Rogalandsdesign til kjøkken og fødestue - SPERREFRIST TIL 16.3. KL 10.00
Figgjo fikk sammen med designer Olav Joa tildelt Merket for god design som belønning for vellykket bruk av design i forbindelse med utvikling av tallerkenserien ”Figgjo Tipp”. Laerdal Medical mottok merket både for ”NeoNatalie Suction” og ”NeoNatalie Newborn Simulator”.
– Dette er en stor og viktig anerkjennelse til bedrifter og designere som sammen skaper svært gode produkter og tjenester gjennom metodisk bruk av design, sier Eline Strøm-Gundersen i Norsk Designråd, som er prosjektleder for Merket for god design.
Utmerkelsene ble delt ut onsdag 16. mars i Oslo under Designdagen, et årlig arrangement i regi av Norsk Designråd der næringsliv og designere prises for vellykket nytenking og innovasjon.
Mange konkurrenter
Markedet Figgjo opererer i består av mange konkurrenter, og prispresset er stort. – Ved strategisk bruk av design kan vi skille oss ut fra konkurrentene våre. Kundene er opptatt av nyskaping innenfor strenge rammer som funksjon, styrke og vekt, og det har vi tatt hensyn til, sier markedssjef Marianne Fedde Lilland.
Figgjo ønsket å utvikle en tallerkenserie som skulle passe inn i produktgruppen ”Figgjo Format”, som blant annet retter seg mot kantiner og møterom. Her havner produktene ofte på et trangt brett, noe som krever plasseffektive produkter. Designeren Olav Joa kombinerte Figgjos material- og produktforståelse med nytenking når det gjelder hva et såpass tradisjonelt produkt som en tallerken tross alt er.
Fargekoder
Resultatet ble ”Figgjo Tipp”, som består av seks ulike tallerkenstørrelser som sammen utgjør en rasjonell og funksjonell produktserie. De ulike tallerkenene stabler godt, er lette å håndtere og gir kokken mulighet til å presentere maten på en ekstra delikat og spennende måte.
I kantinesammenheng er det ofte behov for å kunne skille matretter både på pris og innhold. Figgjo har derfor brukt rester av gamle fargeprøver til å lage fargekoding, noe som gjorde ekstra inntrykk på designjuryen.
Serien ble lansert våren 2010, og salgstallene er lovende – særlig i Danmark, Norge og Sverige. – Vi setter stor pris på å motta Merket for god design. Ikke minst betyr det mye i vårt salgs- og markedsarbeid, Merket er et kvalitetsstempel og gir produktene økt oppmerksomhet, sier Lilland.
Mot barnedødelighet
Laerdal Medical mottok to eksemplarer av Merket for god design under Designdagen på onsdag, for ”NeoNatalie Suction” og ”NeoNatalie Newborn Simulator”.
Stavanger-bedriften følger mottoet ”Helping safe lives”. For å støtte FNs tusenårsmål om å redusere barnedødeligheten i utviklingsland med to tredjedeler fra 1990 til 2015, har Laerdal Medical utviklet to fødselshjelpemidler.
Fjerner slim og snørr
Førstnevnte er et gjenbrukbart oralt og nasalt sug som kan frigjøre luftveiene ved gjenoppliving av nyfødte barn. Produktet har form som en liten pingvin og er laget av silikon, og fjerner slim og snørr. Ifølge FN-anslag dør én million nyfødte av akutt surstoffmangel årlig, mens ytterligere én million blir livsvarig invalidisert.
Materialvalget gjør at produksjonskostnadene holdes lave, noe som gjør at den er rimelig nok for brukere i utviklingsland. Den er dessuten gripevennlig og enkel å åpne og lukke, og pingvinformen gjør at den virker tillitsvekkende for foreldre og barn.
Babysimulator
NeoNatalie Newborn Simulator er en opplæringsdukke og simulator for fødselsassistenter i utviklingsland. Gjennom å øve seg på dukken lærer fødselsassistentene enkle teknikker for gjenoppliving av nyfødte.
Dukken koster lite og er enkel å bruke, dermed er den tilgjengelig for svært mange. Produsenten har valgt å prioritere et sett med funksjoner som er viktige i livreddende situasjoner. Dukken har størrelse og vekt tilsvarende en nyfødt baby, den kan gråte og den har en lett følbar puls i navleområdet. Ved hjelp av klemmeputer kan instruktøren styre disse funksjonene.
(Pressenytt)
Jurykjennelser, bilder, underlag:
Nyhetssaker, jurykjennelse og produktbilder fra årets utdeling legges her kl 11.30, onsdag 16. mars: http://www.norskdesign.no/merket-for-god-design/category285.html
(Dersom du ikke finner den aktuelle mottakeren på førstesiden, så bla deg bakover)
Bildetekster:
DESIGN I PORSELENET: Figgjo og designer Olav Joa fikk Merket for god design for Figgjo Tipp. Foto: Figgjo
REDDER BABYLIV: Laerdal Medical fikk Merket for god design for NeoNatalie Suction og NeoNatalie Newborn Simulator. Foto: Laerdal Medical
Kontaktpersoner:
* Figgjo, markedssjef Marianne Fedde Lilland, mobil 975 42 899
* Laerdal Medical, Ingrid Lærdal, mobil 951 45 168
* Norsk Designråd, prosjektleder for Merket for god design og Unge talenter, Eline Strøm-Gundersen, tlf. 23 29 25 70, mobil 971 05 580
* Norsk Designråd, prosjektleder Marte Grevsgard, tlf. 23 29 25 62, mobil 917 74 683
* Norsk Designråd, informasjonsdirektør Grete Kobro, mobil 907 65 971
* Utmerkelsen er en anerkjennelse av vellykket bruk av design for å skape innovative produkter og løsninger, og er et kvalitetsstempel til bruk i bedriftens markedsføring.
* Alle typer masseproduserte produkter, tjenester og løsninger utviklet med en designer, til enten konsument- eller bedriftsmarkedet, og fra alle typer bransjer, kan søke. Dette inkluderer alle typer produkter, emballasje, visuelle profiler, nettsider, applikasjoner, samt møbler, tekstiler, mote og konfeksjon..
* De innsendte bidragene blir evaluert av en objektiv jury bestående av fagpersoner fra nordisk næringsliv og fra designbransjen. Juryeringsprosessen er strengt konfidensiell.
* Bedrifter og designere som ikke når opp til en utmerkelse, får en detaljert tilbakemelding fra juryen, i form av et konsultasjonsmøte.
(Kilde: norskdesign.no)