Buskerud-jente vant talentjakten
I en fersk undersøkelse fra Manpower kommer det fram at én av fire norske arbeidstakere er opptatt av høyere lønn. Samtidig er flere enn én av tre, 37 prosent, opptatt av faglig utvikling, utfordringer og bedre karrieremuligheter i forbindelse med jobbytte.
Statoil Fuel and Retail Norge frister med gratis BI-utdanning. – Et eksempel på en trend der bedrifter bygger sin merkevare som arbeidsgiver. I jakten på de beste medarbeiderne gjelder det å vise seg som en attraktiv arbeidsgiver, sier Peggy Brønn, professor ved institutt for kommunikasjon, kultur og språk ved Handelshøyskolen BI.
Personlig utvikling og utfordringer
Statoil er i gang med det åttende kullet av talenter som får gratis utdanning ved Handelshøyskolen BI. – Vi opplever at medarbeidere hos konkurrenter søker seg over til Statoil nettopp fordi de har hørt at vi satser på talentutvikling, sier HR-direktør i Statoil, Kari Wang Olsen.
Talentprogrammet er et eksklusivt tilbud til stasjonsansatte, og ti medarbeidere passerer hvert år nåløyet og får plass på den attraktive utdanningen.
Unik karrieremulighet
26 år gamle Marita Therese Norderud jobber på Statoil Lier E18, og hun er godt fornøyd med en arbeidsplass som satser på utvikling. Hun er ett av Statoils ti nye talenter, og er i full gang med lederutdannelsen på BI.
– Jeg ønsker å utvikle meg som leder, og få den faglige biten på plass. Vi kan ta med det vi lærer direkte tilbake til jobbsituasjonen. Det gjør studiet nyttig og motiverende, sier Norderud.
Etter BI-utdannelsen ønsker hun å bruke kompetansen innenfor Statoil-systemet, og hun tror utdanningen gir henne mange muligheter internt i bedriften.
Employer branding
– Å vise at dette er en bra arbeidsplass overfor potensielle medarbeidere, styrker også bedriftens navn utad, sier BI-professor Peggy Brønn. Hun forklarer at såkalt employer branding handler om hvordan du selger organisasjonen overfor potensielle arbeidstakere. Særlig norsk offentlig sektor har de siste årene satset på å posisjonere seg for å være et førstevalg for aktuelle jobbsøkere. – Både private og offentlige virksomheter må bygge sin merkevare som arbeidsgiver, sier hun.
Wang Olsen i Statoil mener opplæring og utvikling er en god måte å investere i medarbeidere på. – Gjennom talentprogrammet ser vi medarbeidere som opplever å bli verdsatt og satset på, og det bidrar til å gjøre Statoil til en attraktiv arbeidsplass – også for potensielle jobbsøkere, sier hun.
(Pressenytt)
Kontaktpersoner:
* Statoil Norge, HR-direktør Kari Wang Olsen, mobil 90 59 92 50
* Statoil Norge, pressetalsmann Knut Hilmar Hansen, mobil 91 73 80 53
* Statoil Norge, talent fra Statoil Lier E18 Marita Therese Norderud, mobil 94 43 56 06
Talenter åtte år på rad
* Statoils talentprogram er en toårig gratis utdannelse på BI varehandel.
* Alle stasjonsansatte kan søke talentprogrammet.
* Denne høsten startet det åttende talentkullet på programmet.
* Talentprogrammet kombineres med fast jobb på stasjon. I tillegg er det tre samlinger i halvåret på BI i Oslo.
Talenter 2011
Janne Hagevik Arvidson, Statoil Nykirke, Vestfold
Bjørg Sissel Bårdsen, Statoil Leirvik, Hordaland
Daniel Danielsen, Statoil Skedmokorset, Akershus
Kenneth André Jacobsen, Statoil Porsgrunn, Telemark
Patrick Olai Jarslett, Statoil Økern, Oslo
Hanne Rismo, Statoil Brynseng, Oslo
Renate Ripe Johnsen, Statoil Jølstraholmen, Sogn og Fjordane
Marita Therese Norderud, Statoil Lier E18, Buskerud
Peder Hjelmeland Røkke, Statoil Hommelvik, Sør-Trøndelag
Aleksander Eggen Rønningstad, Statoil Hernes, Hedmark