Sju av ti sørlendinger kildesorterer isboksen
Endelig er sommeren på vei over store deler av landet. Yr.no melder om temperaturer opp mot 30 grader de nærmeste dagene.
Sommer og is hører sammen, synes mange. Hittil i år har den tradisjonsrike isprodusenten Hennig-Olsen økt salget med 2,3 prosent sammenlignet med i fjor, og det er isbokser og multipakker som har den største økningen.
Men hva gjør vi med emballasjen?
I en måling gjennomført av TNS for Grønt Punkt svarer 65 prosent av respondentene fra Sørlandet at de pleier å kildesortere plastboksen som følger med iskremprodukter.
– I Hennig-Olsen Is er vi opptatt av å ta vare på miljøet. Derfor er vi svært opptatt av at så mye som mulig av emballasjen vi sender ut på markedet blir kildesortert og materialgjenvunnet. På den måten kommer disse ressursene tilbake i kretsløpet, sier Hanne Jørgensen. Hun er leder for samfunnsansvar i Hennig-Olsen.
Erstatter ny plast
Kari-Lill Ljøstad, kommunikasjonssjef i Grønt Punkt Norge, forteller at kartongen som følger med multipakkene, og ikke minst plastboksene som kuleisen kommer i, er avfall som enkelt lar seg materialgjenvinne. Hun er derfor glad for at sommerens forbrukertrender går mot denne typen isprodukter.
– Det er lett å skylle en isboks og legge den sammen med annen plastemballasje i kommunens innsamlingsordning. Dermed stiger gjenvinningsgraden og flere ressurser går tilbake til kretsløpet der de brukes til å lage nye produkter. Dette gjør at bruken av jomfruelig plast kan reduseres, noe som legger til rette for mer bærekraftig produksjon og forbruk, sier Ljøstad.
I TNS-målingen svarer 28 prosent av sørlendingene at de legger den tomme plastboksen i restavfallet.
– Det er positivt at de fleste husstander kildesorterer denne emballasjen, men undersøkelsen vår antyder at enkelte har en vei å gå, kommenterer Ljøstad.
Bruker boksene til oppbevaring
Over halvparten av husstandene på Sørlandet bruker plastboksene til oppbevaring av andre ting etter at de er tomme.
– Det er selvsagt helt legitimt å bruke plastemballasje til oppbevaring av for eksempel assorterte skruer og muttere. Men når boksen har gjort nytten sin håper jeg at den til slutt blir kildesortert ordentlig, sier Ljøstad i Grønt Punkt Norge.
Hun roser Hennig-Olsen for å ta ansvar for innsamling og gjenvinning av emballasjen sin gjennom mangeårig medlemskap i en returordning. Siden 1997 har produsenten vært medlem i Grønt Punkt Norge, som drifter innsamling og gjenvinning av plastemballasje, emballasjekartong og drikkekartong i Norge.
Hanne Jørgensen forteller at alt avfall fra fabrikken til Hennig-Olsen enten går til gjenbruk, materialgjenvinning eller energigjenvinning.
– Vi har tilrettelagt for kildesortering og har en sorteringsgrad på 95 prosent inne på fabrikken vår. Gjenvinningsgraden ligger på 100 prosent. Dessuten jobber vi med å minimere energi- og ressursbruken samt redusere klimaavtrykket vårt, sier hun.
(Pressenytt)
Bildetekst:
SOM VARMT HVETEBRØD. Vi spiser mye kuleis om sommeren. Foto: YayMedia
Grønt Punkt Norge:
- Grønt Punkt Norge sikrer finansiering av returordninger for plast-, metall- og glassemballasje, emballasjekartong, drikkekartong og bølgepapp.
- Selskapet drifter også returordningene for plastemballasje, drikke- og emballasjekartong.
- Grønt Punkt Norge eies av materialselskapene, og er et nonprofit-selskap med mål om å få alle bedrifter til å ta miljøansvar for den emballasjen de sender ut på markedet.
- Norske bedrifter har et ansvar for emballasjen også etter at den er tom. Som medlem i Grønt Punkt Norge kan bedriften være trygg på dette miljøansvaret ivaretas. I over 20 år har Grønt Punkt sørget for at emballasje over hele landet samles inn og blir gjenvunnet.
Kontaktpersoner:
* Hennig-Olsen, fagansvarlig – samfunnsansvar, Hanne Jørgensen, telefon 38 00 11 00
* Grønt Punkt Norge, kommunikasjonssjef Kari-Lill Ljøstad, mobil 95 06 38 05