Sosialt læringsverktøy ga talentseier
Prisen ble delt ut onsdag 16. mars i Oslo under Designdagen. Dette er et årlig arrangement i regi av Norsk Designråd som belønner næringsliv, designere og unge talenter for vellykket nytenking og innovasjon.
– Dette er tjuende gang vi arrangerer Unge talenter. En rekke av våre beste designere akkurat nå fikk sitt første gjennombrudd da de vant denne konkurransen, sier Eline Strøm-Gundersen, som er prosjektleder for Merket for god design og Unge talenter i Norsk Designråd.
Nysgjerrighet gir læring
Ønsket om å skape en bro mellom unges skolevirkelighet og den digitale hverdagen ble begynnelsen på det som skulle bli Nina Lysbakkens nettbaserte læringsprofil. – Jeg ville bidra til å styrke motivasjonen for læring gjennom å bygge på den enkelte elevs styrker og interesser, forklarer hun.
Prosjektet ble utviklet som del av en designmasteroppgave innen visuell kommunikasjon ved Kunsthøgskolen i Bergen. Lysbakken forteller at hun lenge har interessert seg for temaet skole og læring. Hun tror nysgjerrighet er viktig når man skal lære noe nytt.
– Lærerne er flinke på sitt felt, men systemet bærer fremdeles på en del ideer fra et annet samfunn enn det vi har i dag. En mer digital hverdag påvirker hvordan unge mennesker lærer ting og deler kunnskap. Unge i dag studerer skatetriks på YouTube, men ser ikke på dette som læring. For dem er læring utelukkende noe som skjer fra klokken 08.30 til 14.29 på hverdager, sier Lysbakken.
Superintensive elevgrupper
Prosjektet begynte for litt over to år siden. Lysbakken ville studere motivasjon for læring, men visste ikke hva hun kom til å ende opp med – om det skulle bli en nettside, en bok eller noe helt annet. Med dette utgangspunktet fikk hun lov til å jobbe med sjuendeklassinger ved Fridalen og Gimle skole i Bergen gjennom hele masterprosjektet.
– Vi hadde arbeidsgrupper fortløpende gjennom prosjektet. Elevene var kjempegira, og vi hadde mange intensive idemyldringer i løpet av korte tidsintervaller, noe som gjorde elevene engasjerte og effektive, sier Lysbakken.
Utnytter elevens sterke sider
Hun fikk også følge elevene på Facebook, og bearbeidet informasjonen med teori fra motivasjonspsykologi. Resultatet ble en interaktiv, nettbasert læringsprofil som tilpasser læringen etter hver enkelt elevs sterke sider.
– Grunntanken om tilpasset opplæring er gammel, og dette er ment å være et verktøy som hjelper lærerne med å tilpasse undervisningen mer etter elevenes behov, understreker Lysbakken. Hun jobber nå med å utvikle prosjektet videre.
(Pressenytt)
Følg utdelingsseremonien direkte her: http://www.norskdesign.no
Jurykjennelser, bilder, underlag:
Nyhetssaker, jurykjennelse og produktbilder fra årets utdeling legges her kl 19.30, onsdag 16. mars: http://www.norskdesign.no/merket-for-god-design/category285.html
Bildetekst:
Nina Lysbakken – visuell læring
Bilder fra selve overrekkelsen legges ut på norskdesign.no cirka kl 20.30 i kveld.
Kontaktpersoner:
* Nina Lysbakken, mobil 930 84 064
* Norsk Designråd, prosjektleder for Merket for god design og Unge talenter, Eline Strøm-Gundersen, tlf. 23 29 25 70, mobil 971 05 580
* Norsk Designråd, prosjektleder Marte Grevsgard, tlf. 23 29 25 62, mobil 917 74 683,
* Norsk Designråd, informasjonsdirektør Grete Kobro, mobil 907 65 971
Vinner – klassen Design for alle: Eilin Bergum – ”Touch”
Vinner – Åpen klasse: Nina Lysbakken – visuell læring
Andreplass – Åpen klasse: SHE Design Studio – ”Between”
Tredjeplass – Åpen klasse: Bilal Zia Chaudhry – ”Otivio”