presseticker

Skip to main content

Merket for god design 2012:

Rørende design fra Stavanger

  Publisert: 18.04.2012 07:00 - av  Henning Poulsen

BERØRINGSINNOVASJON: Laerdal Medical og Bekk Consulting fikk Merket for god design for ”SimPad”. Foto: Laerdal Medical

 

BRANSJENYSKAPING: Statoil og 15 Meanings mottok Merket for god design for førstnevntes årsrapport. Foto: Statoil

 

Oslo: Mens Laerdal Medical har utviklet verdens første fjernkontroll med berøringsskjerm for pasientsimulering, griper Statoil muligheten til å kommunisere interaktivt gjennom årsrapporten. Nå har de to Stavanger-baserte selskapene mottatt det ettertraktede Merket for god design.

Utmerkelsene ble delt ut onsdag 18. april i Oslo under Designdagen, et årlig arrangement i regi av Norsk Designråd der næringsliv og designere prises for vellykket nytenking og innovasjon.

 

Merket for god design belønner bedrifter og designere som sammen skaper produkter og tjenester gjennom metodisk bruk av design. – Dette er de mest nytenkende og modige bedriftene og designerne vi har i Norge akkurat nå, sier Marte Grevsgard i Norsk Designråd, som er prosjektleder for Merket for god design.

 

Omfattende innovasjonsprosess

Da den eksisterende håndholdte fjernkontrollenheten til medisinske simulatorer begynte å gå ut på dato, ønsket Laerdal Medical å utvikle et nytt fremtidsrettet nettbrett for opplæring og trening av helsepersonell. Dette førte til en omfattende innovasjonsprosess som kulminerte i verdens første trådløse styringskontroll med berøringsskjerm, ”SimPad”.


– Før prosjektet startet brukte vi mye tid på å intervjue og observere brukere av eksisterende løsninger. Vi fant ut hva som fungerte bra og hva som fungerte mindre bra, og identifiserte muligheter for bedre brukeropplevelser, forteller Jan Holm, markeds- og kommunikasjonsdirektør i Laerdal Medical, som er verdensledende på pasientsimulatorer.

 

Tilbakemeldingen fra brukerne var at de var misfornøyde med hele fjernkontrollen til pasientsimulatoren, som hadde ligget i Stavanger-bedriftens produktportefølje siden 2003. Derfor fikk designavdelingen i Laerdal Medical utvidet myndighet til å omdefinere den opprinnelige oppgaven.

 

– Uten såpass frie tøyler ville neppe denne innovasjonen funnet sted, bemerker Holm.

 

Global testing

I begynnelsen av prosjektet utvikler designerne flere ulike interaksjonskonsepter, først enkle papirmodeller og deretter touchgrensesnitt som ble testet av brukere i inn- og utland.

 

– Dette gjorde oss trygge på at vi hadde tatt de riktige hovedgrepene før vi brukte mer ressurser på utvikling. Siden 98 prosent av markedet for produktet ligger utenfor Norge, har vi brukt mye tid og ressurser på å få til en god global spreding på testpersonene, sier Holm.

 

Mens Laerdal Medical egne designere har stått for konseptutvikling, interaksjonsdesign og brukertesting, har de brukt byrået Bekk Consulting for å hjelpe til med å utvikle det grafiske uttrykket.

 

– Bekk har bidratt med gode ikoner for medisinske begreper. I dette prosjektet har visuelle uttrykk blitt prioritert høyere enn det som er vanlig i vår bransje, noe som ser ut til å begeistre markedet. Folk får rett og slett veldig lyst til å begynne å bruke produktet, forteller Holm.

 

Nedrent av bestillinger

SimPad ble lansert i januar på IMSH, verdens største konferanse for pasientsimulering, i San Diego. Mottakelsen var over all forventning og produktet ble en av de største nyhetene på konferansen.

 

– Kunder og samarbeidspartnere bestilte produktet på stående fot, og vi har allerede en robust liste med kunder over hele verden som nå tar i bruk produktet. Vi har en offensiv målsetting om å erstatte majoriteten av de gamle fjernkontrollene med den nye versjonen fram mot 2014, sier Holm.

 

Grep kommunikasjonsmuligheten

Årsrapporter er ofte ganske tradisjonstro. De inneholder regnskapsoppstillinger og litt tekst der det står om tider som skal komme og tider som henruller, trykkes opp i noen hundre eller tusen eksemplarer og glemmes til slutt i en støvete hylle på et kontor. Statoil har valgt å gå en helt annen vei.

 

– Jeg forstår at mange har forkjærlighet for en lekker trykksak, men vi er overbevist om at nytteverdien og tilgjengeligheten blir bedre med et digitalt produkt som er designet på digitale mediers premisser, sier Colin Dobinson, redaktør i Statoil.

 

Han argumenterer med at vi sjelden leser årsberetninger fra A til Å, men heller bruker dem som oppslagsverk. – Og når vi først har så mange lesere av årsberetningen på nett, hvorfor ikke benytte anledningen til å fortelle dem hvor vi skal i fremtiden og hvorfor? Det er en gedigen kommunikasjonsmulighet, sier Dobinson.

 

Først med applikasjon

I jurykjennelsen får Statoil ros for å være først ute i sin bransje med å presentere årsrapporten for 2010 som applikasjon for nettbrett og smarttelefon. Dessuten kan leserne skreddersy sin egen rapport ved å plukke ut interessant informasjon.

 

– God design er et middel for å fremme våre budskap og for å engasjere og bygge tillit til vår merkevare. Vi håper og tror at leserne har fått en dypere og mer nyansert forståelse av Statoil og de mange og krevende vurderingene vi må gjøre som energiselskap, sier Dobinson.

 

Han skryter av designpartner 15 Meanings. – De var et friskt pust da vi begynte å jobbe med dem i 2010. Designerne skjønte med en gang at vi ville skape noe nytt og annerledes, og så hvordan profilen kunne utnyttes. De hjalp oss med å tenke helhetlig på tvers av alle kanaler – internett, applikasjoner og trykksaker – og bandt det hele sammen til en større helhet, forklarer Dobinson.

(Pressenytt)

 

Jurykjennelser, bilder, underlag:

Nyhetssaker, jurykjennelse og produktbilder fra årets utdeling av Merket for god design legges her kl 18, onsdag 18. april: http://www.norskdesign.no/merket-for-god-design/category285.html

(Dersom du ikke finner den aktuelle mottakeren på førstesiden, så bla deg bakover)

 

 

FAKTABOKS:

Merket for god design:

* Utmerkelsen er en anerkjennelse av vellykket bruk av design for å skape innovative produkter og løsninger, og er et kvalitetsstempel til bruk i bedriftens markedsføring.

* Alle typer masseproduserte produkter, tjenester og løsninger utviklet med en designer, til enten konsument- eller bedriftsmarkedet, og fra alle typer bransjer, kan søke. Dette inkluderer alle typer produkter, emballasje, visuelle profiler, nettsider, applikasjoner, samt møbler, tekstiler, mote og konfeksjon..

* De innsendte bidragene blir evaluert av en objektiv jury bestående av fagpersoner fra nordisk næringsliv og fra designbransjen. Juryeringsprosessen er strengt konfidensiell.

* Bedrifter og designere som ikke når opp til en utmerkelse, får en detaljert tilbakemelding fra juryen, i form av et konsultasjonsmøte.

(Kilde: norskdesign.no)

 

Bildetekster:

BERØRINGSINNOVASJON: Laerdal Medical og Bekk Consulting fikk Merket for god design for ”SimPad”. Foto: Laerdal Medical

 

BRANSJENYSKAPING: Statoil og 15 Meanings mottok Merket for god design for førstnevntes årsrapport. Foto: Statoil

 

Kontaktpersoner:

* Laerdal Medical, markeds- og kommunikasjonsdirektør Jan Holm, tlf. 51 51 17 00

* Statoil, redaktør Colin H.F. Dobinson, mobil 480 59 609

* Norsk Designråd, prosjektleder Marte Grevsgard, tlf. 23 29 25 62, mobil 917 74 683

* Norsk Designråd, prosjektmedarbeider Thea Mehl, mobil 413 09 819

* Norsk Designråd, informasjonsdirektør Grete Kobro, mobil 907 65 971

 

* Mer informasjon om Designdagen 2012: http://www.norskdesign.no/designdagen-2012/category8915.html

 

Følgende bilder er knyttet til denne artikkelen:

Denne saken er skrevet av Pressenytt for Design og arkitektur Norge (DOGA), og kan brukes fritt. Pressenytt har redaksjonelt ansvar for innholdet i artikkelen.
Publisert: 18.04.2012 07:00
Teknisk løsning ZEVS AS