Trøndere bygger bedriftskultur med design
TrønderEnergi står midt oppe i en spennende omstillingsprosess, der målet blant annet er å etablere en ny og felles bedriftskultur. Nå har selskapet fått i overkant av 240 000 kroner fra Designdrevet innovasjonsprogram (DIP) til å utvikle nye metoder for å sikre at kulturprosjektet blir vellykket.
Energikonsernet skal bruke designere for å gjennomføre og tolke brukerundersøkelser. Prosjektet skal bidra til endring av bedriftskulturen, og ikke minst at medarbeidere i alle ledd av virksomheten forstår og opplever den nye kulturen.
– Dette er et spennende prosjekt der designmetodikk, med sin kvalitative og utforskende tilnærming, skal føre til at kulturen får en dypere forankring hos medarbeiderne i TrønderEnergi. Så vidt jeg vet er dette første gang designkompetanse brukes i et internt omstillingsprosjekt i en norsk bedrift, sier Anita C. Drabløs, prosjektleder for DIP i Norsk Designråd.
TrønderEnergi var en av svært få bedrifter som mottok støtte fra Norsk Designråd. Kun 11 prosent av de som søkte mottok støtte. Design som verktøy i kulturbygging er helt nytt for TrønderEnergi.
7 millioner til 15 nyskapingsprosjekter
DIP ledes av Norsk Designråd. I alt 15 prosjekter over nesten hele landet mottar til sammen i underkant av sju millioner kroner fra DIP i 2013. Totalt er det blitt delt ut 32 millioner kroner til 84 prosjekter over en femårsperiode og nå begynner suksesshistoriene for alvor å komme.
I fjor mottok Oslo universitetssykehus DIP-midler til et pilotprosjekt som skulle få ned ventetiden for brystkreftpasienter. Tidligere denne måneden ble resultatet av dette banebrytende DIP-prosjektet presentert: Pasienter som tidligere har måttet vente i opptil 12 uker på å få time til diagnose, blir nå innkalt i løpet av 48 timer. Dette er en reduksjon i ventetiden på imponerende 90 prosent.
(Pressenytt)
Her er alle årets DIP-mottakere: http://www.norskdesign.no/nyheter/syv-millioner-til-innovasjonsprosjekter-article25411-8849.html
Bildetekst:
FOKUS PÅ BRUKEREN: – Design som innovasjonsverktøy setter brukeren i sentrum. Det gir radikalt bedre produkter og tjenester, sier Anita C. Drabløs, prosjektleder for DIP i Norsk Designråd. Her sammen med kollega Cathrin Blitzner Møller (t.h.). Foto: Jørgen Lie Furuholt
FAKTABOKS
Dette er Designdrevet innovasjonsprogram (DIP):
* Regjeringen har siden 2009 gitt øremerkede midler til Designdrevet Innovasjonsprogram (DIP).
* Norsk Designråd leder programmet i samarbeid med Norges forskningsråd og Innovasjon Norge
* Hensikten er å teste ut helt nye innovasjonsverktøy som bygger på systematiske brukerstudier og designmetodikk hvor målet er å øke treffsikkerheten og øke innovasjonsgraden i norske bedrifter og offentlige foretak.
* Gjennom å stimulere til kompetanseoppbygging og investeringer i idéfasen bidrar DIP til at nye produkter og tjenester gir økt konkurransekraft og enda større brukertilfredshet.
* Siden første utdeling har hele 624 virksomheter fra 90 bransjer søkt om til sammen 291 millioner kroner fra programmet.
* I løpet av fem år er det delt ut 32 millioner kroner til i alt 84 prosjekter.
Les mer på www.norskdesign.no/dip
Kontaktpersoner:
* Norsk Designråd, prosjektleder for DIP, Anita Cecilie Drabløs, mobil 918 20 249
* Norsk Designråd, direktør FoU og innovasjonsprogrammer Skule Storheill, mobil 901 03 361
* TrønderEnergi, informasjonssjef/ansv. Forretningsutvikling Gunnel Fottland, mobil 951 15 596