presseticker

Skip to main content

Norsk skipsinnovasjon skal parkere vogntogene

  Publisert: 03.02.2015 14:03 - av  Henning Poulsen

Sammen med industridesignere fra Eker Sandvik og skipsdesignere har klyngeselskapet NCE Maritime CleanTech utviklet et helt nytt konsept for skip i kysttrafikk. Prosjektet har mottatt nesten 600 000 kroner i støtte fra senterets Designdrevet innovasjonsprogram (DIP). Foto: Eker Sandvik

To kystfartøy i ett. Slik lyder det miljøvennlige svaret på landets enorme transportutfordringer, ifølge et omfattende norsk designdrevet innovasjonsprosjekt. – Fremtiden er blågrønn, konstaterer Skule Storheill i Norsk design- og arkitektursenter.

Hver dag durer trailere og lastebiler på kryss og tvers gjennom Norge. Ifølge Statistisk sentralbyrå er det snakk om nesten 20 000 milliarder tonnkilometer hvert år, med alt det fører med seg av trafikkfortetning, utslipp og ulykker. Men snart kan vogntogene utkonkurreres av effektive, miljøvennlige modulskip.

 

I dag ble fartøykonseptet «Short Sea Pioneer» lansert i Haugesund. Konseptet er resultat av et designdrevet innovasjonsprosjekt utført av NCE Maritime CleanTech. Bak selskapet står 35 maritime aktører på Vestlandet, deriblant rederier, verft og utstyrsleverandører. Også forskningsmiljøer og offentlige instanser har deltatt i klyngesamarbeidet.

 

Datterskip tar siste etappe

– Dette er en radikal innovasjon som kan revolusjonere godstransporten til havs. Ved hjelp av en 2-fartøysløsning kan store godsmengder transporteres langs norskekysten uten at havnene blir overrent av store skip. I stedet er det et lite datterskip som tar seg av den siste transportetappen, sier Skule Storheill, direktør for FoU og innovasjon ved Norsk design- og arkitektursenter.

 

Prosjektet har mottatt nesten 600 000 kroner i støtte fra senterets Designdrevet innovasjonsprogram (DIP), som finansieres av Nærings- og fiskeridepartementet. Storheill mener fartøykonseptet er et godt eksempel på hvordan designmetodikk i idéfasen kan utløse store innovasjonsgevinster.

 

Blågrønn revolusjon

Sammen med industridesignere fra Eker Sandvik og skipsdesignere har klyngeselskapet utviklet et helt nytt konsept for skip i kysttrafikk. Moderfartøyet fungerer som en høyteknologisk lasteterminal som seiler langs kysten. Hver lastecontainerne er programmert med leveringssted og hentes automatisk fram når fartøyet nærmer seg riktig havn. Datterfartøyet dokker i hekken til moderskipet, og lastes og losses i stor grad automatisk.

 

– I løpet av fem år kan vi stå overfor en økning i sjøtransport på 60 prosent i EU. Den eksisterende flåten er for liten og umoderne til å ta unna dette. Den medfører også store miljøutslipp. Short Sea Pioneer er et lavutslippsfartøy og en konkret løsning for å øke sjøtransporten og samtidig redusere utslippene fra transportsektoren, sier daglig leder Hege Økland i NCE Maritime CleanTech. Hun forteller at næringslivet har meldt sin interesse for det nye fartøykonseptet, men at mye er avhengig av politisk vilje til å tilrettelegge for en større og mer miljøvennlig flåte.

 

Utløser innovasjonspotensialet

Ifølge Skule Storheill er DIP et unikt program i Europa. Siden 2009 har programmet støttet 102 norske innovasjonsprosjekter med totalt 40 millioner kroner. Formålet er å øke innovasjonsgraden i norske bedrifter og offentlige foretak ved å stimulere satsingen i den ofte neglisjerte idéfasen. På den måten øker sjansen for reell nyskaping, fremfor flikking på gamle ideer som tradisjonell innovasjon ofte leder til.

 

– Dette prosjektet er et svært godt eksempel på potensialet som ligger i designdrevet innovasjon. Gjennom omfattende kartlegging og analyser har man klart å komme fram til et helt nytt fartøykonsept som løser behovene for energieffektivitet, mer effektiv operasjon og lavere utslipp. Resultatet er et fartøy som er konkurransedyktig på økonomi, miljø og hastighet, sier Storheill i Norsk design- og arkitektursenter.

(Pressenytt)

 

Se film om fremtidens fartøyskonsept her: http://vimeo.com/118500001

 

 

 

 

Kontaktpersoner:

* Norsk design- og arkitektursenter, direktør for FoU og innovasjon Skule Storheill, mobil 901 03 361

* Norsk design- og arkitektursenter, kommunikasjonsrådgiver Line Aandal Røijen, mobil 911 74 639

 

Bildetekst:

Sammen med industridesignere fra Eker Sandvik og skipsdesignere har klyngeselskapet NCE Maritime CleanTech utviklet et helt nytt konsept for skip i kysttrafikk. Prosjektet har mottatt nesten 600 000 kroner i støtte fra senterets Designdrevet innovasjonsprogram (DIP). Foto: Eker Sandvik

Dette er DIP:
  • Regjeringen har siden 2009 finansiert et eget innovasjonsprogram, for å stimulere til kompetanseoppbygging og investeringer i idéfasen.
  • Formålet er å øke innovasjonsgrad og -treffsikkerhet i norske bedrifter og offentlige foretak gjennom å teste ut helt nye innovasjonsverktøy.
  • Designdrevet innovasjonsprogram (DIP) finansierer og igangsetter ideutviklingsprosjekter hvor brukeren er satt i sentrum og fasilitering av designere er drivkraften i prosjektet. Hensikten er å utvikle helt nye produkter og tjenester som kan gi økt konkurransekraft og enda større brukertilfredshet.
  • Siden første utdeling i 2009 har hele 740 virksomheter fra 90 bransjer søkt om til sammen 335 millioner kroner fra programmet.
  • I løpet av seks år er det delt ut 40 millioner kroner til i alt 102 prosjekter hvor rundt 40% av prosjektene er innovasjon av tjenester, mens de øvrige omfatter produkt, forretningsmodell og organisasjonsutvikling.
  • Norsk design- og arkitektursenter (Tidligere Norsk Designråd ) leder programmet i samarbeid med Norges forskningsråd og Innovasjon Norge.
  • Mer informasjon om DIP og resultater som er oppnådd her: http://www.doga.no/dip
Følgende bilder er knyttet til denne artikkelen:

Denne saken er skrevet av Pressenytt for Design og arkitektur Norge (DOGA), og kan brukes fritt. Pressenytt har redaksjonelt ansvar for innholdet i artikkelen.
Publisert: 03.02.2015 14:03
Teknisk løsning ZEVS AS