Ombrukte Hadeland-klær og bereist Kongsvinger-gründer får innovasjonsstøtte
Designmetodikk er i vinden, og DOGA oversvømmes av søknader fra virksomheter som ønsker støtte fra Designdrevet innovasjonsprogram (DIP). Blant søkerne som slapp gjennom nåløyet i år finner vi Recouture og Up Norway. Til sammen får de 750 000 kroner i støtte.
– Designdrevet innovasjon er viktig for å utvikle bærekraftige og lønnsomme løsninger i en utfordrende tid for norsk næringsliv. Ved å innovere med utgangspunkt i brukernes behov, kan resultatet bli både rimeligere og bedre enn ved mer tradisjonelle metoder, sier Tor Inge Hjemdal, administrerende direktør i DOGA.
Skal redde tonnevis med sports- og moteklær
Hvert år kaster nordmenn nesten 50 000 tonn med klær, ifølge tall fra Mepex. Blant de enorme mengdene tekstiler som går i søpla, finner vi store mengder reklamasjoner, feilproduksjoner og overskuddslagre fra norske merkevarer. Dette er klær som kunne vært reparert og reddet.
Recouture, en merkevare som spesialiserer seg på redesign, ønsker å løse denne store bærekraftutfordringen. Sammen med teknologiselskapet Vandre og designbyrået GR&EI skal det Hadeland-baserte selskapet etablere en sirkulær verdikjede for tekstiler.
Nå skal det gjennomføres et pilotprosjekt med Norrøna. Ved hjelp av designkompetanse skal hele prosessen optimaliseres – fra innsamling til reparasjon og produksjon. Resultatet blir attraktive, ombrukte klær i skjæringspunktet mellom tradisjonelle norske vevemønstre og et moderne uttrykk.
Prosjektet skal blant annet munne ut i en digital innsamlingsportal som kan håndtere store volum med klær som ellers ville blitt kastet. Målet er at alle disse prosessene skal skje både lokalt på Hadeland og ellers i Norge.
Ifølge juryen er dette et banebrytende prosjekt med stor spredningsverdi. Prosjektet vil kunne treffe helt nye målgrupper.
«Ved å revitalisere kasserte tekstiler fra norske merkevarer, viser prosjektet en imponerende kombinasjon av innovasjon og miljøbevissthet. Designprosessen er nøkkelen til å skape attraktive, gjenbrukte produkter som kan transformere forbrukernes holdninger til mote og ombruk. Dette prosjektet vil inspirere til økt bærekraft og redusert avfall i en bransje som sårt trenger det,» står det i juryuttalelsen.
Prosjektet får 500 000 kroner fra DOGA.
Sømløs reiseportal
Hvert år skreddersyr Up Norway, med Kongsvinger-kvinnen Torunn Tronsvang i spissen, tusenvis av norgesferier av høy kvalitet. Samtidig ser de et behov for å arbeide mer effektivt. Medarbeiderne må jobbe på tvers av flere systemer og kanaler. I snitt tar hvert salg 10 timer å fullføre.
Derfor ønsker Up Norway å samle all relevant informasjon i én portal som kan brukes av både reisende, medarbeidere og partnere. For at denne portalen skal kunne fungere for alle relevante målgrupper, setter Up Norway nå i gang en brukersentrert designprosess ledet av Opening Hours Studio.
Up Norway anslår at deres reisespesialister kan jobbe opptil 20 prosent raskere med det nye, helhetlige systemet på plass.
Juryen roser prosjektet for å ha en klar problemstilling, og tror det kan levere klare gevinster til mottakeren.
«Utviklingen av en reiseportal er et logisk neste steg for Up Norway. Dette prosjektet har potensial til å sette en ny standard for skreddersydde reiseopplevelser, samtidig som det forbedrer effektiviteten og konkurranseevnen til Up Norway,» står det i juryuttalelsen.
Prosjektet får 250 000 kroner fra DOGA.
66 prosent flere søkte i år
Totalt 23 innovasjonsprosjekter deler i år på i alt 12 millioner kroner i støtte fra Designdrevet innovasjonsprogram (DIP). Pengene går til å involvere designere allerede i idéfasen av innovasjonsprosjektene. Dette er 15. gang DOGA støtter norske innovasjonsprosjekter. Hele 170 virksomheter søkte om midler i år, en oppgang på 66 prosent fra i fjor.
– Målet vårt er å gjøre norsk innovasjon mer brukersentrert og tverrfaglig. Jo tidligere designmetodikk og brukerstudier kommer inn i et prosjekt, desto dypere blir forståelsen av de reelle behovene og ønskene til de som er i målgruppen. Da øker også treffsikkerheten, noe som gir bedre produkter og tjenester, sier Anne Elisabeth Bull. Hun leder arbeidet med designdrevet innovasjon i DOGA.
(Pressenytt)
Kontaktpersoner:
* Recouture AS, Hilde Hoff Nordskar, mobil 95 70 92 92, hildehoffnordskar@gmail.com
* Up Norway AS, Kristian Færden Haanes, mobil 40 00 12 00, kristian.haanes@upnorway.com
* Design og arkitektur Norge, leder for designdrevet innovasjon, Anne Elisabeth Bull, mobil 90 61 95 19, aeb@doga.no
Bildetekster:
INNOVASJONSMILLIONER. Næringsminister Cecilie Myrseth (t.h.) og Anne Elisabeth Bull i DOGA deler ut 12 millioner kroner gjennom Designdrevet innovasjonsprogram (DIP). Her sitter de på dekket til en av flytebadstuene til KOK, én av de 23 mottakerne av støtte i år. Foto: Morten Brakestad
* Designdrevet innovasjon er en metode for nyskaping som setter brukernes behov i sentrum. Gjennom brukertesting, prototyping og tverrfaglige samarbeid sørger metoden for mer treffsikre løsninger.
* Designdrevet innovasjon gir dyp forståelse av kunder og brukere og kan bidra til høyere salg, økte markedsandeler og nye bruksområder og kundegrupper.
* DOGA deler ut økonomisk støtte til virksomheter gjennom Designdrevet innovasjonsprogram (DIP), slik at de kan involvere designere i idéfasen av innovasjonsprosjekter.
* DIP skal bidra til ny kompetanse om designdrevet innovasjon – og lede til nye produkter, tjenester, prosesser eller organisasjonsformer.
* Siden 2009 har Design og arkitektur Norge (DOGA) delt ut 125 millioner kroner til totalt 282 prosjekter.
* Les mer om DIP og resultater som er oppnådd her: http://www.doga.no/dip
Up Norway.jpg 370,64 kB (1920x1080)
1riksbilde-4094 Anne E Bull og Cecilie Myrseth - foto Morten Brakestad.jpg 5,81 MB (7942x5297)
3riksbilde-4377 Anne E Bull.jpg 5,89 MB (5464x8192)
Recouture Re-fabrikken foto Hilde Hoff Norskar.JPG 1,38 MB (1080x1350)
Recouture Norrøna foto Hilde Hoff Norskar.jpg 1,01 MB (2168x2711)
2riksbilde-4169 Cecilie Myrseth og Anne E Bull - foto Morten Brakestad.jpg 10,10 MB (8192x5464)