Vestlandsoppdretter håver inn etter innovasjonsprosjekt
Sogn Aqua har bygget Norges eneste landbaserte oppdrettsanlegg for kveite i den gamle industrikommunen Høyanger. Anlegget er miljøvennlig og det legges vekt på human behandling av fisken i alle ledd. Men hvordan avliver man egentlig kveite humant? Det var spørsmålet den lille gründerbedriften ville finne svar på da de søkte Næringsdepartementet om midler fra Designdrevet innovasjonsprogram (DIP), som ledes av Norsk Designråd. Resultatet av prosjektet er innpass i det kresne restaurantmarkedet samt en imponerende halvering av selskapets transportkostnader.
– Prosjektet er et levende bevis på at design kan styrke lønnsomheten og konkurransekraften i bedrifter over hele landet, sier næringsminister Monica Mæland.
Innpass i nytt marked
I 2011 mottok Sogn Aqua 330 000 kroner gjennom innovasjonsprogrammet DIP. Midlene gjorde at kveiteoppdretteren kunne sette seg ned sammen med designpartneren Colours fra Bergen og se på hele verdikjeden med nye øyne.
– Vi ønsket en metode for human avlivning av kveite, både på grunn av dyrevelferd og fordi stress reduserer kvaliteten på kjøttet. Dessuten trengte vi en måte å kunne ta ut små mengder fisk ofte. Vi ønsket nemlig å komme inn på et helt nytt marked som alltid forventer ferske produkter av høyeste kvalitet, nemlig restaurantbransjen, sier Jan Arne Brekke, daglig leder i Sogn Aqua.
– Designerne hjalp oss med å bryte et tankemønster der alt handler om volum. Kveita er følsom for stress. Dermed er det en dårlig idé å transportere fisken i store biler til et slakteri mange mil unna. Et alternativ var å bygge et eget slakteanlegg, men det ville krevd enorme investeringer, forteller Brekke.
Direkte fra oppdrettsbassenget og ut til kunden
Halvannet år og mye tautrekking senere landet Colours og Sogn Aqua på en løsning som er like enkel som den er genial: Et spesialdesignet mobilt slakteri. Nå avlives kveita på stedet, legges i iskasse og kjøres direkte ut til kunden. Dermed lever fisken godt i tanken sin helt fram til slaktetidspunktet, noe som betyr at kjøttet ikke blir fullt av melkesyre på grunn av stress. Løsningen betyr også at Sogn Aqua kan ta ut så mye eller lite fisk de vil.
– Kan tilføre store verdier
Tidligere måtte Sogn Aqua betale 6,5 kroner per kilo for tradisjonell transport av kveite til slakteri. I kjølvannet av designprosjektet ligger kostnadene ned mot 2,5 kroner per kilo ved transport av to tonn kveite.
Næringsminister Monica Mæland er imponert over den lille gründerbedriftens besparelser. – Prosjektet beviser at design kan tilføre store verdier til landets tradisjonelle næringer. Det er fantastisk å se så gode og håndfaste resultater hos et oppdrettsselskap fra min egen landsdel, sier Mæland.
– Uten støtten fra Næringsdepartementet og Norsk Designråd ville en liten aktør som oss aldri ha kunnet gjennomføre et slikt prosjekt. Vi ville arbeidet i samme retning med intern kompetanse, uten å ha kommet dit vi er i dag. Takket være designprosjektet kan vi nå levere høykvalitetskveite til en konkurransedyktig pris, sier Brekke i Sogn Aqua.
(Pressenytt)
Bildetekst:
BIVIRKNING: Daglig leder av Jan Arne Brekke i Sogn Aqua med en annen nyvinning som sprang ut av innovasjonsprosjektet: håven som gjør at kveita kan hentes opp og fikseres med ett og samme redskap. Foto: Arve Ullebø / Norsk Designråd.
Se film om DIP-prosjektet til Sogn Aqua her: http://vimeo.com/81844763
Kontaktpersoner:
* Norsk Designråd, prosjektleder for DIP, Anita Cecilie Drabløs, mobil 918 20 249
* Sogn Aqua, daglig leder Jan Arne Brekke, mobil 901 04 802
* Norsk Designråd, direktør FoU og innovasjonsprogrammer Skule Storheill, mobil 901 03 361
* Regjeringen har siden 2009 gitt øremerkede midler til Designdrevet Innovasjonsprogram (DIP).
* Norsk Designråd leder programmet i samarbeid med Norges forskningsråd og Innovasjon Norge
* Hensikten er å teste ut helt nye innovasjonsverktøy som bygger på systematiske brukerstudier og designmetodikk hvor målet er å øke treffsikkerheten og øke innovasjonsgraden i norske bedrifter og offentlige foretak.
* Gjennom å stimulere til kompetanseoppbygging og investeringer i idéfasen bidrar DIP til at nye produkter og tjenester gir økt konkurransekraft og enda større brukertilfredshet.
* Siden første utdeling har hele 624 virksomheter fra 90 bransjer søkt om til sammen 291 millioner kroner fra programmet.
* I løpet av fem år er det delt ut 32 millioner kroner til i alt 84 prosjekter.
Les mer på www.norskdesign.no/dip