presseticker

Skip to main content

Ullensaker-gründere vil løse utstyrsfloka – får innovasjonsstøtte

  Publisert: 21.10.2024 09:23 - av  Henning Poulsen

CH2 Holding gleder seg over DIP-støtten. Foto: CH2 Holding

INNOVASJONSMILLIONER. Næringsminister Cecilie Myrseth (t.h.) og Anne Elisabeth Bull i DOGA deler ut 12 millioner kroner gjennom Designdrevet innovasjonsprogram (DIP). Her sitter de på dekket til en av flytebadstuene til KOK, én av de 23 mottakerne av støtte i år. Foto: Morten Brakestad

Skedsmo-selskapet Entreprenørservice deltar i utviklingen av delekonseptet til Leasi. Foto: Skanska

CH2 Holding fra Ullensaker ønsker å skape en kombinert bilstol og vogn for småbarn. Nå får de DOGA-støtte for å bruke design til å tenke nytt. Også et Skedsmo-relatert delekonsept får støtte.

Designmetodikk er i vinden, og DOGA oversvømmes av søknader fra virksomheter som ønsker støtte fra Designdrevet innovasjonsprogram (DIP).

 

Blant søkerne som slapp gjennom nåløyet i år finner vi CH2 Holding, som drives av Christina og Halvor Holmgren fra Algarheim i Ullensaker. Også et innovasjonsprosjekt som Entreprenørservice på Skedsmokorset deltar i mottar innovasjonsmidler.

 

De to prosjektene får til sammen nesten én million kroner.

 

– Designdrevet innovasjon er viktig for å utvikle bærekraftige og lønnsomme løsninger i en utfordrende tid for norsk næringsliv. Ved å innovere med utgangspunkt i brukernes behov, kan resultatet bli både rimeligere og bedre enn ved mer tradisjonelle metoder, sier Tor Inge Hjemdal, administrerende direktør i DOGA.

 

Løser småbarnsfamiliens utstyrsfloke

Småbarnsforeldre flest føler seg til tider som pakkesler der de drar rundt på store mengder utstyr. Ikke sjelden er det snakk om både en og to bilstoler, i tillegg til trille og barnevogn. Finnes det ikke en enklere måte å gjøre dette på? 

Jo da, mener gründerne Holmgren i CH2 Holding. De planlegger å skape et helt nytt produktsegment: En kombinert bilstol og vogn som dekker behovene til barn i alderen 1 til 6 år.  

For å lykkes med dette må nyvinningen treffe perfekt på brukervennlighet, være enkel å reise med og behagelig å sitte i. Den må også møte en lang rekke sikkerhetskrav. I samarbeid med Frost Produkt, skal prosjektteamet kartlegge alle behov og deretter lage og teste prototyper sammen med småbarnsfamilier. 

 

Juryen uttaler at prosjektet er en svært innovativ løsning på en stor utfordring for mange.

 

«Vi ser stor verdi i prosjektets helhetlige syn på barnesikkerhet, brukervennlighet og komfort, noe som kan forenkle reiseopplevelsen for både foreldre og barn. Innovasjonspotensialet er betydelig, med muligheter for global eksport,» står det i juryuttalelsen.

 

Prosjektet får 500 000 kroner fra DOGA.

 

Del på gravemaskinen!

Mange entreprenører eier store, overdimensjonerte maskinparker. Hele tre av ti anleggsmaskiner står inaktive til enhver tid. Manglende oversikt over maskiner og utstyr kan skape problemer knyttet til utnyttelse og vedlikehold. Dette får konsekvenser for både lønnsomhet og miljøavtrykk.

 

Oppstartsselskapet Leasi har utspring fra NTNU i Trondheim. De utvikler en løsning som skal optimalisere maskindriften og tilrettelegge for deling. Med på laget har de solide aktører som Entreprenørservice, Vassbakk & Stol, Skanska Norge, Marthinsen & Duvholt, og Johs. J. Syltern.

 

Entreprenørservice ble stiftet i 1962, og holder til på Skedsmokorset. Selskapet leverer tjenester innen boring, fundamentering og sprøytebetong, og har 268 ansatte og en omsetning på 900 millioner kroner.

 

Designbyrået Umble skal bistå med å samle inn innsikt fra byggherrer, entreprenører og underleverandører. Med denne innsikten på plass, skal prosjektteamet utvikle en brukervennlig og sømløs tjeneste for deling av maskiner på tvers av aktørene i felles anleggsprosjekter.

 

Juryen roser mottakeren for å være innovative i en bransje som sårt trenger omstilling og innovasjon.

 

«Ved å omskape produkter til tjenester kan dette prosjektet ha positiv effekt både for virksomheten, næringen og miljøet. Prosjektet har også stor formidlingsverdi til andre næringer. De får et pluss for sine solide kundegrupper i verdikjeden, noe som viser stor vilje til å få til innovasjon og endring,» står det i juryuttalelsen.

 

Prosjektet får 430 000 kroner fra DOGA.

 

66 prosent flere søkte i år

Totalt 23 innovasjonsprosjekter deler i år på i alt 12 millioner kroner i støtte fra Designdrevet innovasjonsprogram (DIP). Pengene går til å involvere designere allerede i idéfasen av innovasjonsprosjektene. Dette er 15. gang DOGA støtter norske innovasjonsprosjekter. Hele 170 virksomheter søkte om midler i år, en oppgang på 66 prosent fra i fjor.

 

– Målet vårt er å gjøre norsk innovasjon mer brukersentrert og tverrfaglig. Jo tidligere designmetodikk og brukerstudier kommer inn i et prosjekt, desto dypere blir forståelsen av de reelle behovene og ønskene til de som er i målgruppen. Da øker også treffsikkerheten, noe som gir bedre produkter og tjenester, sier Anne Elisabeth Bull. Hun leder arbeidet med designdrevet innovasjon i DOGA.

(Pressenytt)

 

 

 

Kontaktpersoner:

* CH2 Holding AS, Halvor Holmgren, mobil 93 28 42 37, Halvor@ch2holding.com

* Gjensidige forsikring ASA, Johannes Nilssen, mobil 98 69 26 13, johannes.nilssen@gjensidige.no

* Design og arkitektur Norge, leder for designdrevet innovasjon, Anne Elisabeth Bull, mobil 90 61 95 19, aeb@doga.no

 

 

Bildetekster:

INNOVASJONSMILLIONER. Næringsminister Cecilie Myrseth (t.h.) og Anne Elisabeth Bull i DOGA deler ut 12 millioner kroner gjennom Designdrevet innovasjonsprogram (DIP). Her sitter de på dekket til en av flytebadstuene til KOK, én av de 23 mottakerne av støtte i år. Foto: Morten Brakestad

 

 

Dette er Designdrevet innovasjonsprogram:

* Designdrevet innovasjon er en metode for nyskaping som setter brukernes behov i sentrum. Gjennom brukertesting, prototyping og tverrfaglige samarbeid sørger metoden for mer treffsikre løsninger.

* Designdrevet innovasjon gir dyp forståelse av kunder og brukere og kan bidra til høyere salg, økte markedsandeler og nye bruksområder og kundegrupper.

* DOGA deler ut økonomisk støtte til virksomheter gjennom Designdrevet innovasjonsprogram (DIP), slik at de kan involvere designere i idéfasen av innovasjonsprosjekter.

* DIP skal bidra til ny kompetanse om designdrevet innovasjon – og lede til nye produkter, tjenester, prosesser eller organisasjonsformer.

* Siden 2009 har Design og arkitektur Norge (DOGA) delt ut 125 millioner kroner til totalt 282 prosjekter.

* Les mer om DIP og resultater som er oppnådd her: http://www.doga.no/dip


Denne saken er skrevet av Pressenytt for Design og arkitektur Norge (DOGA), og kan brukes fritt. Pressenytt har redaksjonelt ansvar for innholdet i artikkelen.
Publisert: 21.10.2024 09:23
Teknisk løsning ZEVS AS