presseticker

Skip to main content

DOGA-merket nykommer:

Oslo-design takler blodmangel og kjedelig skolemat

  Publisert: 16.03.2022 18:17 - av  Henning Poulsen

MERE BLOD. Blodbanken trenger flere blodgivere. Dette er utgangspunktet for prosjektet Heart to Heart. Foto: Heart to Heart

DESIGNER DEN NYE MATPAUSEN. Prosjektet Time to Eat utforsker måter skolematen kan revitaliseres på. Foto: Time to Eat

SPENNENDE NYKOMMERE. (f.v.) Kevin Ehrenberg og Adelin Gashi mottar DOGA-merket nykommer. Foto: Heart to Heart

Kan en app motivere flere til å gi blod? Kan elever lære å bli sunne, miljøbevisste og reflekterte via matpakka? Nå hedres to prosjekter ved Arkitektur- og designhøgskolen i Oslo med DOGA-merket nykommer.

Utmerkelsen ble delt ut onsdag 16. mars av Design og arkitektur Norge (DOGA).

 

– DOGA-merket nykommer er en av de viktigste utmerkelsene for unge og ambisiøse formgivere og arkitekter. Årets vinnerprosjekter viser hvordan en ny generasjon utøvere kan tenke nytt om kjente problemstillinger og skape verdier hele samfunnet tjener på, sier Tor Inge Hjemdal, administrerende direktør i Design og arkitektur Norge (DOGA).

 

Den årlige utmerkelsen løfter frem de beste prosjektene fra unge designere og arkitekter. Utmerkelsen kan gå til både studenter og nyetablerte utøvere.

 

Heart to Heart: Blodbanken trenger 20 000 nye givere årlig

Hvert år må Blodbanken rekruttere 20 000 nye givere, og ofte minker det faretruende i lagrene. Hvorfor er det så vanskelig å få folk til å gi blod – og hvordan kan designere hjelpe?

 

– Vi ønsket å utrette en forskjell, samtidig som vi jaktet etter et område som kunne gi et godt utgangspunkt for tverrfaglig designarbeid. Vi landet på blodgiving fordi ingen av oss klarte å gi et godt svar på hvorfor vi selv ikke ga blod. Å komme til bunns i hvorfor så mange sitter på gjerdet, føltes som en kjempeinteressant designutfordring, sier Adelin Gashi, som sammen med Kevin Ehrenberg står bak oppgaven.

 

Intuitivt og oppmuntrende

Ved hjelp av metoder fra tjeneste- og interaksjonsdesign skred de to studentene ved Arkitektur- og designhøgskolen i Oslo til verket. Ved hjelp av intervjuer og innspill fra Oslo universitetssykehus og Røde Kors kartla Gashi og Ehrenberg hvordan dagens blodgivertjeneste fungerer og hva som holder potensielle blodgivere borte.

 

Innsikten ble brukt til å utarbeide prototyper som ble testet ut og bundet sammen til én sømløs og intuitiv løsning. Hensikten med løsningen kan oppmuntre og inspirere brukerne til å gi blod.

 

– Ikke alle kan gi blod, og de som får lov har likevel en del hindere foran seg i starten av giverreisen. Så snart de kommer skikkelig i gang, er blodgiving en veldig fin opplevelse. Du får anledning til å ta en pause i en travel hverdag, og blodet du gir kan redde liv og sørger for et velfungerende helsevesen. De ansatte i blodgivertjenesten gjør en fantastisk jobb for å sikre gode giveropplevelser og fulle blodlagre, sier Kevin Ehrenberg.

 

Grundig og systematisk

Juryen for DOGA-merket nykommer påpeker at prosjektet Heart to Heart bidrar med verdifull innsikt som kan komme helsesektoren, frivilligheten og enkeltmennesker til gode.

 

«Juryen berømmer studentene for grundig og systematisk kartlegging av blodbankenes og blodgivernes behov. De har brukt ny kunnskap til å utvikle nettsider og apper som kan ta blodgivertjenesten i en ny retning. De viser på eksemplarisk måte hvordan tjeneste- og interaksjonsdesign kan brukes til å utforske, utfordre og forbedre eksisterende tjenester,» står det i jurykjennelsen.

 

Time to Eat: Dårlig matpause gir dårlig læring

Svette osteskiver. Usunn kantinemat. Korte og stressende spisepauser. Ikke akkurat en suksessoppskrift for opplagte og lærevillige elever – eller for gode mat- og forbrukervaner senere i livet.

 

Dette ble utgangspunktet for en semesteroppgave ved Arkitektur- og designhøgskolen i Oslo høsten 2020, levert av Åse Lilly Salamonsen (24), Kamilla Bedin (27), Johanna Brämersson (28), Tina Mee Johnsen (24) og Kristin Marie Brudeseth (26).

 

– Flere av oss hadde dårlige minner om skolemat og hvordan en elendig matpakke kunne påvirke resten av dagen negativt. Vi hentet også inspirasjon fra Johannas erfaringer fra svensk skole. Der vokser elever opp med helt andre matvaner og holdninger enn norske elever gjør, sier Kamilla Bedin.

 

Skal dyrke og lage maten selv

Studentene gikk metodisk til verks. De intervjuet barn, lærere, foreldre, besteforeldre, kokker og matforskere. Konklusjonen ble at vi kan tjene mye på å endre hvordan vi tenker og handler omkring skolemåltidet.

 

– Vi fikk noen skikkelige aha-opplevelser underveis i prosjektet, ikke minst når det gjelder rammen rundt skolematen. En matpause handler om mer enn bare å bli mett. Tidspress og usunne matvalg kan bidra til dårlige vaner senere i livet, sier Tia Mee Johnsen.

 

Oppgaven Time to Eat er delt inn i tre hovedelementer. Det ene består av drivhus med gartner, et kjøkken der elevene kan lage mat og et eget spiserom. Det andre består av tverrfaglig opplæring, der elevene selv får dyrket og bearbeidet råvarene. Til sist foreslår studentene en interaktiv plattform som gir større bevissthet hos foreldre og andre.

 

I fjor fikk oppgaven førsteplass i den internasjonale konkurransen iF Design Talent Award. Studentene håper Time to Eat kan inspirere skoler og utdanningssystemet i Norge.

 

– Prosjektet er ment som en visjon frem mot 2030. Vi håper det kan utløse en samtale mellom skoleledere, politikere, helsefaglige eksperter og andre fagpersoner innenfor skole, mat og bærekraft, sier Åse Lilly Salamonsen.

 

En ambisiøs fremtidsvisjon

Juryen for DOGA-merket Nykommer kaller Time to Eat en helhetlig, ambisiøs og bærekraftig fremtidsvisjon.

 

«Fremtidsvisjonen for 2030 skisserer hvordan skole, foreldre, lokalsamfunn og private aktører sammen kan utvikle nye løsninger. Det er et stort pluss at elementene kan tas i bruk enkeltvis og gradvis. Juryen er imponert over hvordan studentgruppen har levert vakre skisser og designet gode brukeropplevelser for å knytte sammen fysiske fasiliteter og undervisningsopplegg», står det i jurykjennelsen.

 

I år er det tre prosjekter som mottar DOGA-merket nykommer.

 

DOGA er en del av regjeringens virkemiddelapparat for økt innovasjon. DOGAs rolle er å fremme design og arkitektur som verktøy for bærekraftig omstilling og verdiskaping i næringsliv og offentlig sektor.

(Pressenytt)

 

 

Mer informasjon om prisutdelingen og DOGA-merket nykommer her: https://doga.no/aktiviteter/dogas-priser/doga-merket-design-arkitektur/

 

Finn mer informasjon om prosjektene her:

https://doga.no/aktiviteter/dogas-priser/merket-nykommer/vinnere-av-doga-merket-nykommer/onsket-om-a-gi-blod-ma-komme-fra-hjertet/

 

https://doga.no/aktiviteter/dogas-priser/merket-nykommer/vinnere-av-doga-merket-nykommer/veien-til-bedre-skole-gar-gjennom-maten/

 

Kontaktpersoner:

* Time to Eat, Åse Lilly Salamonsen, mobil 97 06 35 08

* Time to Eat, Kamilla Bedin, mobil 93 87 46 30

* Time to Eat, Johanna Brämersson, mobil 40 22 91 68

* Time to Eat, Tina Mee Johnsen, mobil 94 85 05 97

* Time to Eat, Kristin Marie Brudeseth, mobil 41 30 87 37

* Heart to Heart, Adelin Gashi, mobil 46 91 95 50

* Heart to Heart, Kevin Ehrenberg, mobil 95 20 76 18

* Design og arkitektur Norge, Ellen Heggestad, mobil 92 65 35 30

 

 

Bildetekster:

Bilder fra overrekkelsessermonien vil legges ut på denne lenken cirka kl 19:00 i dag: https://www.flickr.com/photos/doganorway/albums/72177720297368169

 

MERE BLOD. Blodbanken trenger flere blodgivere. Dette er utgangspunktet for prosjektet Heart to Heart. Foto: Heart to Heart

 

DESIGNER DEN NYE MATPAUSEN. Prosjektet Time to Eat utforsker måter skolematen kan revitaliseres på. Foto: Time to Eat

 

SPENNENDE NYKOMMERE. (f.v.) Kevin Ehrenberg og Adelin Gashi mottar DOGA-merket nykommer. Foto: Heart to Heart

 

APP. En brukervennlig app kan motivere flere blodgivere. Foto: Heart to Heart

 

 

Følgende bilder er knyttet til denne artikkelen:
Bilde - vedlegg til sak Heart to Heart 5 Process pictures 1.jpg 3,89 MB (3000x1688)
Bilde - vedlegg til sak Time to Eat IMG_2781.JPG 6,80 MB (5000x3333)
Bilde - vedlegg til sak Heart to Heart Kevin and Adelin BW.jpg 1,85 MB (3000x1688)
Bilde - vedlegg til sak Heart to Heart 3 App Screens 1.jpg 684,72 kB (3000x1688)
Bilde - vedlegg til sak Timetoeat_header.jpg 2,78 MB (8064x4550)

Denne saken er skrevet av Pressenytt for Design og arkitektur Norge (DOGA), og kan brukes fritt. Pressenytt har redaksjonelt ansvar for innholdet i artikkelen.
Publisert: 16.03.2022 18:17
Teknisk løsning ZEVS AS