Sterke designhistorier fra tigerstaden
Utmerkelsene ble overrakt under Næringslivsdagen 2010, som ble arrangert av Norsk Designråd 20. oktober i Oslo.
– Disse bedriftene har bevist at strategiske designinvesteringer gir konkrete resultater, og er levende bevis på at veien til lønnsomhet kan gå gjennom design, forteller Marte Grevsgard, prosjektleder i Norsk Designråd.
Juryen, som utelukkende besto av representanter fra næringslivet, vurderte lønnsomheten og resultatene i totalt 18 søknader, og 12 av disse ble tildelt utmerkelsen. Hele 8 av utmerkelsene gikk til bedrifter med tilhørighet i Oslo.
Rakettvekst for dessertyoghurt
Det er ikke rakettforskning, men derimot et solid stykke yoghurtforskning som ligger bak Fjordlands suksesshistorie med Yoplait L’amour. I løpet av ett år har vaniljeyoghurtserien hatt en omsetningsvekst fra 7,6 til 28,5 millioner kroner. Dette tilsvarer en verdivekst på hele 276 prosent. Totalt økte salget av dessertyoghurter med 55 prosent i Norge det siste året, og Yoplait L’amour står alene for 75 prosent av denne veksten.
– Vi har jobbet grundig og tatt kundene på alvor. De har klart og tydelig fortalt oss hva slags type yoghurt de ønsker, og nå fyller vi et behov i markedet som ikke var dekket tidligere, forteller Irene Wegner Hausken, sjef for meieriprodukter i Fjordland.
Sammen med designbyrået Strømme Throndsen og analysebyrået Ipsos opprettet Fjordland flere forbrukerpaneler med yoghurtkunder, og både konsepter, smaksvarianter og navn ble testet ut og etter hvert forkastet eller tatt med videre.
Syndig salgssuksess
Til slutt ble det bestemt å relansere bjørnebæryoghurten som premiummerket L’amour, inspirert av fransk nytelse, sødme og syndighet. Allerede første året fikk ”Yoplait L’amour Vanilje med bjørnebær” en salgsøkning på 137 prosent sammenlignet med forgjengeren. En ny variant med mango solgte også godt, og overbeviste Fjordland om å utvide satsingen. I dag selger selskapet fire varianter og vurderer å satse på enda flere smaker i fremtiden.
Feinschmeckersuksess
Med 100 millioner kroner i omsetning første året og hele 110 produkter å velge i blant er ”Jacobs Utvalgte” en av de fremste suksesshistoriene i dagligvarehandelen de siste årene. Inspirasjonen er hentet fra en helt spesiell matforretning som ligger på Holtet i Oslo.
NorgesGruppen har i en årrekke jobbet målrettet med å utvide utvalget av egne merkevarer i sine 1900 dagligvarebutikker over hele landet. I 2008 sto de overfor en utfordring: De hadde etablert en rekke merkevarer i lavpris- og middelprissjiktet, men manglet et fotfeste innenfor det raskt voksende premiumsmarkedet.
Gikk etter kresne kunder
– Stadig flere kunder er ute etter noe ekstra på middagsfronten, ikke bare til helgen men også på en vanlig ukedag. Vi så et stort potensial for egenproduserte kvalitetsprodukter, slik at vi kunne bygge lojalitet og øke omsetningen blant de mest kvalitetsbevisste kundene, forteller Nina Brendsrud-Andersen, markedssjef i Unil – NorgesGruppens markedsføringsorganisasjon for egne merkevarer.
Sammen med Strømme Throndsen Design gikk Unil i gang med å utvikle en merkevareserie som skulle friste de mest kresne kundene. Inspirasjonen ble hentet fra NorgesGruppens matperle sørøst for sentrum i Oslo – Jacobs på Holtet – som er kåret til Europas beste matbutikk.
Som varmt hvetebrød
Ved lanseringen i september i fjor besto serien av 45 produkter i kategoriene kjøtt, fisk, skalldyr, egg, brød, pasta, olivenolje og sauser. NorgesGruppens ambisiøse målsetning var å omsette for 90 millioner kroner i løpet av det første året. Fasiten viser 100 millioner i omsetning og 110 produkter i porteføljen, noe Brendsrud-Andersen er strålende fornøyd med.
– Markedet har tatt imot Jacobs Utvalgte på en svært god måte, og vi har bevist at det faktisk er rom for et spisset premiumkonsept også i Norge. Vi kommer til å satse mye på Jacobs Utvalgte fremover, og kommer til å utvide med stadig flere produkter, sier Brendsrud-Andersen.
Muggen design
Historien bak den skarpe ostesuksessen til TINE-eide OsteCompagniet startet med et mislykket designprosjekt. I 2007 ble emballasjen til de tre blåmuggostene Norzola, Normanna og Royal Blue ble endret for å redusere produksjonskostnadene. Resultatet ble katastrofalt.
– Den nye folien tålte ikke transport. Dessuten var designet helt ulikt det gamle som kundene var vant med. Mens markedet for blåmuggoster var i vekst sank markedsandelene våre med inntil 43 prosent, forteller produktgruppesjef Debbie Burkey.
Ostesuksess med sjel
OsteCompagniet satt seg ned med Dinamo Design for å puste liv i de gamle ostene. En grundig strategi ble lagt, og etter omfattende tester ble tre ulike designkonsepter utarbeidet. På den nye emballasjen kan kunden se et fristende bilde av osten, og sammen med nyttige tips til tilbehør skulle veien fra ostedisken og ned i handlevognen bli kortere.
Relanseringen i begynnelsen av 2009 var en umiddelbar suksess. Kundene trykket de gamle ostene i ny emballasje til sine bryst. Norzola ble det største suksessen, men en verdiøkning på 36 prosent på ett år.
– Vår visjon er å gi folket ost med sjel, og med nye emballasjeløsninger har vi funnet veien videre for Norzola, Normanna og Royal Blue, fastslår Burkey.
I tillegg ble ”Design Effekt” også gitt til oslobedriftene Posten Norge, Thon Hotels, HÅG og Litago.
(Pressenytt)
FAKTABOKS
Dette er Design Effekt:
* Tildeles designprosjekter der det er tydelig dokumentert årsak og virkning mellom design og prosjektets suksess.
* Arrangeres av Norsk Designråd, som har som formål å inspirere og bidra til at norsk næringsliv investerer i design i sin forretningsutvikling.
* Deles ut årlig under Næringslivsdagen, som i år arrangeres 20. oktober.
* Årets jury ledes av Katinka von der Lippe (design- og R&D-sjef i Think) og består for øvrig av Harald Barfod (markedsdirektør i Peppes Pizza), Sverre Høven (kommersiell direktør for Flytoget), Jens Herman Ruge (jurist i Patentstyret), Øyvind Lilaas (administrerende direktør for Lilaas), Hane Skullerud Alexandersen (marketingdirektør i Raise AS, i studiepermisjon) og Karen Onsanger (konserndirektør for Kommunikasjon og samfunnsansvar i Hafslund).
* Utmerkelsen er utviklet etter modell av Design Effectiveness Award (DEA).
* For mer informasjon om Design Effekt: http://www.norskdesign.no/design-effekt/category8008.html
Produktbilder og juryvurderinger legges ut her kl 17.00 i dag: http://www.norskdesign.no/mottakere/category8534.html
Kontaktpersoner:
* Norsk Designråd, prosjektleder Marte Grevsgard, tlf. 23 29 25 55, mobil 917 74 683
* Norsk Designråd, FoU- og innovasjonsdirektør Skule Storheill, tlf. 23 29 25 54, mobil 901 03 361
* Norsk Designråd, informasjonsdirektør Grete Kobro, tlf. 23 29 25 57, mobil 907 65 971
* Fjordland, produktgruppesjef Irene Wegner Hausken, mobil 996 29 362
* Unil, markedssjef Nina Brendsrud-Andersen, mobil 481 48 345
* OsteCompagniet, produktsjef Debbie Burkey, mobil 481 21 297
* TINE BA, merkevaresjef Anette Tvenge, mobil 938 30 044
Disse 12 bedriftene mottar utmerkelsen Design Effekt 2010. Samtlige har bevist at strategisk satsing på design gir positivt utslag på bunnlinjen:
Nille – har opplevd vekst på alle områder etter gjennomgripende modernisering og ny identitet. Totalsalget vokste med 67 prosent, antall kunder økte 21 prosent og omsetning per kunde økte med 37 prosent. Designbyrå er New Store Europe.
Lerum Konserves – har oppnådd 87 prosent andel av total markedsvekst for syltetøy/marmelade etter relansering av Lerums Utvalde. Designbyrå er Tangram Design.
Posten Norge – omdømmet steg 13 plasser, fra 25. plass til 12. plass, etter lansering av ny visuell identitet for Bring og Posten. Designbyrå er GROW.
American Bistro Scandinavia – har økt salget med 33 prosent, noe som ga omsetning på 235 000 kroner per stol etter redesign av totalkonseptet for TGI Fridays Karl Johan. Designbyrå er RISS.
Fjordland – har hatt en verdivekst på 276 prosent, 20,9 millioner forbrukerkroner, etter relansering av dessertyoghurtmerket Yoplait L’amour. Designbyrå er Strømme Throndsen Design.
Litago og Tine – økte salget med 115 prosent etter relansering av Litago Drikke. Designbyrå er Tangram Design.
Norsk Caravan Club – økte annonsesalget med 225 prosent med ny visuell identitet. Designbyrå er Mission.
OsteCompagniet – snudde nedgang til oppgang ved å relansere blåmuggostene. Designbyrå er Dinamo Design.
Posten Norge – reduserte årlige logistikkostnader med 15 millioner kroner, fikk ned sykefraværet og reduserte CO2-utslippene etter utvikling av nytt lastbærersystem. Designbyrå er Inventas Trondheim.
Håg – snudde nedgang til oppgang ved å redesigne Håg Credo. Designbyrå er Peter Opsvik.
Thon Hotels – har økt omsetning på nett med 54 prosent etter lansering av nye nettsider og ny bookingløsning på nett. Designbyrå er Logica Norge.
Unil – har omsatt for 65 millioner kroner på 8 måneder etter lansering av serien Jacobs Utvalgte. Designbyrå er Strømme Throndsen Design.