Statoils ledestjerne i internasjonal toppklasse
Statoil, NTNU, Kongsberg Maritime og Synfiber er årets fire nominerte til den høythengende Hedersprisen for god design 2010. – Det er både gledelig og svært viktig at de bransjene som er viktigst for norsk verdiskaping i fremtiden også viser seg å være dyktigst på design, sier Eline Strøm-Gundersen i Norsk Designråd.
Årets pris deles ut av Norsk Designråd onsdag 17. mars under Designdagen, den viktigste designbegivenheten i Norge. Allerede nå stilles de nominerte ut på DogA Norsk Design- og Arkitektursenteret i Oslo.
– Dette er fire bedrifter som har jobbet svært metodisk og målrettet med design som et innovasjonsutløsende verktøy, og som derfor har oppnådd gode og spennende resultater og tatt lederroller i sine bransjer, sier Strøm-Gundersen, som er prosjektleder for Merket for god design.
Statoils fremtidsidentitet
Etter sammenslåingen mellom Statoil og Hydro i 2007 ble en interim identitet for selskapet utviklet, og selskapet fikk det midlertidige navnet StatoilHydro. Et nytt navn og en ny identitet ble etter hvert utviklet for selskapet, og det nye navnet ble Statoil.
– Vi behøvde en visuell identitet som kunne fungere samlende for våre 30 000 ansatte i 40 land, støtte selskapets strategi og ambisjoner, og ikke minst gjøre oss synlige og tydelige i en krevende global konkurransesituasjon, forklarer Ole Gunnar Dokka i Statoil.
Design på konsernnivå
Statoil valgte Scandinavian Design Group (SDG) som hovedpartner for å utvikle den nye visuelle identiteten, og jobbet svært tett med byrået og dets underleverandører i hele prosessen - fra konsept og skissefaser til implementering.
– Det tette samarbeidet med SDG var svært vellykket, vi hadde store ambisjoner som skulle realiseres på kort tid med høy kvalitet, og dette lyktes vi med takket være ekstremt godt lagarbeid og samarbeid, sier Dokka.
Han forteller at toppledelsen i Statoil har fungert som en styringsgruppe for prosjektet. – Den tette dialogen med konsernledelsen helt fra starten var en essensiell suksessfaktor. Slike prosjekter trenger toppforankring og raske beslutninger. Det fikk vi, sier Dokka.
Demokratisk bedrift
– Vår organisasjon er utpreget demokratisk organisert, derfor har det vært viktig å forankre identitetsprosessen både hos ledelsen og de ansatte, og vise hvor viktig analyse og strategi har vært for de ulike valgene vi har gjort. På intranettet vårt har vi fortløpende presentert løsninger og begrunnelser, og har fått mange tilbakemeldinger fra engasjerte medarbeidere, sier Dokka.
Det ble tidlig besluttet at selskapets norske opphav og historie skulle gjenspeiles i den nye profilen på en subtil måte, i tillegg til at den skulle fremheve det unike med Statoil. Etter å ha vurdert en rekke konseptutkast, valgte man et konsept med utgangpunkt i en konstellasjon på den nordiske stjernehimmelen. Etter betydelig raffinering ble Statoils ledestjerne født.
– Vi ønsket et symbol som kunne representere selskapets verdier, strategi og ambisjoner, fremfor et virksomhetsbeskrivende symbol som er relativt vanlig i vår bransje, forklarer Dokka
Høyt internasjonalt nivå
2. november 2009 ble den nye profilen lansert for alle de ansatte i 40 land, og Dokka konstaterer at alle målsetningene Statoil hadde med den nye profilen til den interne lanseringen ble nådd.
– Vi er svært fornøyde med å ha fått en visuell profil og en merkevareplattform som holder et høyt internasjonalt nivå, differensierer oss tydelig fra konkurrentene og fungerer på de mange kommunikasjonsflatene vi arbeider på. Vi er godt rustet for neste fase av arbeidet, som vil ta den nye merkevaren vår ut i det globale markedet, fastslår Ole Gunnar Dokka.
Unik utstilling
I perioden 25. februar til 18. april vil de fire hedersprisnominerte vises på DogA, og utstillingen er åpen for publikum. Hedersprisen for god design feirer i disse dager sitt tiårsjubileum, og i den anledning skal også de tidligere vinnerne av prisen vises fram.
– Design er viktig for norske konkurransekraft fordi det gir merverdi til de produktene og tjenestene vi produserer. Utstillingen viser noen av de beste eksemplene vi har på samarbeid mellom bedrifter og designere det siste året., sier Eline Strøm-Gundersen i Norsk Designråd.
(Pressenytt)
Filmer:
Se næringsminister Trond Giske uttale seg om norsk design her: http://www.norskdesign.no/video/10-aarets-beste-design-article13980-636.html
Mer informasjon om utstillingen ligger her:
http://www.norskdesign.no/utstillinger/category8366.html
Kontaktpersoner:
* Norsk Designråd, prosjektleder for Merket for god design og Unge talenter, Eline Strøm-Gundersen, tlf. 23 29 25 70, esg@norskdesign.no
* Norsk Designråd, informasjonsdirektør Grete Kobro, tlf. 23 29 25 57, gk@norskdesign.no
* Statoil, Ole Gunnar Dokka, mobil 90 21 53 76
* Synfiber, Jan Fyrde, mobil 90 58 93 09
* NTNU, Catharina Lindheim, tlf. 73 59 52 35
* Kongsberg Maritime, Thor Hukkelås, mobil 93 02 92 83
* Mer informasjon om Designdagen 2010: http://www.norskdesign.no/designdagen-2010/category8579.html
Her er de nominerte til Hedersprisen for god design 2010
Juryen nominerer kandidater som utmerker seg spesielt blant årets mottakere av Merket for god design. Blant årets søkere er følgende 4 kandidater blitt plukket ut:
Produkt: K-Master
Bedrift: Kongsberg Maritime
Design: Hareide Designmill
Last ned mer informasjon her: http://www.norskdesign.no/kmaster
Produkt: “Statoils ledestjerne”
Bedrift: Statoil
Design: Scandinavian Design Group
Last ned mer informasjon her: http://www.norskdesign.no/statoilstjerne
Produkt: STIHL X-FIT
Bedrift: Synfiber
Design: Synfiber
Last ned mer informasjon her: http://www.norskdesign.no/stihlxfit
Produkt: ”De gode hodene”
Bedrift: NTNU
Design: Agendum
Last ned mer informasjon her: http://www.norskdesign.no/ntnuhoder
Tidligere mottakere av Hedersprisen:
2009:
Produkt: CASE Abyss
Bedrift: SeaBed Geophysical
Design: Abyssus Marine Services
2008
Produkt: Armadillo vest with facemask
Bedrift: Rofi Industrier
Design: KODE Design
2007
Telemarkbinding
Bedrift: Rottefella AS
Design: Rottefella AS / Even Wøllo
2005 (*)
Kleskolleksjonen Crusader og hjelmene Trooper Halfcut/Fullcut
Bedrift: Sweet Protection AS
Design: Abry Design AS
2004
Helly Hansen Shorehike
Bedrift: Helly Hansen ASA
Design: David Solk
2003
Hal sofa og stol og møbelstoffet Odal
Bedrift: L.K. Hjelle Møbelfabrikk AS, Gudbrandsdalens Uldvarefabrik AS
Design: norway says
2002
Bavac emballasje og grafisk identitet
Bedrift: Elite Sport
Design: Panorama design
2001
Farris
Bedrift: Ringnes AS
Design: Strømme Throndsen Design (profilflaske 0,33 l) og Scandinavian Design Group (etikettdesign)
2000
Figgjo Form 123 og grafisk profil
Bedrift: Figgjo AS
Design: Form 1-2-3: Figgjo AS, produktutviklingsavdelingen ved Jens Olav Hetland. Grafisk profil: Scandinavian Design Group og Melvær & Lien
(* Hedersprisen ble ikke delt ut i 2006 siden Designdagen ble flyttet fra høsten til våren etter 2005.)