Reiseportal, turistøy og badstubølge får innovasjonsstøtte
Designmetodikk er i vinden, og DOGA oversvømmes av søknader fra virksomheter som ønsker støtte fra Designdrevet innovasjonsprogram (DIP). Blant søkerne som slapp gjennom nåløyet i år finner vi tre prosjekter som på hver sin måte tilhører reiselivet. Til sammen får de nesten 1,4 millioner kroner i støtte.
– Designdrevet innovasjon er viktig for å utvikle bærekraftige og lønnsomme løsninger i en utfordrende tid for norsk næringsliv. Ved å innovere med utgangspunkt i brukernes behov, kan resultatet bli både rimeligere og bedre enn ved mer tradisjonelle metoder, sier Tor Inge Hjemdal, administrerende direktør i DOGA.
Træna 365: Utvikler reisedestinasjon i minikommune
På en øy 33 nautiske mil fra Helgelandskysten, i en av landets minste kommuner, skal det bygges et imponerende hotell- og reiselivsanlegg. I tillegg til å levere gjesteopplevelser i verdensklasse 365 dager i året, skal anlegget også stimulere lokalsamfunnet og levere på en rekke bærekraftmål. Går alt dette virkelig an?
Ja, mener folkene bak utviklingsselskapet Træna 365. Sammen med tjenestedesignere vil de nå gå i gang med å utforske muligheter, hente kunnskap og gå i dialog med viktige interessegrupper lokalt, regionalt og nasjonalt.
Med designere fra Plenum og rådgivere fra Spor på laget er målet å skape en helårsdestinasjon på Træna som spiller på lag med både naturen og lokalsamfunnet, og som i tillegg til å ta imot tilreisende turister også kan huse gründere og fastboende. Utviklingsselskapet ser for seg 15 helårsarbeidsplasser, minimalt klimaavtrykk og internasjonal anerkjennelse.
Juryen uttaler at Træna 365 er et banebrytende reiselivsprosjekt.
«Ved å kombinere økonomisk, sosial og miljømessig bærekraft, skal prosjektet skape en helårsdestinasjon som styrker både lokalsamfunnet og miljøet. Gjennom å bygge på lokaløkonomi, økt turisme og integrasjon mellom besøkende og fastboende, har prosjektet potensial til å bli et referansepunkt for fremtidens reiseliv,» står det i juryuttalelsen.
Prosjektet får 400 000 kroner fra DOGA.
Up Norway: Sømløs reiseportal
Hvert år skreddersyr Up Norway tusenvis av norgesferier av høy kvalitet. Samtidig ser de et behov for å arbeide mer effektivt. Medarbeiderne må jobbe på tvers av flere systemer og kanaler. I snitt tar hvert salg 10 timer å fullføre.
Derfor ønsker Up Norway å samle all relevant informasjon i én portal som kan brukes av både reisende, medarbeidere og partnere. For at denne portalen skal kunne fungere for alle relevante målgrupper, setter Up Norway nå i gang en brukersentrert designprosess ledet av Opening Hours Studio.
Up Norway anslår at deres reisespesialister kan jobbe opptil 20 prosent raskere med det nye, helhetlige systemet på plass.
Juryen roser prosjektet for å ha en klar problemstilling, og tror det kan levere klare gevinster til mottakeren.
«Utviklingen av en reiseportal er et logisk neste steg for Up Norway. Dette prosjektet har potensial til å sette en ny standard for skreddersydde reiseopplevelser, samtidig som det forbedrer effektiviteten og konkurranseevnen til Up Norway,» står det i juryuttalelsen.
Prosjektet får 250 000 kroner fra DOGA.
KOK: Vil få verden med på norsk badstubølge
Flytende badstuer har tatt Norge og Norden med storm. For tusenvis av nordboere gir de livskvalitet, helse, lokale naturopplevelser og ikke minst fellesskap med andre badstuentusiaster.
Nå vil KOK, en av de fremste badstuaktørene i Norge, eksportere denne tradisjonen til Europa og USA. For å komme så langt, må de flytende badstuene først gjennom en designreise. Selv om dagens badstuer er populære, har de nemlig fremdeles en vei å gå når det kommer til bærekraft, skalerbarhet og tilgjengelighet.
Sammen med Eker Design skal KOK derfor ta i bruk designdrevet innovasjon. Tidligere har selskapet utformet tilbudet utfra hvordan de tror brukerne vil ha det. Nå skal de samskape på lag med brukerne og andre aktører. Lykkes de, kan det hende resten av verden snart hopper på den norske badstubølgen.
Ifølge juryen har prosjektet kraft til å etablere KOK som en global merkevare i badstunæringen.
«Gjennom å involvere brukere og interessenter, sikter prosjektet mot å forbedre brukeropplevelsen og øke den sosiale bærekraften. Bedre fasiliteter kan tiltrekke nye kunder og øke betalingsviljen, noe som vil øke omsetning og lønnsomhet. Ved å utvikle et konsept som kan tilpasses internasjonale markeder, åpner prosjektet for eksponentiell vekst,» står det i juryuttalelsen.
Prosjektet får 700 000 kroner fra DOGA.
66 prosent flere søkte i år
Totalt 23 innovasjonsprosjekter deler i år på i alt 12 millioner kroner i støtte fra Designdrevet innovasjonsprogram (DIP). Pengene går til å involvere designere allerede i idéfasen av innovasjonsprosjektene. Dette er 15. gang DOGA støtter norske innovasjonsprosjekter. Hele 170 virksomheter søkte om midler i år, en oppgang på 66 prosent fra i fjor.
– Målet vårt er å gjøre norsk innovasjon mer brukersentrert og tverrfaglig. Jo tidligere designmetodikk og brukerstudier kommer inn i et prosjekt, desto dypere blir forståelsen av de reelle behovene og ønskene til de som er i målgruppen. Da øker også treffsikkerheten, noe som gir bedre produkter og tjenester, sier Anne Elisabeth Bull. Hun leder arbeidet med designdrevet innovasjon i DOGA.
(Pressenytt)
Kontaktpersoner:
* KOK AS, Kristin Lorange, mobil 98 60 32 49, kristin@koknorge.no
* Utviklingsselskap Træna 365 AS, Moa Björnson, mobil 47 47 80 16, moa@traena365.no
* Up Norway AS, Kristian Færden Haanes, mobil 40 00 12 00, kristian.haanes@upnorway.com
* Design og arkitektur Norge, leder for designdrevet innovasjon, Anne Elisabeth Bull, mobil 90 61 95 19, aeb@doga.no
Bildetekster:
INNOVASJONSMILLIONER. Næringsminister Cecilie Myrseth (t.h.) og Anne Elisabeth Bull i DOGA deler ut 12 millioner kroner gjennom Designdrevet innovasjonsprogram (DIP). Her sitter de på dekket til en av flytebadstuene til KOK, én av de 23 mottakerne av støtte i år. Foto: Morten Brakestad
* Designdrevet innovasjon er en metode for nyskaping som setter brukernes behov i sentrum. Gjennom brukertesting, prototyping og tverrfaglige samarbeid sørger metoden for mer treffsikre løsninger.
* Designdrevet innovasjon gir dyp forståelse av kunder og brukere og kan bidra til høyere salg, økte markedsandeler og nye bruksområder og kundegrupper.
* DOGA deler ut økonomisk støtte til virksomheter gjennom Designdrevet innovasjonsprogram (DIP), slik at de kan involvere designere i idéfasen av innovasjonsprosjekter.
* DIP skal bidra til ny kompetanse om designdrevet innovasjon – og lede til nye produkter, tjenester, prosesser eller organisasjonsformer.
* Siden 2009 har Design og arkitektur Norge (DOGA) delt ut 125 millioner kroner til totalt 282 prosjekter.
* Les mer om DIP og resultater som er oppnådd her: http://www.doga.no/dip
Træna - Oversiktsbilde Træna Foto Hans Petter Sørensen.jpg 394,55 kB (1440x960)
Up Norway.jpg 370,64 kB (1920x1080)
2riksbilde-4169 Cecilie Myrseth og Anne E Bull - foto Morten Brakestad.jpg 10,10 MB (8192x5464)
3riksbilde-4377 Anne E Bull.jpg 5,89 MB (5464x8192)
kok_høst_23_01 foto KOK.jpg 10,69 MB (8192x5464)
Træna Fremtidsfotografering 100224 Foto Kathrine Sørgård.jpeg 519,15 kB (2022x1365)