Designet vekk ventelistene
Tjenestedesignprosjeket til Oslo universitetssykehus skal kjempe mot Jøtul, NRK og Epleslang om den høythengende designprisen, som deles ut på Designdagen på Norsk design- og arkitektursenter (DOGA) 15. april.
– Det er svært interessant å se hvordan tjenestedesign brukes for at brystkreftpasienter skal komme raskere til ved Oslo universitetssykehus. Dersom lærdom fra dette prosjektet blir brukt av andre helseaktører fra privat og offentlig sektor, kan vi oppnå en enorm samfunnsgevinst, sier næringsminister Monica Mæland.
Hedersprisen for god design er Norges ledende utmerkelse som gis til både bedrifter og designere for innovative designprosjekter.
Kuttet kreftkøen
Tidligere kunne det ta 12 uker fra en kvinne fikk påvist kul i brystet, til mistanken om kreft ble avvist eller bekreftet av Oslo universitetssykehus. Nå ligger responstiden på under én arbeidsuke takket være et grensesprengende og internasjonalt bejublet designdrevet innovasjonsprosjekt.
– Vi fikk faktisk presset ventetiden helt ned mot 48 timer, men da møtte vi motstand fra uventet hold. Det gikk faktisk for fort i svingene for mange pasienter, så vi endte opp med ventetid på i underkant av én uke i snitt, forteller dr. med. Andreas Moan ved Oslo universitetssykehus, som ledet utviklingsprosjektet.
Stilte nødvendige spørsmål
Fagmiljøene på de to brystkreftavdelingene ved Ullevål sykehus og Radiumhospitalet jobbet ikke spesielt godt sammen. Dårlig kommunikasjon og mangel på standardisert behandling rammet dem de skulle hjelpe, nemlig pasientene. Et internt forsøk på å legge om rutinene havarerte.
Så, i 2012, bestemte fagmiljøene seg for å angripe problemet fra en helt ny vinkel. Gjennom Designdrevet Innovasjonsprogram (DIP) fikk universitetssykehuset 800 000 kroner i støtte for å gå i gang med et pilotprosjekt tuftet på designmetodikk. Oppdraget ble lagt ut på anbud, og Designit ble valgt som designpartner.
– Når flere fagpersoner fra ulike felt skal jobbe sammen, møter man mange forskjellige virkelighetsforståelser. Ofte kan det gå på prestisjen løs. Designerne hadde fordelen av å kunne nærme seg problemstillingen fra utsiden. De stilte alle de ”dumme” og nødvendige spørsmålene. I stedet for å gi oss svarene, fisket de dem ut av oss, sier Moan.
Satte pasienten i sentrum
Pasientene ble satt i sentrum for hele prosjektet. Gjennom dybdeintervjuer med pasienter og helsepersonell og observasjoner av arbeidsrutiner og ansvarsfordeling, ble både behov og mangler kartlagt. Disse ble presentert på en måte alle kunne enes om, og førte til at mange misforståelser ble oppdaget og unngått.
– Vi trodde vi hadde en felles forståelse på tvers av fagområdene, men etter hvert som designerne tegnet ut det vi snakket om skjønte vi at vi ofte kommuniserte forbi hverandre, forklarer Moan.
Spesielt to tilbakemeldinger fra pasientene ble en øyeåpner for alle som jobbet med prosjektet: «Mitt første møte med helsevesenet var negativt» - og «Det gikk bra da jeg først fikk kreftdiagnosen», sa flere av kvinnene som ble intervjuet.
– Hvorfor ventet vi egentlig med å være imøtekommende og omsorgsfulle til etter at kreften ble oppdaget? Hvorfor følte ikke pasienten seg ivaretatt fra første henvendelse? Denne innsikten endret hele prosjektet, forteller Moan.
Designjuryen er svært imponert over de håndfaste resultatene som er oppnådd: «Oslo universitetssykehus har på en forbilledlig måte standardisert og forenklet en kompleks og uoversiktlig tjeneste. Det å involvere brukere fra begynnelsen av, innføre nye rutiner og etablere nye roller og kontaktpunkter er innovative grep som har gitt mer forutsigbarhet og styrket tjenestens legitimitet», står det i jurykjennelsen.
Designsuksess med ringvirkninger
Resultatet av det brukersentrerte prosjektet er mer ansvarliggjorte medarbeidere, bedre samarbeid mellom fagområdene og en standardisert pasientreise. I tillegg har prosjektet gjort at samarbeidet med private aktører har blitt bedre, slik at tilbudet til pasientene blir enda bedre. Og viktigst av alt: Etter lanseringen høsten 2013 har ventetiden gått ned fra inntil 12 uker til under én uke – og holdt seg der!
– Dette prosjektet setter en standard i bruk av design for å fornye og effektivisere offentlig sektor. Vi ser at flere nå følger etter. Dette viser hvor kraftfullt verktøy tjenestedesign er, sier Thea Mehl, prosjektleder i Norsk design- og arkitektursenter.
Suksessprosjektet har også fått ringvirkninger både nasjonalt og internasjonalt. En rekke nye designdrevne prosjekter er blitt startet opp og trekker nå på erfaringene som er gjort ved Oslo universitetssykehus. Og i februar i år mottok Designit to priser under den internasjonale designkonkurransen IxDA Awards i San Fransisco for resultatene de skapte sammen med Oslo universitetssykehus.
Norsk design- og arkitektursenter offentliggjør vinneren på Designdagen 15. april, årets største markering av design og innovasjon. Arrangementet er åpent for alle som melder seg på, og byr på foredrag med noen av verdens fremste kapasiteter på design. Hedersprisen for god design og andre utmerkelser deles ut på ettermiddagen. De nominerte til Hedersprisen vil også vises i en egen utstilling på DOGA fra 15. april til 10. mai.
(Pressenytt)
* Mer informasjon om Designdagen 2015: www.doga.no/designdagen
Kontaktpersoner:
* Norsk design- og arkitektursenter, prosjektleder Thea Mehl, mobil 413 09 819
* Norsk design- og arkitektursenter, kommunikasjonsrådgiver Line Aandal Røijen, mobil 911 74 639
* Helse- og omsorgsdepartementet – Nasjonal helse- og sykehusplan, spesialrådgiver dr. med Andreas Moan, mobil 950 55 441
* Designit, partner Marie Hartmann, mobil 944 70 556
Bildetekst1:
Oslo universitetssykehus og Designit er nominert til Hedersprisen for god design for brystkreftprosjektet. Foto: Designit
Bildetekst2:
Epleslang og Dinamo er nominert til Hedersprisen for god design. Foto: Jo Michael
Bildetekst3:
Jøtul og Anderssen & Voll er nominert til Hedersprisen for god design for Jøtul F305-serien. Foto: Cadesign
Bildetekst4:
NRK og Bleed er nominert til Hedersprisen for god design for NRKs TV-app. Foto: NRK
Her er de nominerte til Hedersprisen for god design 2015
Hedersprisen for god design er Norges ledende utmerkelse som gis til både bedrifter og designere for innovative designprosjekter. Hensikten er å inspirere næringslivet til å investere i designkompetanse for å øke konkurranseevne og verdiskaping.Juryen nominerer kandidater som utmerker seg spesielt blant årets mottakere av Merket for god design. Blant årets søkere er følgende 4 kandidater blitt plukket ut:
Produkt: Epleslang – profil- og emballasjedesign
Bedrift: Epleslang
Design: Dinamo
Kategori: Emballasjedesign
Last ned jurykjennelsen og se video her: http://doga.no/nyhet/fra-nedfallsfrukt-til-eksklusiv-eplemost
Produkt: Jøtul F305-serien
Bedrift: Jøtul
Design: Anderssen & Voll
Kategori: Industridesign
Last ned jurykjennelsen og se video her: http://doga.no/nyhet/innovasjon-i-fyr-og-flamme
Produkt: NRK TV-app
Bedrift: NRK
Design: Bleed
Kategori: Interaksjonsdesign
Last ned jurykjennelsen og se video her: http://doga.no/nyhet/millionsuksess-for-nrk-tv-app
Produkt: ”Hvis pasienten fikk bestemme”
Bedrift: Oslo universitetssykehus
Design: Designit
Kategori: Tjenester
Last ned jurykjennelsen og se video her: http://doga.no/nyhet/designet-vekk-ventelistene
Hvis pasienten fikk bestemme 2.jpg 2,74 kB (2667x2067)
Hvis pasienten fikk bestemme 1.jpg 3,73 kB (2667x2067)
Epleslang_bilde03_foto_Jo_michael.jpg 13,44 MB (5760x3840)
Jøtul 1_foto Cadesign.jpg 5,95 MB (3340x2362)
Pressebilde2.jpg 1,01 MB (1369x1711)