presseticker

Skip to main content

Merket for god design 2016:

Livsviktig, effektiv og sosial helsedesign

  Publisert: 27.04.2016 18:49 - av  Henning Poulsen
Oslo: Proteket har utviklet et bestillingssystem som forenkler tannlegens travle arbeidshverdag. Laerdal Global Health har laget en hjertefrekvensmåler som kan redde livet til tusenvis av barn under fødsel. Rokilde Sykehjem står bak et innovativt frivillighetssystem som mangedobler besøkstallene. Alle tre mottar Merket for god design i dag.

Onsdag ettermiddag mottok Laerdal Global Health, Rokilde Sykehjem og Proteket den ettertraktede designutmerkelsen på Norsk design- og arkitektursenter (DOGA). Utdelingen skjedde i forbindelse med Transform 2016, landets viktigste møteplass for arkitektur- og designbransjen, næringsliv og offentlig sektor.

 

– Helse og omsorg er en sektor der design har et stort og fremdeles urealisert potensial. Enten det handler om å utvikle bedre utstyr til sykehus i utviklingsland, forenkle tannlegens arbeidshverdag eller organisere og benytte frivillighetskreftene i samfunnet, sier Thea Mehl. Hun er prosjektleder for designutmerkelser i Norsk design- og arkitektursenter, som står bak prisene.

 

To av mottakerne av Merket for god design – Laerdal Global Health og Rokilde sykehjem – er også nominert til Hedersprisen for god design, som deles ut senere på kvelden. Laerdal Global Health er også nominert til Design for alle-prisen.

 

Proteket: Design som biter fra seg

I en hektisk arbeidshverdag er et tungvint og komplisert bestillingssystem det siste en tannlege trenger. Etter å ha bygget opp en ny og intuitiv løsning for ordre, kommunikasjon og logistikk har det tanntekniske laboratoriet Proteket redusert antall feilbestillinger, fått kontroll på leveringstidene og økt antall digitalbestilte ordre med 80 prosent.

 

– Når det gjelder tannerstatninger har vi lært at god design er essensielt for å kunne innhente detaljert informasjon om krav til utseende og funksjonalitet fra tannlege og pasient. Både før og under produksjon er kommunikasjon mellom tannlege og tanntekniker avgjørende for et godt resultat. Takket være brukervennlig design kan vi nå samarbeide bedre og mer tidseffektivt enn før, sier Anders Myrvold, daglig leder for Proteket.

 

Flyttet inn på laboratoriet

Den forrige nettbaserte bestillingsløsningen til Proteket stammet fra 2008, og begynte å bli utdatert. Flere ansatte, produkter og bestillinger gjorde at det Oslo-baserte laboratoriet behøvde en ny og bedre bestillings- og logistikkløsning. Embriq og Eggs Design fikk jobben. De fikk en lang kravliste fra tannteknikerne: Den nye løsningen måtte ha rikere funksjonalitet både for kunde og medarbeiderne. Den måtte være raskere og mer effektiv og tilrettelegge for bedre interne arbeidsprosesser. Og ikke minst måtte den få ned antall feilbestillinger og utsendingsforsinkelser.

 

Utviklerne flyttet inn på laboratoriet og jobbet tett med både tannteknikere og eksterne tannleger som var rekruttert til en referansegruppe. Utviklingen varte i 12 måneder.

 

– Vi jobbet mye med å kartlegge alle behovene til de ulike brukerne av systemet, og vi måtte også tilrettelegge for spesifisering av mange forskjellige individuelle tannerstatninger. Brukergrensesnittet måtte derfor være både enkelt og komplekst på samme tid, forklarer Myrvold.

 

Enklere tannlegehverdag

Nye Proteket Online ble lansert i desember 2014 som Norge første ordreløsning av tannteknikk bygget rundt tannlegens behov og arbeidssituasjon. Den tar hensyn til at halvparten av landets tannleger har passert 50 år og at dataerfaringen er lav hos mange. Derfor er ordreprosessen stegvis, med gjenkjennbare navn og gjennomtenkt bildebruk. Tannlegen kan til og med tegne inn ønskede spesifiseringer i ett tannteknisk tegneprogram og enkelt laste opp bildefiler og legge dem ved bestillingen.

 

– Ikke bare blir tannlegens arbeidshverdag enklere, men den nye løsningen setter oss dessuten i en svært god posisjon for å samarbeide med en ny generasjon unge, teknologibevisste tannleger som i løpet av de kommende 15 årene vil jobbe mye mer digitalt i klinikkene, sier Myrvold.

 

Rokilde sykehjem: Kamp mot kjedsomhet

Mange arbeidsoppgaver og knappe ressurser gjør at trivselsaktiviteter ofte blir prioritert vekk i sykehjemmene. Dette gjør at særlig pasienter som ikke får besøk kjeder seg og mistrives. Rokilde sykehjem går imidlertid nye veier. Med en spesialdesignet frivillighetstjeneste har pasientbesøkene skutt i været.

 

– Vi har jobbet med kulturtilbud i en årrekke, og har også samarbeidet med flere frivillige aktører, særlig på fellesarrangementer. Likevel måtte vi erkjenne at vi ikke helt nådde fram. Pasientene fortalte at de kjedet seg, og at de ikke hadde mye å finne på, sier Stephanie Helland, enhetsleder ved Rokilde sykehjem.

 

Hun forteller om ansatte som gikk hjem med høye skuldre fordi de ikke hadde tid til å gi aktiv omsorg i en travel arbeidshverdag. Heller ikke de pårørende var fornøyd med situasjonen. Noe måtte gjøres.

 

Ville ha individuelle aktiviteter

– Pasientene etterlyste aktiviteter som var mer individuelle og tilpasset dem. Både pasienter, pårørende og medarbeidere mente at frivillige kunne være del av en løsning, og dermed ble det til at vi fulgte dette sporet, forklarer Helland.

 

Tjenestedesignere fra Designit ble koblet på prosjektet. De gjennomførte både workshoper og dybdeintervjuer med beboere, ansatte og pårørende for å få innsikt og innspill.

 

De oppdaget at selv om de fleste pasientene opplevde kjedsomhet, hadde de vidt forskjellige behov, ønsker og forutsetninger. Noen ville ha en strikkepartner, andre noen å gå tur med. Også de frivillige hadde sine behov og ønsker, og Designit utviklet derfor et kartleggingsverktøy for å avdekke og koble individuelle interesser og preferanser.

 

Plansjer og inspirasjonshefter ble designet med en enkel og leken strek for å informere om prosjektet og skape entusiasme og oppslutning hos alle parter. Egne buttons ble laget til de frivillige. Oppfølgingsmøter og evalueringsskjemaer har gitt de frivillige anledning til å komme med fortløpende innspill.

 

Over 800 besøk – hittil

Høsten 2014 ble det gjennomført et pilotprosjekt med åtte frivillige trivselsvenner, og etter grundige evalueringer ble besøkstjenesten «Trivselsvenn i sykehjem» lansert i januar i fjor. Stephanie Helland forteller at tilbakemeldingene har vært strålende.

 

– I 2015 genererte tjenesten 700 besøk fra trivselsvenner, og i årets første to måneder har vi hatt 115 besøk. Resultatene har vært så gode at vi ble invitert til å gjennomføre pilotprosjekter i kommunens tre andre sykehjem, og nå er Trivselsvenn implementert også her, sier Helland fornøyd.

 

Laerdal Global Health: Fødselsinnovasjon som redder liv

Hvert år mister anslagsvis to millioner barn livet i forbindelse med fødsel. 99 prosent av disse dødsfallene skjer i ressursfattige områder. Et norskutviklet fosterlydsapparat som måler hjertefrekvens under fødselen kan bidra til å redde tusenvis av liv.

 

– Forskning viser oss at fosterlydsovervåking gjennomført etter gjeldende retningslinjer kan redde 30 prosent av de som ellers ville dødd under fødsel, og dessuten redusere antall barn som blir født uten å puste selv med 40 prosent. Vi skjønte at vi her kunne levere en løsning som kunne redde mange liv, sier Tor Inge Garvik, leder for produktutvikling i Laerdal Global Health.

 

Overarbeidede sykehusansatte

Samtaler med jordmødre ved et sykehus på landsbygda i Tanzania avdekket en rekke behov som det stavangerbaserte selskapet tok med til tegnebordet. Et problem som tidlig ble utpekt var mangel på tid til å følge opp hver pasient, som følge av underbemanning.

 

– En fødselshjelper kan ofte ha ansvar for opptil 10 fødende kvinner samtidig. Det gjør det vanskelig å identifisere og følge opp risikotilfeller, særlig siden eksisterende utstyr gjerne er upresist, tungvint og tidkrevende å bruke, sier Garvik.

 

Finner fosterlyd på sekunder

Sammen med søsterselskapet Laerdal Medical har Laerdal Global Health utviklet Moyo, et mer nøyaktig og brukervennlig apparat for å måle hjertefrekvens hos fosteret. Der det med konvensjonelt utstyr kan ta flere minutter å finne fosterets hjertelyd, bruker Moyo bare noen sekunder. Et skjermbilde viser utviklingen i hjertelyd de siste 30 minuttene, og ved avvik fra normalen vil en alarm gå av for å påkalle assistanse.

 

Magebelte og nakkestropp gjør at mor kan bevege seg fritt med sensoren på seg, og en egen pulsmåler for mor gjør at fødselshjelperen ikke blander sammen mor og barns hjertelyd. Dermed kan mange potensielt fatale inngrep unngås.

 

Livsviktig brukermedvirkning

Industridesigner Cenk Aytekin i Laerdal Medical gir brukermedvirkning en stor del av æren for at Moyo ble et såpass vellykket produkt.

 

– Involvering av sluttbrukere, i dette tilfellet fødselshjelpere i Tanzania, er en fantastisk måte å lære på, selv om vi måtte reise 7500 kilometer for å møte dem. Dette er en måte å arbeide på der du prøver og feiler hele tiden, før du til slutt finner den beste løsningen. Jeg mener dette er helt nødvendig for å designe meningsfulle, effektive medisinske løsninger, sier Aytekin.

 

Moyo ble lansert på senhøsten i fjor, og fikk stor oppmerksomhet på store helsekonferanser som FIGO i Vancouver og Global Maternal Newborn Health i Mexico. Unicef har allerede kjøpt inn og tatt i bruk Moyo i Nepal, og en større forskningsstudie pågår i Tanzania med støtte fra programmet Saving Lives at Birth.

(Pressenytt)

 

* Transform 2016 streames i sin helhet på doga.no fra klokken 10.00 onsdag 27. april. Priser og utmerkelser deles ut etter kl 18.00.

 

 

Kontaktpersoner:

* Norsk design- og arkitektursenter, prosjektleder Thea Mehl, mobil 413 09 819

* Norsk design- og arkitektursenter, prosjektkoordinator Ann Kristin Godager, mobil 911 77 879

* Proteket, daglig leder Anders Myrvold, mobil 414 15 590

* Laerdal Global Health, produktutviklingsleder Tor Inge Garvik, mobil 976 84 864

* Rokilde sykehjem, enhetsleder Stephanie Helland, mobil 920 27 788

 

 

FAKTABOKSER:

 

Merket for god design:

* En utmerkelse som deles ut hvert år av Norsk design- og arkitektursenter (DOGA) på Transform 2016, tidligere Designdagen

* Anerkjenner vellykket bruk av design i innovasjonsprosjekter

* Bedrifter og designbyrå hedres for produkter eller løsninger som de har utviklet i fellesskap

* I år var det 150 søkere

* 27. april mottar 34 av disse Merket for god design

* Av disse er tre nominert til Hedersprisen for god design

* Mer informasjon om Merket for god design: http://www.doga.no/merket

 

 

Bildetekster:

Proteket og EGGS Design mottok Merket for god design i dag. Foto: Proteket

 

Laerdal Global Health og Laerdal Medical mottok Merket for god design for Moyo Fetal Heart Rate Monitor. Foto: Laerdal Global Health

 

Rokilde sykehjem og Designit Oslo mottok Merket for god design for tjenestedesignprosjektet Trivselsvenn i sykehjem. Foto: Hedda Bangsund

 

Merk:

Øyeblikkelig etter at utmerkelsene har blitt delt ut vil det legges ut bilder, jurykjennelser og annen informasjon her:

http://doga.no/merket/interaksjonsdesign/proteket-online

http://doga.no/merket/industridesign/moyo-fetal-heart-rate-monitor

http://doga.no/merket/tjenester/trivselsvenn-i-sykehjem

 

Når utmerkelsene har blitt delt ut vil det også legges ut filmer om mottakerne her:

https://vimeo.com/164236749

https://vimeo.com/164237462

https://vimeo.com/164225741

Følgende bilder er knyttet til denne artikkelen:
Bilde - vedlegg til sak rokilde foto_hedda_bangsund.jpg 14,86 kB (5616x3744)
Bilde - vedlegg til sak Proteket-interaksjonsdesign-02.jpg 24,02 kB (5333x4892)
Bilde - vedlegg til sak laerdal mojo3.jpg 3,13 kB (4096x2304)

Denne saken er skrevet av Pressenytt for Design og arkitektur Norge (DOGA), og kan brukes fritt. Pressenytt har redaksjonelt ansvar for innholdet i artikkelen.
Publisert: 27.04.2016 18:49
Teknisk løsning ZEVS AS