presseticker

Skip to main content

Designeksporten opp 5,3 prosent hittil i år:

Sender sebradesign fra Kristiansand til Paris

  Publisert: 05.09.2019 10:25 - av  Henning Poulsen
Oslo: Kunstglass fra Kristiansand-baserte Camilla Prytz sendes til Paris på fredag. Den skal representere Norge på den ledende designmessen Maison&Objet.

– Norsk design er på fremmarsj i Frankrike. Aldri før har så mange norske designbedrifter stilt ut i Paris sammen. Når flere av dem også skal lansere nye produkter på Maison&Objet, blir dette en norsk designstand utenom det vanlige, sier Egil Sundet i Designindustrien, en bransjeforening i Norsk Industri.

 

Fredag denne uken åpner Maison&Objet dørene for et designsultent publikum fra hele verden. Ragnhild Grytten, som er prosjektleder for Inside Norway, forteller at den norske standen rommer noen av de aller fremste designaktørene i Norge akkurat nå.

 

– Dette er kompromissløse, designdrevne bedrifter som holder et svært høyt nivå på det de gjør. Norsk design har en stigende stjerne i Europa, og vi har en særdeles god stand som jeg gleder meg til å vise fram for et internasjonalt publikum, sier hun.

 

Prytz’ sebradesign

Tradisjonsrike Magnor Glassverk skal vise fram en rekke av sine produkter på messen, deriblant kunstglasserien Zebra av Camilla Prytz. Serien består av skål, bolle og lampe, der hvert enkelt produkt har et unikt mønster.

 

Kunstneren og designeren Camilla Prytz har vært aktiv siden begynnelsen av årtusenskiftet. I 2011 åpnet hun glasstudio på Odderøya i Kristiansand, og i fjor åpnet hun Kristiansand Emaljeverksted. Her har hun har restaurert den gamle emaljeovnen til sin slektning Grete Prytz Kittelsen.

 

Eksporterer mer i 2019

Totalt seks bedrifter stiller ut på Inside Norway-standen i Paris fra 6. til 10. september: Vestre, Northern, Heymat, Fram Oslo, Magnor Glassverk og Lundhs Real Stone.

 

Ifølge Designindustrien økte eksporten av møbel- og interiørprodukter med 5,3 prosent i løpet av årets første halvår.

 

– Faktisk er design- og ferdigvareindustrien den ene av bare to sektorer i Norge som kan vise til eksportvekst de siste 10 årene. Ambisjonen nå er å doble eksporten fram mot 2030, noe som kan gi 40 milliarder i økt verdiskaping og kanskje 30 000 nye arbeidsplasser. Skal vi få det til, behøver vi politisk støtte, sier Egil Sundet.

 

– Trenger eksportutviklingsordning

Rent konkret ønsker bransjesjefen en egen eksportutviklingsordning for design og ferdigvare. Dette har eksistert i Danmark i en årrekke og nokså nylig kommet på plass i Sverige.

 

– Dersom vi mener alvor når vi snakker om å finne noe å leve av etter oljeeventyret, ligger det et betydelig potensial i norsk design. Interessen for norske designprodukter er større enn den har vært på lenge, noe vi får bekreftet hver gang vi deltar på internasjonale messer som Maison&Objet. Nå må vi smi mens jernet er varmt, og en egen eksportutviklingsordning kan hjelpe norske designbedrifter med å finne nye markeder utenfor Norge, sier Sundet.

(Pressenytt)

 

 

Kontaktpersoner:

* Designindustrien, bransjesjef Egil Sundet, mobil 909 22 192

* Designindustrien, prosjektleder Ragnhild Grytten, mobil 917 51 804

Følgende bilder er knyttet til denne artikkelen:
Bilde - vedlegg til sak Magnor Zebra_01.jpg 1,50 MB (1712x2568)

Denne saken er skrevet av Pressenytt for Designindustrien, og kan brukes fritt. Pressenytt har redaksjonelt ansvar for innholdet i artikkelen.
Publisert: 05.09.2019 10:25
Teknisk løsning ZEVS AS