presseticker

Skip to main content

Innovasjonskraft 2018 – Designindustriens bransjepriser:

To designpriser til banebrytende Oslo-bedrift

  Publisert: 26.04.2018 18:20 - av  Henning Poulsen

Flokk, her ved Christian Lodgaard, ble kåret til Årets eksportbedrift, og mottok også Innovasjonskraftprisen 2018. Foto: Kristin Jacobsen / Studio Oscar

Oslo: To av de fem bransjeprisene som ble delt ut under Innovasjonskraft 2018 gikk til Oslo-baserte Flokk.

Torsdag ettermiddag mottok kontorstolprodusenten Flokk, sammen med Fora Form, VAD og Jensen, totalt fem bransjepriser. Overrekkelsene skjedde under Innovasjonskraft 2018, som ble arrangert i regi av Norsk Industri ved Designindustrien, samt Design og arkitektur Norge (DOGA) og Patentstyret.

 

Flokk mottok to priser, både Årets eksportbedrift og den nye Innovasjonskraftprisen 2018.

 

– Vi er et bevis på at det går an å være et lønnsomt norsk selskap med produksjon på Røros og i Sverige. Bare merkevaren HÅG, som produseres i Norge, vokste organisk med 100 millioner kroner i fjor, sa designdirektør Christian Lodgaard

 

Årets eksportbedrift: Flokk

Gjennom organisk vekst og en rekke oppkjøp av europeiske konkurrenter, er Flokk i dag den største aktøren innen kontorstoler og møblering av arbeidsplasser i Europa. Konsernet har en samlet omsetning på om lag tre milliarder kroner. En del av produksjonen foregår fra Røros, og 80 prosent av stolene som lages her selges utenfor Norge.

 

– Det er rett og slett imponerende å se på hvordan Flokk har bygget seg opp til å bli en ledende internasjonal aktør. Her er organisk vekst og målrettet eksportsatsing blitt kombinert med strategiske oppkjøp, samtidig som Flokk hele tiden har klart å være en foregangsbedrift innen ergonomi og bærekraft, kommenterer bransjesjef Egil Sundet i Designindustrien.

 

Innovasjonskraftprisen: Flokk

Innovasjonskraftprisen 2018 er en ny pris som deles ut av Norsk Industri, Design og arkitektur Norge og Patentstyret. Egil Sundet i Designindustrien forteller at det var umulig å komme utenom Flokk som prisens første mottaker.

 

– Flokk har en særdeles sterk kultur for forskning og utvikling, både innenfor design, funksjonalitet, ergonomi og miljø. Gjennom langsiktig satsing på nyskaping har de tatt en unik lederposisjon innenfor sitt segment i Europa, og på mange måter kan du si at Flokk har forandret måten vi ser på kontorstoler på, sier Sundet.

 

Årets merkevarebygger: Jensen

Utemøbelprodusenten Vestre fra Oslo var en sterk kandidat til å motta denne prisen, men den gikk til slutt til madrassprodusenten Jensen.

 

Jensen har gjennom mange år bygget seg opp til å bli en av de sterkeste møbelmerkene i Norge. Madrassene har en sterk posisjon i Europa, og Jensen-merkenavnet er en viktig del av kolleksjonen til den globale madrassgiganten Hilding Anders.

 

– I mer enn 70 år har Svelvik-produsenten utviklet kvalitetsmadrasser. De har bygget opp merkevaren sin gjennom å ta eierskap til god søvnkvalitet, noe mange mennesker strever med i en hektisk hverdag. Jensen er uten tvil en verdig vinner, sier Sundet.

Årets produkt: Fora Form, for «Camp»

Loungestolen «Camp», designet av Anderssen & Voll, er et enkelt og komfortabelt møbel særlig utformet for kontraktsmarkedet. Lenestolen er perfekt for sosiale møteplasser og venteområder. Den er komponert av en liten håndfull tydelige elementer, der spenningen mellom de rektangulære putene og den frie bøylen er selve signaturen til stolen.

 

– Stolen har et visuelt uttrykk som virkelig står fram i en ellers fyldig møbelkategori. Fora Form har lang tradisjon for å bruke designere, og produktene deres er populære blant interiørarkitekter både i Norge og internasjonalt, uttaler Sundet.

 

Klassikerprisen: VAD, for «Contura»

«Contura» er en regulerbar hvilestol med klare skulpturelle kvaliteter. Stolen røtter går tilbake til 1980-tallet, da designeren Svein Asbjørnsen samarbeidet med SAS for å forbedre komforten ved lange flyreiser. Stolen har vært på markedet sammenhengende siden 1994.

 

– Selv om «Contura» kom i etterkant av den såkalte gullalderen til norsk design, er den i aller høyeste grad en klassiker. Den er elegant og gjenkjennelig, og samtidig usedvanlig komfortabel, særlig i liggestilling. Derfor er det ikke rart at stolen fremdeles er like aktuell i 2018, både i Norge og på eksportmarkedene, sier Sundet.

(Pressenytt)

 

 

Bildetekster:

Flokk, her ved Christian Lodgaard, ble kåret til Årets eksportbedrift, og mottok også Innovasjonskraftprisen 2018. Foto: Kristin Jacobsen / Studio Oscar

 

 

 

FAKTABOKS

Innovasjonskraft 2018

* Tidligere år kjent under navnet Designindustrikonferansen, bransjens største møteplass og nettverksarena.

* Arrangeres av Designindustrien i samarbeid med Design og arkitektur Norge og Patentstyret.

* Årets tema er innovasjonskraft

* Konferansen byr på foredrag, debatter og workshoper, i tillegg til utdeling av fem bransjepriser.

* Les mer her: https://www.norskindustri.no/kurs-og-arrangementer/arrangement/designindustrikonferansen/

 

 

Kontaktperson:

* Designindustrien, bransjesjef Egil Sundet, mobil 909 22 192

Følgende bilder er knyttet til denne artikkelen:
Bilde - vedlegg til sak flokk ramme innovasjonskraftpris.jpg 1,33 MB (2000x1333)
Bilde - vedlegg til sak flokk på vei opp til scenen.jpg 1,20 MB (2000x1333)
Bilde - vedlegg til sak flokk årets eksportbedrift.jpg 1,40 MB (2000x1333)
Bilde - vedlegg til sak Flokk kontormiljø med stoler.jpg 16,52 MB (8280x5598)
Bilde - vedlegg til sak flokk- HÅG_Capisco.jpg 523,96 kB (1503x2000)

Denne saken er skrevet av Pressenytt for Designindustrien, og kan brukes fritt. Pressenytt har redaksjonelt ansvar for innholdet i artikkelen.
Publisert: 26.04.2018 18:20
Teknisk løsning ZEVS AS