De er Østfolds hyggeligste kunder
– Erlend har vært en trofast og lojal kunde på stasjonen vår i mange, mange år. Når vi er på jobb, kommer han ofte bort for å sjekke om vi har det bra. Han er en virkelig fin fyr med en livshistorie som er til inspirasjon for oss alle, sier stasjonsleder Njomza Miftari på Circle K Freskoveien i Fredrikstad.
– Ronny er blid og hyggelig når han kommer innom. Han hilser alltid på oss, slår gjerne av en prat om løst og fast, og ønsker oss en fin dag når han går. Vi setter stor pris på slike kunder, sier Leni Cathrine Fjeld, daglig leder på Circle K Østsiden.
Nå får både Ronny Leere og Erlend Larsen blomster og en gravert kopp som beviser at de er Østfolds hyggeligste kunder. Samtidig går alle Circle K-stasjonene i Østfold nå i gang med en egen godhetskampanje, eller «Kindness Week».
– Hensikten er å gjøre folk mer bevisste på hvordan de oppfører seg mot de som jobber i serviceyrker. De aller fleste kundene oppfører seg fint, men likevel har om lag halvparten av våre medarbeidere opplevd uønskede hendelser. Enkelte kunder bør gå i seg selv, sier Nina Sandsbråten, HR-direktør i Circle K Norge.
1 av 3 griper ikke inn
I en ny undersøkelse Opinion har gjennomført for Circle K svarer i overkant av halvparten av respondentene fra Østfold at de har observert kunder som har trakassert serviceansatte. Litt over 1 av 3 sier de vurderte å gripe inn, men lot være, ifølge undersøkelsen.
Njomza Miftari bekrefter at sjikanerende og truende kunder er et problem også på på Circle K Freskoveien.
– De aller fleste kundene er snille og hyggelige, men som eneste døgnåpne sentrumsnære stasjon i området skjer uønskede hendelser nå og da. Senest i forrige uke måtte vi politianmelde en kunde. Likevel har vi veldig mange positive kundemøter for hver negative opplevelse, og vi er også bevisste på å melde ifra og støtte hverandre, sier hun.
Nulltoleranse for trakassering
«Jævla svarting!» «Du liker vel pølse, du som selger pølser?» «Pell deg tilbake dit du kommer fra!» «Vil du bli med meg hjem og massere meg?»
Dette er eksempler på ting stasjonsansatte over hele landet får høre når de er på jobb.
– Slike ytringer er fullstendig uakseptable. Vi tar gjerne imot tilbakemeldinger dersom det er noe vi kan gjøre bedre, men vi har nulltoleranse for trakassering og trusler ved våre stasjoner, sier HR-direktør Nina Sandsbråten.
Uten service stopper Norge
Bernt G. Apeland er administrerende direktør i hovedorganisasjonen Virke, som har 25 000 medlemsbedrifter innen handels- og tjenestenæringene i Norge. Han mener vi alle har et ansvar for å få slutt på trakassering av servicemedarbeidere.
– Ansatte i servicebransjen fortjener trygghet og respekt på lik linje med alle andre arbeidstakere i andre bransjer – ellers risikerer vi at folk slutter. Landet vårt er helt avhengig av at vi har nok folk til å jobbe i butikker og kjøpesentre, restauranter og kaféer, reiselivet og kultursektoren, sier Apeland.
I underkant av en halv million mennesker er sysselsatt i varehandelen samt serverings- og overnattingsbransjen.
– Uten dem stopper både næringslivet og folks hverdag opp. Det er derfor viktig at vi som arbeidsgivere og kunder står sammen mot trakassering og for et stabilt og godt arbeidsmiljø for alle, sier Apeland.
Bolle til vennlige kunder
Kindness Week gjennomføres på alle stasjonene til Circle K gjennom hele uke 5. St1, som eier og driver Shell-stasjonene i Norge, og restaurant- og bareier NoHo retter også søkelyset på temaet. Én av dagene i kampanjeperioden deler Circle K ut gratis boller til hyggelige kunder – så langt lageret rekker.
I undersøkelsen kommer det fram at 1 av 5 personer i Østfold er skeptiske til å anbefale noen å ta jobb i servicebransjen på grunn av risikoen for trakassering. Leni Cathrine Fjeld ved Circle K Østsiden angrer derimot ikke på yrkesvalget hun tok for mer enn 20 år siden.
– Det er helt supert å jobbe på stasjon! Du har mye variasjon i arbeidsdagen, med mange ulike oppgaver, og du møter mange hyggelige folk, påpeker hun.
Om lag 1 av 10 østfoldinger mener servicemedarbeidere må tåle mer utskjelling enn de som jobber andre bransjer.
– At så mange mener servicemedarbeidere må tåle trakassering er trist og skremmende, sier Sandsbråten
– Vi har alle et ansvar for å behandle våre medmennesker på en god måte, også hen som står i kassa. Servicebransjen spiller en utrolig viktig rolle i å få folk ut i jobb. Her får mange sitt første møte med arbeidslivet, legger hun til.
(Pressenytt)
Bildetekster:
HYGGELIG KUNDE. Erlend Oddvar Larsen ble gjort stas på ved stasjonen Circle K Freskoveien i Fredrikstad. Her sammen med Dorota Byczek. Foto: Circle K Freskoveien
SMIL OG GLEDE PÅ ØSTSIDEN. Hedersbetegnelsen «Gledesspreder» har blitt gravert inn på koppen som Leni Cathrine Fjeld og Therese Raastad overrakk til Ronny Leere på Circle K Østsiden i Fredrikstad. Foto Circle K Østsiden
DELER UT BOLLER. Én dag denne uken deler Circle K-stasjonene ut boller til hyggelige kunder, så langt lageret rekker. Foto: Terje Borud
GODHETSUKE: I hele uke 5 er det Kindness Week på stasjonene til Circle K. På bildet Celine Stadtler ved Circle K Økern. Foto: Terje Borud
Kontaktpersoner:
* Circle K Østsiden, daglig leder Leni Cathrine Fjeld, mobil 98 81 90 22
* Circle K Freskoveien, daglig leder Njomza Miftari, mobil 95 21 91 41
* Circle K Norge, leder for lojalitet og kommunikasjon Kjetil Foyn, mobil 93 25 11 99
* Et årlig tiltak for å fremme vennlighet og omtanke og forebygge trakassering av stasjonsmedarbeidere.
* Gjennomføres ved en rekke Circle K-stasjoner i Norge og Europa i perioden 25.-31. januar.
* Ifølge en intern undersøkelse ble halvparten av selskapets stasjonsmedarbeidere utsatt for trakassering i 2023.
* 1 av 5 måtte håndtere truende kunder, 1 av 5 fikk også uønskede seksuelle kommentarer fra kunder, ifølge spørreundersøkelsen.
* Tiltaket ble også arrangert i Norge i 2024, som «Kindness Day».
Circle K Freskoveien 2.jpg 943,81 kB (1628x2914)
1 closeup bolle foto Terje Borud.jpg 10,94 MB (9750x6500)
1 Nina Sandsbråten foto Terje Borud.jpg 1,40 MB (3200x4000)
BerntApeland.jpg 9,75 MB (5318x3545)