Trønderbedrift med dypvannsrevolusjon
Hva har musikk-Norges mest kjente festivallogo, en iøynefallende dypvannssensor og en bevegelig dobbeltseng til felles? Svar: Alle er et resultat av en ekstremt grundig designprosess!
Den høythengende Hedersprisen for god design deles ut onsdag 11. mars under Designdagen 2009, den viktigste designbegivenheten i Norge. Nå går Norsk Designråd ut og offentliggjør hvilke tre norske designprosjekter som er nominert til Hedersprisen for god design 2009, og åpner samtidig en utstilling på DogA (Design- og Arkitektursenteret) i Oslo der de nominerte stilles ut.
– Det er ikke tilfeldig at det er akkurat Øyafestivalen, Jensen Møbler og SeaBed Geophysical som er nominert til Hedersprisen for god design. Disse tre selskapene jobber nemlig svært metodisk og målrettet med design i alt de gjør, sier Marte Grevsgard i Norsk Designråd, som er prosjektleder for Merket for god design. De tre nominerte er valgt ut fra årets 167 søkere på Merket for god design.
Ministerskryt til SeaBed
Nærings- og handelsminister Sylvia Brustad deltok på åpningen av utstillingen i DogA 26. februar, og er mektig imponert over de tre nominerte designprosjektene. – Både Jensen Møbler, SeaBed Geophysical og Øyafestivalen er norske rollemodeller for hvordan design kan brukes til å skape sterke, innovative produkter og tjenester, sier hun.
Nå håper Brustad at flere norske bedrifter finner inspirasjonen til å satse på design som en del av innovasjonsarbeidet. – For å løse de store utfordringene i fremtiden og lykkes i stadig tøffere internasjonal konkurranse, trenger vi nyskapende bedrifter over hele landet. Dagens finansuro understreker behovet for å skape flere norske suksesshistorier, og her er design et viktig verktøy. Derfor har regjeringen satt design høyt på agendaen, påpeker ministeren.
Oppdrag i kø
Hard konkurranse og sterkt prispress mellom selskaper som driver med geofysisk leting på store havdyp, var utgangspunktet for at trondheimsbaserte SeaBed Geophysical gikk i gang med utviklingen av CASE Abyss. SeaBed Geophysical har sitt utspring fra miljøet rundt Statoil-forskningssenteret på Rotvoll, og teller i dag 20 ansatte. I 2006 ble selskapet kjøpt opp av SeaBird-konsernet, noe som ble avgjørende for industrialiseringen av CASE Abyss.
– Selvsagt er det vanskelig å si nøyaktig hvor mye CASE Abyss har bidratt på salgssiden. Sensoren er bare en del av en tjeneste, nemlig seismiske data som vi leverer til internasjonale oljeselskaper. Men faktum er at mens vi tidligere måtte bruke mye tid og krefter på å skaffe nye oppdrag, står jobbene nå i kø for oss, uttaler en fornøyd Fredrik Næs, som er avdelingsleder i Trondheim.
Gammel design overbord
Da SeaBed Geophysical skulle lage en ny seismisk sensor for geofysisk kartlegging på store havdyp, valgte de å tenke helt nytt fremfor å flikke på tidligere løsninger.
– Vi gikk bort fra den tradisjonelle evolusjonsmodellen, som ga for høye kostnader og for få funksjoner, og som ikke oppfylte nye krav til lagring og håndtering. Vi brøt derfor med det eksisterende designet og startet på nytt, forteller Næs.
Industridesignere ble koblet inn på et tidlig stadium for å jobbe med alle de til dels motstridende kravene. En designer fra Abyssus Marine Services har sittet i lokalene til SeaBed Geophysical under store deler av utviklingsprosessen.
Halverte kostnadene
Resultatet, som fikk navnet CASE Abyss, har vakt stor oppsikt i fagmiljøene. Produksjonskostnaden per enhet er halvert i forhold til tilsvarende løsninger, samtidig som CASE Abyss også er vesentlig mindre og lettere å håndtere.
I tillegg lar den seg stable i høyden, noe som gjør at et skip nå kan transportere dobbelt så mange enheter. Batterier kan byttes uten å åpne skjellet, skadede deler kan lett skiftes ut, og det går dessuten raskere å hente ut data fra enhetene.
Populær i salgsmøter
Samtidig har det estetiske ved CASE Abyss fått spille en viktig rolle, kanskje overraskende viktig med tanke på at sensoren gjør jobben sin på opptil 3000 meters dyp.
– Produktet har faktisk blitt et viktig hjelpemiddel for å forklare systemet vårt for kundene. Utformingen er iøynefallende og unik, og gjenspeiler tjenestens identitet på en svært god måte Vi tar gjerne med en modell av CASE Abyss i salgsmøter, og vi ser at oljeselskapene husker oss bedre når vi kan koble presentasjonene våre til noe visuelt og håndfast, forteller Næs.
SeaBed Geophysical har allerede produsert 500 enheter av CASE Abyss, og de fleste enhetene er til enhver tid ute på oppdrag. Nå vurderer selskapet å produsere ytterligere 500 enheter for å møte fremtidige oppdrag.
Unik utstilling
I perioden 26. februar til 11. mars vil de tre nominerte designarbeidene stå utstilt ved DogA i Oslo, og utstillingen er åpen for publikum. Fra og med 19. mars utvides utstillingen til å gjelde alle pris- og merkemottakere fra Designdagen 2009.
– Utstillingene er en unik sjanse til å få et øyeblikksbilde av norsk design. De utstilte produktene og tjenestene representerer det ypperste innen designfaget her til lands akkurat nå, sier Marte Grevsgard i Norsk Designråd.
(Pressenytt)
Filmer:
Se film fra offentliggjøringen av nominasjonene her: http://www.norskdesign.no/videonominert2009
Se film om CASE Abyss her: http://www.norskdesign.no/videonominert2009 (Scroll litt nedover siden)
Mer informasjon om utstillingen ligger her:
http://www.norskdesign.no/utstillinger/nominert-til-hedersprisen-for-god-design-article7990-237.html
Kontaktpersoner:
* Norsk Designråd, prosjektleder for Merket for god design og Unge talenter, Marte Grevsgard, mobil 917 74 683, mg@norskdesign.no
* Norsk Designråd, informasjonsdirektør Grete Kobro, tlf. 23 29 25 57, gk@norskdesign.no
* SeaBed Geophysical, avdelingsleder Fredrik Næs, mobil 986 34 163
* Mer informasjon om Designdagen 2009: http://www.norskdesign.no/designdagen/velkommen-til-designdagen-article3750-229.html
Her er de nominerte til Hedersprisen for god design 2009
Juryen nominerer kandidater som utmerker seg spesielt blant årets mottakere av Merket for god design. Blant årets 167 søkere er følgende 3 kandidater blitt plukket ut:
Produkt: Festivalprofil 2008
Bedrift: Øyafestivalen
Design: The A.K.I.G.A/Graphic Holding AS
Last ned mer informasjon her: http://www.norskdesign.no/nominertoyafestivalen
Produkt: CASE Abyss
Bedrift: SeaBed Geophysical
Design: Abyssus Marine
Last ned mer informasjon her: http://www.norskdesign.no/nominertcaseabyss
Produkt: Jensen Eden
Bedrift: Jensen Møbler
Design: NPK design
Last ned mer informasjon her: http://www.norskdesign.no/nominertjenseneden
Tidligere mottakere av Hedersprisen:
2008
Produkt: Armadillo vest with facemask
Bedrift: Rofi Industrier
Design: KODE Design
2007
Telemarkbinding
Bedrift: Rottefella AS
Design: Rottefella AS / Even Wøllo
2005 (*)
Kleskolleksjonen Crusader og hjelmene Trooper Halfcut/Fullcut
Bedrift: Sweet Protection AS
Design: Abry Design AS
2004
Helly Hansen Shorehike
Bedrift: Helly Hansen ASA
Design: David Solk
2003
Hal sofa og stol og møbelstoffet Odal
Bedrift: L.K. Hjelle Møbelfabrikk AS, Gudbrandsdalens Uldvarefabrik AS
Design: norway says
2002
Bavac emballasje og grafisk identitet
Bedrift: Elite Sport
Design: Panorama design
2001
Farris
Bedrift: Ringnes AS
Design: Strømme Throndsen Design (profilflaske 0,33 l) og Scandinavian Design Group (etikettdesign)
2000
Figgjo Form 123 og grafisk profil
Bedrift: Figgjo AS
Design: Form 1-2-3: Figgjo AS Produktutv.avd. ved Jens Olav Hetland. Grafisk profil: Scandinavian Design Group og Melvær & Lien
(* Hedersprisen ble ikke delt ut i 2006 siden Designdagen ble flyttet fra høsten til våren etter 2005.)