Bygger om fire trønderstasjoner ved hjelp av storstilt dugnad
Denne tirsdagen og onsdagen står Circle K Norges kontorer i Oslo og resten av landet tomme. De som befolker dem til daglig – alt fra regnskapsførere, markedsførere og HR-medarbeidere til salgssjefer, drivstoffeksperter og økonomidirektører – blir i stedet å finne på én av 52 utvalgte Circle K-stasjoner fra Grimstad i sør til Karasjok i nord. Her skal de bli kjent med stasjonsdriften og bistå med oppgradering av butikkene.
– Vi setter alle arbeidsoppgavene ved servicekontoret på vent i to dager, slik at vi sammen kan løfte stasjonene våre opp på et nytt nivå. I tillegg handler dette også om å fremme en kultur av stolthet og samarbeid mellom alle som jobber i kjeden og ute på stasjonene, sier Christoffer Sundby, administrerende direktør i Circle K Norge.
Disse reiser til Trøndelag
Hele to dugnadslag á 9 Circle K-ansatte sendes til Trøndelag denne uken – til Circle K Stjørdal, Circle K Namsos, Circle K E6-Klett i Leinstrand og Circle K E6-Støren.
Dugnaden blir startskudd for utrullingen av et nytt Circle K-konsept som skal gi mer oversiktlige og attraktive stasjonsbutikker. Etter at ombyggingen av de 52 første butikkene er fullført, skal medarbeidere fra disse stasjonene ut på en tilsvarende dugnad for å bygge om nabostasjonene i distriktet. Ved hjelp av dette «pay-it-forward»-prinsippet håper Sundby å raskt få om lag 300 fullservicestasjoner i kjeden oppgradert.
– Butikken er nerven og hjertet
Denne dugnaden kan gi medarbeiderne ved hovedkontoret til Circle K Norge verdifullt innsyn og eierskap i de fysiske butikkene rundt omkring i landet, tror Marit Andreassen. Hun er fagansvarlig for linjen Retail Designer ved Treider Fagskoler og har skrevet fagboken «Retail design».
– Det er viktig at organisasjonen forstår den viktige jobben som blir gjort i butikken. Her får de føle nerven og hjertet i virksomheten. Det er jo i butikken slaget står, og derfor bør andre i organisasjonen, for eksempel innkjøpsavdelingen, forstå hvordan butikken virkelig fungerer, sier Andreassen.
Har med smørbrødliste
Medarbeiderne fra servicekontoret deles inn i 27 dugnadsgrupper som hver får ansvar for å bemanne én til to stasjoner. Hver gruppeleder har med seg en smørbrødliste som spesifiserer hva som skal gjøres i løpet av de to dagene. Blant arbeidsoppgavene er bedre vareplassering, utskifting av reoler, ombygging av kassaområdet og opprettelsen av såkalte tilbudstorg.
– Det skal bli lettere for kundene å orientere seg i butikkene våre. Vi kan ikke ha det slik at kunder opplever å ikke finne varer eller gå glipp av gode tilbud på grunn av for dårlig synlighet. Derfor ser vi fram til å få oppgradert butikklayouten over hele landet, sier Sundby.
Skal være på farten
Selv skal Sundby jobbe på stasjonene Circle K Ålgård og Circle K Ølensvåg i Rogaland. Han gleder seg til å ta fatt på arbeidsoppgaver som skiller seg litt fra de han vanligvis har som administrerende direktør.
– Det blir faktisk ikke så stor overgang. De fleste på servicekontoret er allerede mye ute i felten og hjelpe til ved stasjonene. Det er noe vi oppmuntrer til. Imidlertid har ikke alle sammen dratt ut samtidig, så det blir spennende. Jeg gleder meg allerede til å høre alle historiene og erfaringene ved ukeslutt, sier han.
(Pressenytt)
Bildetekster:
IVRIGE. Her er en dugnadsgjeng som ivrer etter å brette opp ermene.(f.v.) Håvard Morten Johansen, Ståle Smith, Trude Kinn Arntsen og Knut Hansen. Foto: Circle K
I STJØRDAL. Denne gjengen skal drive dugnad på Circle K Stjørdal: (f.v.) Johan Kraft-Johanssen, Ellen Mikalsen, Heidi Magnor Brukwicki, Kolbjørn Sandstad Olsen (forhandler), Ingar Grytbakk (SMM). Foto: Circle K
KLETTGJENGEN. (f.v.) Ståle Smith, Håvard Morten Johansen, stasjonsdriver Roger Svaan, Trude Kinn Arntsen og Tore Svaan (Bror til stasjonsdriver). Foto: Circle K
Kontaktperson:
* Circle K Norge, kommunikasjonssjef Knut Hilmar Hansen, mobil 91 73 80 53 (Utplassert på Circle K E6-Klett)