Selger interiør i coctailbar
Fuglen fikk sammen med designbyrået Rockberry tildelt Merket for god design som belønning for vellykket bruk av design i forbindelse med samkjøringen av tre ulike forretningskonsepter.
– Dette er en stor og viktig anerkjennelse til bedrifter og designere som sammen skaper svært gode produkter og tjenester gjennom metodisk bruk av design, sier Eline Strøm-Gundersen i Norsk Designråd, som er prosjektleder for Merket for god design.
Utmerkelsene ble delt ut onsdag 16. mars i Oslo under Designdagen, et årlig arrangement i regi av Norsk Designråd der næringsliv og designere prises for vellykket nytenking og innovasjon.
Gammel kaffeperle
Da nye eiere tok over den tradisjonsrike te- og kaffeforretningen Kaffefuglen måtte de tenke nytt for å redde den godt gjemte kaffebarperlen. Stedet trengte sårt flere ben å stå på rent økonomisk.
– Vi ønsket å bevare Fuglen og bygge videre på den subkulturen som hadde utviklet seg der de siste ti årene. Beliggenheten i Pilestredet betydde at vi måtte skape noe som kunne trekke flere mennesker til stedet, forteller grunnlegger og deleier Einar K. Holthe.
Eierne hadde allerede klare formeninger om hva de ville ha rent designmessig, men byrået Rockberry insisterte likevel på å kjøre en full prosess for å kartlegge av hva Fuglen egentlig var og hva som var viktig å kommunisere.
– Vi lærte ekstremt mye og fikk definert oss selv på en klar og tydelig måte. Det var en sann glede å jobbe med Rockberry, understreker Holthe.
Selger interiør og drinker
Fuglen åpnet i 1963, og den eldste delen av lokalet har fremdeles originalinteriør fra tiden. Dermed var det naturlig å utvide konseptet med salg av vintageinteriør og -møbler. Et annet viktig grep var å sørge for å tiltrekke gjester også på kveldstid. Derfor ble det åpnet en klassisk coctailbar på Fuglen i 2010 – denne ble for øvrig nylig kåret til hovedstadens beste av Aftenposten.
Felles design med logo og kommunikasjonsplattform ble utviklet for kaffebar, coctailbar og butikk. Vintagebutikken er også tilgjengelig på nett, og ved hjelp av en mobilapplikasjon kan kunder i butikken enkelt finne ut det de trenger å vite om salgsvarene. Holthe forteller at alt dette har styrket merkevaren Fuglen betraktelig.
– Salget har økt med omkring 400 prosent fra vi tok over stedet i 2008. Vi har også fått mye presseomtale og internasjonal oppmerksomhet, sier han.
Vil til Tokyo og New York
Etter hvert som Fuglen begynner å bli komplett, er planen å videreføre konseptet til Tokyo og New York. Tanken er å lage levende visningsrom for norske vintage-designskatter i de to metropolene samt demonstrere den særnorske kaffebartradisjonen og på kveldstid servere gode norske drikkevarer som øl, aquavit og egne coctailer.
Fuglen mottar Merket for god design i den nyopprettede kategorien ”Tjenester”, som går ut på hvordan design kan optimalisere brukeropplevelser.
(Pressenytt)
Jurykjennelser, bilder, underlag:
Nyhetssaker, jurykjennelse og produktbilder fra årets utdeling legges her kl 19.30, onsdag 16. mars: http://www.norskdesign.no/merket-for-god-design/category285.html
(Dersom du ikke finner den aktuelle mottakeren på førstesiden, så bla deg bakover)
Bildetekst:
TRE FUGLER MED EN PROFL: Fuglen og Rockberry fikk Merket for god design for å utvikle et helhetlig profilprogram. Foto: Fuglen
Kontaktpersoner:
* Fuglen, grunnlegger og deleier Einar K. Holthe, mobil 986 00 718
* Norsk Designråd, prosjektleder for Merket for god design og Unge talenter, Eline Strøm-Gundersen, tlf. 23 29 25 70, mobil 971 05 580
* Norsk Designråd, prosjektleder Marte Grevsgard, tlf. 23 29 25 62, mobil 917 74 683,
* Norsk Designråd, informasjonsdirektør Grete Kobro, mobil 907 65 971
* Følg direktesending fra Designdagen 2011 her: http://www.norskdesign.no
* Utmerkelsen er en anerkjennelse av vellykket bruk av design for å skape innovative produkter og løsninger, og er et kvalitetsstempel til bruk i bedriftens markedsføring.
* Alle typer masseproduserte produkter, tjenester og løsninger utviklet med en designer, til enten konsument- eller bedriftsmarkedet, og fra alle typer bransjer, kan søke. Dette inkluderer alle typer produkter, emballasje, visuelle profiler, nettsider, applikasjoner, samt møbler, tekstiler, mote og konfeksjon..
* De innsendte bidragene blir evaluert av en objektiv jury bestående av fagpersoner fra nordisk næringsliv og fra designbransjen. Juryeringsprosessen er strengt konfidensiell.
* Bedrifter og designere som ikke når opp til en utmerkelse, får en detaljert tilbakemelding fra juryen, i form av et konsultasjonsmøte.
(Kilde: norskdesign.no)