Hyller glutenfritt mel i ny drakt
Utmerkelsen blir delt ut onsdag 22. januar på DOGA-dagen 2020 i Oslo.
– DOGA-merket for design og arkitektur løfter fram de beste prosjektene og viser hvordan design og arkitektur bidrar til innovasjon og verdiskaping i Norge, sier næringsminister Torbjørn Røe Isaksen.
Tor Inge Hjemdal, administrerende direktør i Design og arkitektur Norge (DOGA), påpeker at DOGA-merket er den største og viktigste tverrfaglige prisen som deles ut til design- og arkitekturprosjekter i Norge. Han forteller at kriteriene for å få DOGA-merket er svært strenge, og roser den glutenfrie produktserien til Holmen Crisp.
– I butikkhyllene er design viktig for å skille seg ut. Med Jytte viser Holmen Crisp at de ikke er redde for å bryte med konvensjonene for å friste kundene til å velge glutenfritt, sier Hjemdal.
7-8 prosent tåler ikke gluten
Den familieeide møllen Holmen Crisp på Toten har solgt glutenfritt mel under merkenavnet Jytte siden 80-tallet. Markedet er stort. Det anslås at så mange som 7-8 prosent av befolkningen i Norge tåler ikke gluten.
Men hvorfor må egentlig glutenfritt mel selges i kliniske og kjedelige pakker? Holmen Crisp bestemte seg for å gjøre noe med dette.
Sammen med designerne i OlssønBarbieri har de laget et visuelt uttrykk for sine fire glutenfrie meltyper som spiller på Jyttes lokale tilhørighet og småskalastatus. Illustratøren Jean-Michel Tixier kom opp med en moderne, men samtidig nostalgisk pakningsidentitet som spiller på den belgiske tegneseriestilen.
I tillegg har de utviklet et system som på en presis og enkel måte viser næringsinnhold og bruksområder for melet, noe som er viktig for mange av kundene i målgruppen.
Juryen mener glutenfritt mel sjelden har sett så godt ut:
«Det er flott at Jytte tar en så tydelig posisjon og dyrker frem et helt nytt uttrykk i kategorien. Det er både modig og innsiktsfullt å bruke illustrasjon som det bærende elementet – det gir alle de riktige assosiasjonene med tanke på at Jytte er en småskalabedrift med lokal tilhørighet på Toten,» står det i jurykjennelsen.
Mer bærekraft og tverrfaglighet
DOGA-merket, som tidligere het Merket for god design, deles ut årlig til norske arkitektur- og designprosjekter i forbindelse med DOGA-dagen. Utmerkelsen løfter fram virksomheter og utøvere som har samarbeidet om innovative prosjekter der design og arkitektur skaper samfunns-, miljømessige eller økonomiske verdier.
– Det har vært en enorm bredde i årets søknader, samtidig som vi har lagt lista høyere enn noen gang før. Både bærekraft og tverrfaglighet er noe som går igjen hos veldig mange av de som mottar DOGA-merket i år. De beste design- og arkitekturprosjektene er de som svarer på konkrete samfunnsutfordringer, sier Tor Inge Hjemdal i DOGA.
DOGA er en stiftelse under Nærings- og fiskeridepartementet og en del av regjeringens virkemiddelapparat for økt innovasjon. Som pådriver for bærekraftig verdiskaping gjennom design og arkitektur, legger DOGA til rette for samarbeid mellom utøvere og virksomheter, eksperimentering med nye løsninger og formidling av innsikt og læring.
(Pressenytt)
Fagprogram og prisutdeling strømmes direkte på Doga.no fra kl. 10.00 på onsdag.
Uredigerte bilder fra prisoverrekkelsen legges ut her i løpet av kvelden: https://flic.kr/s/aHsmKSK1ah (Fotokreditering: Sverre Chr. Jarild / Design og arkitektur Norge)
Mer informasjon om arrangementet og utmerkelsene her: https://doga.no/kalender/dagen
Kontaktpersoner:
* Holmen Crisp, Camilla Rostad, mobil 977 65 397
* OlssønBarbieri, Henrik Olssøn, mobil 900 87 336
* Design og arkitektur Norge, prosjektleder Thea Mehl, mobil 413 09 819
For praktiske spørsmål:
* Pressenytt, Henning Poulsen, mobil 92 06 24 68, henning ætt pressenytt dått no
Bildetekst:
Holmen Crisp mottar DOGA-merket på onsdag for melserien Jytte. Foto: Sigve Aspelund
Jytte-Foto_Sigve Aspelund4.jpg 2,45 MB (2500x1667)