Salutt til gammel sliter
Overrekkelsen av Klassikerprisen for god design skjedde under Designdagen 2008 i Oslo onsdag 12. mars. I den stappfulle salen på Norsk Design- og Ariktektursenter var det nok mange av de applauderende gjestene som hadde førstehåndserfaring med den sorte soldatstøvelen.
– Det er en glede å kunne overrekke Klassikerprisen for god design til en støvel som har vært en kjent og kjær del av hundretusener av norske soldaters hverdag i en årrekke. M77 er et klassisk eksempel på urnorsk funksjonell design som tåler det aller meste, sier Jan R. Stavik, administrerende direktør i Norsk Designråd, som arrangerer Designdagen 2008.
– Det er også en ære å motta denne prisen, kvitterer Børre Langum, administrerende direktør i Alfa Skofabrik. – Det er bare ekstremt funksjonelle, klassiske produkter som kan overleve 30 år i et marked der det er kontinuerlig krav til fornyelse, forteller han.
Klassikerprisen for god design overrekkes bedrifter og designere som har utviklet produkter og løsninger som har vært på markedet sammenhengende i minst 10 år. Produktet eller løsningen må fortsatt være i produksjon og salg, og må fortsatt gi økonomisk avkastning.
Én million støvelpar
Forsvaret tok i bruk marsjstøvelen M77 i 1977, og siden den gang har Alfa Skofabrik på Brandbu i Oppland produsert omkring én million støvelpar. I løpet av disse årene har M77 blitt en støvel veldig mange nordmenn har et forhold til.
– Ja, vi får en del kommentarer på støvlene. De er både elsket og hatet, og har nok forårsaket såre føtter og ukvemsord hos mang en soldat opp igjennom årene. Til tross for dette er det mange som foretrekker støvlene, fordi de blir bedre og bedre jo mer du bruker dem, forteller Langum.
Støpt gummisåle
For norske soldater var det trøstesløse forhold på støvelfronten før M77 ble en del av uniformen. Tidligere var nemlig beksøm den vanligste måten å feste sålen til skoen på, med det resultat at vannet trengte gjennom sømmene.
Men historien om den klassiske marsjstøvelen begynner ikke her. Den begynner på midten av 50-tallet, da ledelsen i Alfa Skofabrik bestemte seg for å satse på skistøvler med gummivulk. Vulkmetoden innebar at sålen ble formet og støpt direkte på overlæret, en metode den norske skoprodusenten var alene i verden om å bruke på skistøvler.
På begynnelsen av 60-tallet lagde Alfa Skofabrik et utkast til en ny marsjstøvel til Forsvaret, basert på bruk av direkte påvulket gummisåle og et nytt kromgarvet og silikonbehandlet lær som var utviklet i samarbeid med Aarenes lærfabrikker. Deretter fulgte en utviklingsperiode på noen år, og noen år på vent i Forsvaret, før produksjonen av modell M/66 kom i gang like over nyttår i 1967. Denne ble basisen for M77, som ble utviklet i nært samarbeid mellom avdelingsingeniør Freddie Frey fra Forsvaret og den gang daglig leder i Alfa Skofabrikk, Jacob Ihlen.
Skulle tåle det meste
– Det tok 10 år fra utviklingen startet og til man kom fram til et fullkomment produkt. Støvelen skulle ha lav vekt, tåle stor slitasje og bare behøve enkelt vedlikehold. Den skulle kunne stå i vann i minst 30 minutter uten vanngjennomtrenging, og støvelen måtte tåle hard tørking. Det stilte strenge krav til alle materialene som skulle benyttes, forklarer Langum.
Resultatet ble en revolusjon innen soldatstøvler. M77 var betydelig lettere enn den tidligere modellen, støvelen var svært motstandsdyktig mot vann, det høye skaftet ga bedre støtte og passformen var utviklet etter mål fra flere hundre soldaters føtter.
Fremdeles best
Langum forteller at Forsvaret stadig tester ut støvler fra konkurrerende produsenter, men at M77 fremdeles blir vurdert som den beste støvelen for sitt bruk. – I dag produserer vi sko som er mer vanntette, stabile og pustende, men likevel velger Forsvaret M77 - rett og slett fordi det er den beste allroundstøvelen, sier han.
Alfa Skofabrik har fremdeles et tett samarbeid med Forsvaret, og har nylig utviklet en ny støvel, M08, som hovedsakelig skal brukes av norske tropper på oppdrag i varmere deler av verden. Beslektede produkter, som pilotstøvelen M77F, har funnet et marked i land som Danmark, Latvia og Hellas.
– Vi konsentrerer oss om å produsere sko og støvler av høy kvalitet, og satser også innen jakt/fjell, arbeid og sikkerhet samt uniform. Alfas sko blir brukt under verdens mest krevende forhold, forteller Langum.
Designutstilling
Mellom 27. mars og 27. april arrangeres utstillingen ”Merket for god design og Unge talenter” i DogA; Norsk Design- og Arkitektursenteret i Oslo. Her vil samtlige av årets mottakere av Merket for god design stilles ut sammen med vinnerne av Hedersprisen for god design og Klassikerprisen for god design. De fire prosjektene som gikk til topps i Unge talenter-konkurransen vil også være representert, sammen med et utvalg arbeider av unge designtalenter.
Kontaktpersoner:
* Norsk Designråd, administrerende direktør Jan R. Stavik, mobil 975 45 978
* Norsk Designråd, prosjektleder for Merket for god design, Stine Lunde-Aaltvedt, mobil 959 69 370, sla@norskdesign.no
* Norsk Designråd, informasjonsdirektør Grete Kobro, tlf. 23 29 25 57
* Alfa Skofabrik, administrerende direktør Børre Langum, tlf. 61 33 69 10, mobil 975 63 434, borre.langum@alfasko.no
* Mer informasjon om Designdagen 2008: http://www.norskdesign.no/designdagen/designdagen-2008-article212-229.html
2007
Visuell identitet for TINE
Bedrift: TINE BA
Design: Brand House AS /Brand House Designbyrå
BIOLA - navn og pakningsidentitet
Bedrift: TINE BA
Design: Tangram Design
2005 (*)
VOKSI
Bedrift: Ullkorga AS
Design: Ullkorga AS
Jazz Collection - stol og barkrakk
Bedrift: Fora Form
Design: Circus Design
Heron skrivebordslampe
Bedrift: Luxo ASA
Design: Isao Hosoe
2004
Danfoss Esco Brannhydrant Type S-0700
Bedrift: Danfoss Esco AS
Imsdal, utvikling av navn og pakningsidentitet
Bedrift: Ringnes AS
Design: Tangram Design
Norsk Tipping, symbol
Bedrift: Norsk Tipping AS
Design: Tangram Design
2003
Litago barneserie
Bedrift: Tine BA
Design: Fitch Oslo
HÅG Balans Vital
Bedrift: Håg
Design: Peter Opsvik
2002
Tangen Vinglasserie
Bedrift: Hadeland Glassverk AS
Design: Willy Johansson/Hadeland Glassverk
Stokke Move
Bedrift: Stokke Gruppen as
Design: Per Øie
Grafisk profil for TV 2 AS
Bedrift: TV 2 AS
Design: Scandinavian Design Group
2001
Porsgrund Porselænsfabrikk AS
Bedrift: Porsgrund Porselænsfabrikk AS
Design: Grete Rønning, Porsgrund Porselænsfabrikk AS
HÅG ASA
Bedrift: HÅG ASA
Design: Peter Opsvik
2000
Stokke Gruppen AS, Foraform
Bedrift: Stokke Gruppen AS, Foraform
Design: Komplot Design, Danmark
Helle fabrikker
Bedrift: Helle fabrikker
Design: Tor Bernhard Indergaard MNID
HÅG asa
Bedrift: HÅG asa
Design: Bruno Oldani as Kommunikasjonsdesign
(* Klassikerprisen ble ikke delt ut i 2006 siden Designdagen ble flyttet fra høsten til våren etter 2005.)