Jakter etter helsevesenets inkluderende suksesshistorier
Sykehuskorridorer der alle finner fram. Nettsider som alle forstår. Transportmidler som alle kommer seg av og på. Fortauskanter som alle kommer seg over. Syltetøyglass alle kan åpne. Stemmeskjemaer som alle kan bruke. I et universelt utformet samfunn kan alle delta på like premisser, uansett hvilket utgangspunkt de har. Det er det god økonomi i.
Senere i år skal Innovasjonsprisen for universell utforming deles ut for tredje gang. Frem til fredag 12. mai er det mulig å nominere kandidater til prisen, som har til hensikt å løfte fram de mest innovative og brukervennlige produktene, tjenestene og omgivelser som finnes i Norge. Programleder Onny Eikhaug i Design og arkitektur Norge (DOGA) ønsker seg så mange nominasjoner som mulig.
– Absolutt alle – både fagpersoner og vanlige borgere – kan komme med nominasjoner. Vi vet det allerede finnes hundrevis, kanskje tusenvis, av gode, inkluderende løsninger i Norge innenfor alle tenkelige områder. Ved å løfte fram de beste og mest innovative av disse, håper vi å inspirere enda flere til å satse på universell utforming, sier Eikhaug.
St. Olavs satte brukerne i sentrum
St. Olavs Hospital var alene om ta to kategoriseiere da Innovasjonsprisen for universell utforming ble delt ut i 2014.
– Det unike med St. Olavs Hospital er at de har satt brukeren i sentrum for absolutt alt. Hensynet til pasienten, pårørende, ansatte og studenter har bestemt alt fra utformingen av bydelen og bygningsmassen, helt ned til den enkelte sengepost. Det er en prestasjon at man har klart å beholde et helhetlig brukerfokus i dette enorme prosjektet gjennom 15 år, sier Eikhaug.
Blitt en del av Trondheim
I jurykjennelsen fikk Helsebygg Midt-Norge ros for å ha lagt innovative føringer gjennom hele prosjektet, helt fra bestilling til realisering. Dette var avgjørende for at St. Olavs Hospital skulle bli en suksess. Sykehuset er blitt en del av byen Trondheim. Kvartalene er oversiktlige, noe som gjør at det er lett å finne fram. Alle bygningene har unikt utformede inngangspartier, det er innført enkeltrom og alle rommene har utsikt. Sengeplassene er organisert i sengetun som gjør at pasientene lettere kan få kontakt med omgivelser og vaktrom.
Raskere behandling, mindre transport
Hver bygning er selvforsynt med tjenester og tilrettelagt for bedre oversikt, raskere behandling og mindre pasienttransport. Treverk og andre taktile materialer brukes gjennomgående i bygningenes interiør, noe som motvirker den kalde institusjonsfølelsen man gjerne får på et sykehus. Utenfor er samspillet med byens sentrum ivaretatt ved hjelp av innbydende grønne og blå arealer og kaféer på gateplan. Omgivelsene stimulerer til fysisk og mental helse, heter det i jurykjennelsen.
Resultatet er fornøyde pasienter, pårørende, studenter og personal ved St. Olavs Hospital. Sykehuset har vekket stor internasjonal oppmerksomhet både for sykehusdesign og som byutviklingsprosjekt.
Inkluderende betalingstjeneste
I 2014 vant Melin Medical kategorien for tjenestedesign for sin nyutviklede betalingsløsning i helsevesenet.
– Betalingsløsningen til Melin Medical har god funksjonalitet og brukergrensesnitt for både helsepersonell og pasienter. Her ble universell utforming lagt som en urokkelig grunnstein. Tjenesten viser forståelse for alle slags behov, om det er legen med dårlig tid eller pasienten som kanskje ser dårlig eller sitter i rullestol. Mange detaljer som betyr litt for mange – og mye for noen – ble tatt inn i løsningen på en god måte, sier Eikhaug.
Tjenesten ble utviklet i samarbeid med elitebrukere og brukerorganisasjoner som Blindeforbundet. Den består av to betalingsterminaler – T1 og T2 – med integrerte løsninger som er koblet mot blant annet pasientjournal. Terminalene har et enkelt og intuitivt grensesnitt, og tilpasser seg etter brukernes ulike behov. Fargekoder, store bokstaver, sterke kontraster og talefunksjon er blant tilpasningene som terminalene kan gjøre.
Løsninger alle tjener på
Ifølge juryleder John Arne Bjerknes, til daglig partner i arkitektselskapet Nordic, skiller en universell utformet løsning seg fra tradisjonelle hjelpemidler ved at de fungerer bedre for alle, ikke bare brukere med funksjonsnedsettelser. Som eksempel nevner han den tidligere forhatte og fryktede selvangivelsen.
– Den nye skattemeldingen er utformet slik at hvem som helst skal kunne levere den. Innovasjonen ligger i at den er tilgjengelig og forståelig, og at du ikke bruker dagevis på kompliserte utregninger. Resultatet er noe vi alle tjener på, sier jurylederen. Skatteetaten fikk Innovasjonsprisen for universell utforming i kategorien interaksjons- og informasjonsdesign i 2014.
Innovasjonsprisen for universell utforming har blitt delt ut av DOGA siden 2011 på oppdrag fra Barne- og likestillingsdepartementet (BLD), som koordinerer regjeringens satsing på universell utforming. Prisen deles ut i åtte kategorier, og hedrer oppdragsgivere, arkitekter og designere som har utviklet nyskapende og inkluderende løsninger med fokus på menneskelig mangfold.
(Pressenytt)
Bildetekster:
VIL HA INKLUDERENDE PROSJEKTER. (f.v.) Onny Eikhaug i DOGA, statsråd Solveig Horne og juryleder John Arne Bjerknes ønsker forslag til landets mest inkluderende innovasjonspris. Foto: Arash Nejad/NyeBilder.no
UNIVERSELT SYKEHUS. St. Olavs Hospital vant to arkitekturpriser i kåringen Innovasjonsprisen for universell utforming i 2014. Bildet viser et utemiljø slik det fremsto samme år.
FAKTABOKS: Innovasjonsprisen for universell utforming
* Deles ut av Design og arkitektur Norge (DOGA) på oppdrag fra Barne- og likestillingsdepartementet (BLD).
* Går til oppdragsgivere, arkitekter og designere som har utviklet nyskapende og inkluderende løsninger med fokus på menneskelig mangfold.
* Prisen deles i år ut i kategoriene arkitektur, landskapsarkitektur, transport, produkt, grafisk design, møbel og interiør, tjenestedesign og interaksjonsdesign og digitale løsninger. Kategorivinnerne konkurrerer om hovedprisen.
* Scandic Gardermoen vant hovedprisen i 2011. I 2014 vant St. Olavs Hospital.
* Blant tidligere kategorivinnere finner vi Bybanen i Bergen, Skatteetaten, YR.no og Hardanger Bestikk.
Kontaktpersoner:
* Design og arkitektur Norge, programleder Onny Eikhaug, mobil 992 92 500
* Juryleder John Arne Bjerknes, mobil 900 86 186
* Barne- og likestillingsdepartementet, kommunikasjonsrådgiver Ida Wullum-Lindberg, mobil 980 46 671
St Olavs Hospital.jpg 4,46 kB (1512x1008)