27.01.2025 05:40
Teknisk løsning ZEVS AS