presseticker

Skip to main content

Tar med senger, skrivebord og retrostoler fra Romsdal til Milano

  Publisert: 11.04.2016 07:20 - av  Henning Poulsen

Wonderland tar blant annet med Adaptive-sengen til Milano Foto: Wonderland

Fjordfiesta skal vise fram sine klassiske Scandia-stoler. Foto: Fjordfiesta

– Det er potensielt svært lønnsomt for norske møbel- og interiøraktører å være synlige på I Saloni i Milano, sier Egil Sundet i Møbel + Interiør. Foto: Norsk Industri

Oslo: Norske møbler og interiørprodukter selger stadig bedre i utlandet. Denne uken reiser Wonderland fra Åndalsnes og Fjordfiesta fra Molde til Milano for å vise seg fram på en av verdens aller viktigste messer.

 

Eksporttallene peker oppover for møbel- og interiørbransjen, som én av få norske næringer for tiden. Møbeleksporten vokste med 6,5 prosent i 2015, mens interiøreksporten beholdt det høye nivået fra i fjor.

 

– Norsk design- og formspråk blir stadig mer attraktivt mange steder i verden, blant annet i vekstmarkeder i Asia. Derfor er det viktig og potensielt svært lønnsomt for aktører som Wonderland og Fjordfiesta å være synlige på de største bransjemessene i verden, som Salone Internazionale del Mobile (I Saloni) i Milano, sier Egil Sundet i Møbel + Interiør, som er en bransjeforening under Norsk Industri.

 

I 2015 ble det eksportert møbler og interiør for 5,9 milliarder kroner til utlandet. Størst vekst kom i Tyskland, der eksporten økte med 18 prosent. Europa utenom Norden er fremdeles det største markedet for norsk møbel- og interiørbransje: 44 prosent av totaleksporten gikk hit.

 

– Møbel- og interiørbransjen står allerede for en betydelig verdiskaping mange steder i Norge, og potensialet er skyhøyt. Begrepet «den nye oljen» brukes altfor ofte, men det er ingen tvil om at dette er én av næringene innen ferdigvareindustrien vi kan og bør leve av nå når oljeinntektene faller, sier Sundet.

 

Wonderland: Satser internasjonalt

På Insidenorway, en felles norsk stand som arrangeres av Norsk Industri, skal 14 norske møbel- og interiørprodusenter vise fram sine produkter. Senge- og madrassprodusenten Wonderland har for alvor begynt å posisjonere seg mot eksportmarkedet, men Milano-turen representerer den første store internasjonale messen Åndalsnes-selskapet har deltatt på de senere årene.

 

– I det siste har eksportandelen vår ligget på 25-30 prosent, noe vi har ambisjoner om å øke. De største markedene er Danmark og Sverige, og i tillegg eksporterer vi til Nederland og Belgia. Dessuten selger vi stadig flere senger på det tyske markedet, forteller Jon Daniel Nesje, administrerende direktør i Wonderland.

 

Til Milano tar Wonderland med seg én av sine klassikere – den komfortable kontinentalsengen SL9 samt tilbehør som gavler og nattbord. I tillegg skal Nesje og kolleger også vise fram et produkt i den andre enden av spekteret: den innovative Adaptive-sengen, som kan stilles inn for å tilpasse brukerens individuelle behov og preferanser.

 

Nesje understreker at møbel- og interiørindustrien har vokst fram uten å ha naturgitte fortrinn knyttet til råvarer eller infrastruktur. – Det gjør oss relativt robuste mot endringer i råvarepriser eller tilgang på naturressurser. Samtidig har industrien kommet langt på merkevarebygging, markedsføring og internasjonalisering, og andre industrier i Norge, særlig innen ferdigvare, kan nok lære litt her, sier han.

 

Fjordfiesta: Design og kvalitet viktigst

Eksport står ifølge daglig leder Pål Lunder for om lag 15 prosent av omsetningen til Fjordfiesta. Målet er at den skal øke de nærmeste årene, og deltakelse på I Saloni kan være et skritt på veien.

 

– Vi har fått flere agenter de siste årene, noe som har gjort at eksportandelen nå øker. Vi eksporterer til mange land i Europa, USA og Asia, men er bare inne hos noen få, men anerkjente butikker i hvert land. Dette gjør det krevende å følge opp med de få og små ressursene vi har, og vi skulle gjerne hatt flere store avtaler, sier Lunder.

 

Han tar med tre møbler til Milano: skrivebordet Alto tegnet av Andreas Engesvik i 2013, og Scandia Nett og Scandia Prince tegnet av Hans Brattrud i 1959.

 

– Dette representerer firmaet vårt på en god måte. Vi produserer våre møbler selv i Norge og har fokus på tidløs skandinavisk design. Skandinavisk design er en kjent merkevare og norsk møbelindustri er en del av dette, sier Lunder.

 

Han har registrert at svært mange av kunder nasjonalt og internasjonalt er opptatt av design og kvalitet, og at pris ikke nødvendigvis er viktigste kjøpskriterium for disse kundene.

 

– Det passer fint for vår bransje. I dag må man å tilby spennende design og miljøvennlige produkter med en god historie for å nå ut til forbruker, sier han.

(Pressenytt)

 

FAKTABOKS

Insidenorway i Milano

* Felles norsk stand eid av Norsk Industri.

* Åpner tirsdag 12. april på Salone Internazionale del Mobile (I Saloni).

* Et samarbeid med klyngen Norwegian Rooms, Innovasjon Norge og Den norske ambassaden i Roma

* 5. år i rad med deltakelse på Milanomessen

* I 2016 deltar 14 møbel- og interiørbedrifter

* Milanomessen I Saloni er verdens viktigste møbel- og interiørmesse

 

Bildetekster:

Wonderland tar blant annet med Adaptive-sengen til Milano Foto: Wonderland

 

Fjordfiesta skal vise fram sine klassiske Scandia-stoler. Foto: Fjordfiesta

 

– Det er potensielt svært lønnsomt for norske møbel- og interiøraktører å være synlige på I Saloni i Milano, sier Egil Sundet i Møbel + Interiør. Foto: Norsk Industri

 

Kontaktpersoner:

* Norsk Industri: Møbel + Interiør, bransjesjef Egil Sundet, mobil 909 22 192

* Wonderland, administrerende direktør Jon Daniel Nesje, mobil 415 37 110

* Fjordfiesta, daglig leder Pål Lunder, mobil 917 24 440

Følgende bilder er knyttet til denne artikkelen:

Denne saken er skrevet av Pressenytt for Designindustrien, og kan brukes fritt. Pressenytt har redaksjonelt ansvar for innholdet i artikkelen.
Publisert: 11.04.2016 07:20
Teknisk løsning ZEVS AS