presseticker

Skip to main content

Sender Mysen-dun og mossedesigner til Manhattan

  Publisert: 19.05.2024 10:37 - av  Henning Poulsen

(.f.v.) Therese Haltuff og Kari Setsaas i Norsk Dun skal lære newyorkere å sove godt. Her fra fjorårets ICFF-messe. Foto: Norsk Industri

Masse Mysen-dun tar turen til Manhattan. Foto: Jonas Ingstad

Lunnheims møbel- og interiørutvalg. Lysestakene fra Nichlas Hvesser nederst til venstre på bildet. Foto: Magnus Nordstrand

Dundyner fra Mysen og lysestaker fra Moss er på plass i New York sammen med Norges fremste designbedrifter for å vise seg fram på gigantmessen ICFF.

– Vi er veldig fornøyde med å ha med både Norvigroup Norsk Dun og Lunnheim. USA har blitt eksportmarked nummer én for norsk møbel- og interiørbransje. Nå som økonomien er litt bedre, bruker amerikanerne mer penger, noe som forhåpentligvis vil bidra til økt verdiskaping og flere arbeidsplasser i Østfold sier Egil Sundet, bransjeleder i Norsk Industri Designindustrien.

 

De fem norske designbedrifter som sammen utgjør årets utgave av utstillingskonseptet Inside Norway, er foruten Norvigroup Norsk Dun og Lunnheim også Heymat, Lundhs og Minus Furniture. Sammen fronter de Norge under den viktige nordamerikanske designmessen ICFF. Messen står mellom 19. og 21. mai på Javits Center i Hell’s Kitchen på Manhattan i New York.

 

Norsk Dun: Vil dysse i søvn byen som aldri sover

For andre år på rad tar Norvigroup Norsk Dun med seg Mysen-produserte dyner og puter til den toneangivende New York-messen ICFF. Erfaringene fra fjorårets deltakelse gav mersmak.

 

– Vi har nettopp levert dundyner og dunputer til et boutiquehotell i Philadelphia, og hele tiden jobber vi mot nye avtaler og kontrakter i USA. Vi er veldig fornøyde med det vi har fått til og de erfaringene vi har gjort så langt, sier Therese Haltuff, som leder internasjonalt salg i Norvigroup Norsk Dun.

 

Produsenten satser tungt på en sirkulær løsning der brukte dyner og puter tas i retur. Tidligere i år vanket det bærekraftpris fra hotellkjeden Strawberry. Haltuff tror denne satsingen også gir fortrinn på det amerikanske markedet.

 

– Våre produkter bidrar til en god natts søvn. Selv i New York, byen som aldri sover, er søvnkvalitet viktig. Når vi samtidig kan levere bærekraftige kvalitetsprodukter av naturmaterialer, tror jeg vi har mye å by på også her i USA, sier hun.

 

Lunnheim: Lanserer seg selv – og lysestaker fra Jeløy

Årets ICFF-messe blir åsted for noe litt utenom det vanlige, nemlig lanseringen av en helt ny norsk møbelmerkevare: Lunnheim. De produserer møbler og interiør på Torpa i Innlandet. Blant annet lysestaker med opprinnelse fra Jeløy.

 

– Dette er første gang vi viser oss fram. Inside Norway er en fantastisk mulighet for en knøttliten oppstartsbedrift som oss. Vi ville ikke hatt ressurser til å delta på en messe som dette alene. Vi har store ambisjoner om å selge norskproduserte designmøbler både i og utenfor Norge, og på ICFF får vi vist oss fram til et internasjonalt designpublikum forteller Kristian Myhre, som sammen med bror Martin står bak den helt ferske møbelmerkevaren.

 

På messen i New York viser Lunnheim fram én lenestol – Kollen Lounge Chair – og to sofabord designet av Tobias Berg, lysestaker designet av Nichlas Hvesser fra Jeløy og et sidebord i rustfritt stål som brødrene Myhre har tegnet.

 

Solgte inn ideen ved kaffemaskinen

Mossedesigneren får mye ros av Kristian Myhre. De to ble kjent da Lunnheim flyttet inn i kontorfellesskapet House of Krohn i Oslo. Her jobber Nichlas Hvesser som interiørarkitekt og designer.

 

– Nichlas må være verdens mest positive og rause fyr, og ikke minst en særdeles dyktig formgiver. Han pitchet lysestakeideen sin til meg ved kaffemaskinen her en dag, og vi tok hverandre i hånden der og da. Dagen etterpå hadde vi prototypene klare. Lysestakene vi nå viser fram i New York blir definitivt ikke det siste samarbeidet vi gjør med Nichlas, sier Myhre.

 

Vil ha bedre konkurransevilkår

For drøyt 10 år siden var USA kun det femte største eksportmarkedet for norske møbler, interiør og tekstiler. Nå er det ingen som kjøper mer enn amerikanerne. De siste fem årene har norsk eksport over Atlanteren gått opp med om lag 80 prosent. Likevel er ikke designbransjesjef Egil Sundet fornøyd.

 

– Vi kunne fått til mye mer dersom norske myndigheter matchet støtten våre naboland gir til sin ferdigvareindustri. Arbeidende kapital spises opp av den særnorske formueskatten. Det betyr at evnen til å satse på eksport minker, mens arbeidsplasser i industrien flyttes ut av Norge. Investeringsstøtten er også mye lavere, men heldigvis kommer det nå en eksportsatsing for bransjen, sier Sundet.

(Pressenytt)

 

 

 

 

Kontaktpersoner:

* Norvigroup Norsk Dun, leder for internasjonalt salg Therese Haltuff, mobil 92 64 67 49

* Lunnheim, medgründer Kristian Myhre, mobil 95 91 64 19

* Designindustrien, bransjesjef Egil Sundet, mobil 90 92 21 92

* Designindustrien, markedssjef Ragnhild B. Grytten, mobil 91 75 18 04


Denne saken er skrevet av Pressenytt for Designindustrien, og kan brukes fritt. Pressenytt har redaksjonelt ansvar for innholdet i artikkelen.
Publisert: 19.05.2024 10:37
Teknisk løsning ZEVS AS