presseticker

Skip to main content

Norsk møbeleksport øker – nå skal åtte produsenter vise seg fram i London

  Publisert: 20.10.2021 06:45 - av  Henning Poulsen

Northerns Hifive, av Rudi Wulff, skal friste britiske designkjøpere. Foto: Einar Aslaksen

Yggdrasil, Volver. Foto: Pernille Munster

Vera & Kytes matte Løype, designet for Heymat. Styling: Kirsten Visdal. Foto: Dreyer Hensley Studio

Norges eksport av møbler og interiørprodukter økte med 12 prosent i fjor – og ligger enda bedre an i 2021. Nå skal et stjernelag av produsenter vise seg fram på utstillingen InsideNorway i London.

– Vi har med åtte svært sterke representanter for den norske møbelbransjen, og tror disse kan fenge et britisk designpublikum. Og så gleder vi oss over at ambassadøren åpner sin dør for oss. Det gir ekstra tyngde, sier Egil Sundet, bransjeleder i Norsk Industri Designindustrien.

 

Med seg til utstillingen InsideNorway, som vises i den norske ambassaderesidensen i London, har han Volver, Fora Form, Heymat, Eikund, Northern, Figgjo, Lundhs Real Stone og Hadeland Glassverk.

 

Fra stagnasjon til vekst i Storbritannia

Norsk møbeleksport tok seg opp kraftig i koronaåret 2020. Veksten var på 11 prosent, og den fortsetter inn i 2021. Mens møbeleksporten har vokst jevnt, har den stått stille i ett marked: Det britiske.

 

– Fram til i fjor var det ingen vekst i eksporten til de britiske øyer. Men i 2020 snudde det, og veksten fortsetter i år. Nå satser vi på å få større innpass i Storbritannia, og nøkkelen ligger i London, sier Sundet.

 

Han påpeker at byen ved Themsen ikke bare er en inngangsport til resten av Storbritannia, men også spiller en toneangivende rolle i europeisk møbel- og designbransje.

 

Satser på eksport, ønsker regjeringshjelp

Utstillingen i ambassadørens residens i London blir en forsmak på en større utstillingssatsing i forbindelse med London Design Week 2022.

 

– Vi gjør det vi kan for å støtte våre medlemmers satsing i viktige eksportmarkeder. Samtidig er det klart at dette ikke monner alene, og at det vi virkelig trenger er et offentlig eksportkontor. Vår bransje har dårligere rammevilkår i Norge enn konkurrentene i Sverige og Danmark, sier Sundet, som håper at den påtroppende regjeringen kommer til å legge bedre til rette for en sterk design- og ferdigvareindustri.

 

To av tre kroner kommer fra eksport

Northern er blant designaktørene som lykkes best utenfor Norge i dag. Livsstilsmerket har en eksportandel på 67 prosent, og Storbritannia er et viktig og voksende marked.

 

– 8 prosent av omsetningen vår kommer fra Storbritannia, og vi er representert i fine butikker som Chaplin’s, Aram Store, Skandium og Heal’s. I tillegg leverer vi møbler og belysning til restauranter, hoteller og kontorprosjekter i Storbritannia, sier Daniel Kring Belert, kommersiell leder i Northern.

 

I London skal han vise fram nyheter fra i år og i fjor – møbler, belysning og tilbehør som ikke tidligere er vist i Storbritannia. Blant produktene Northern stiller ut finner vi teppeserien Row, loungestolen Oaki av Stine Aas, hyllesystemet Hifive av Rudi Wulff - og sofaen Daybe, designet av duoen Morten og Jonas.

 

Har solgt til britene i 70 år

Tradisjonsrike Figgjo, Nordens eneste porselensfabrikk som driver med masseproduksjon til storhusholdning, har gjennom mange år etablert en solid tilstedeværelse utenfor landets grenser. Eksportandelen ligger på 50 prosent. Allerede i 1952 begynte Figgjo å selge varer til Storbritannia.

 

– Målet er å øke eksporten til Europa samt andre strategiske markeder, som USA og Midtøsten. Storbritannia er vårt beste marked utenfor Norden, og om lag en fjerdedel av eksporten utenfor Norden går hit, forteller Christian Gj. Vassdal, markedsansvarlig i Figgjo.

 

På InsideNorway-utstillingen satser Figgjo på å vise frem sine bestselgende serier, Figgjo Base og Figgjo Pax.

 

– Dette er produkter som fungerer bra i markedet og gir en rekke muligheter når det kommer til dekor. Dekorene Skygge, Flom, Strøk og Dryss er alle deler av vårt standardsortiment og kan leveres fortløpende. I tillegg viser vi frem vår nyeste dekorserie, Figgjo Ela, som står godt sammen med resten, sier Vassdal.

 

Han forteller at Storbritannia har lange tradisjoner for porselensproduksjon, og at britiske kunder er bevisste på hvor ting kommer ifra. – Samtidig liker briter norske produkter, og vi klarer å være relevante i dette markedet fordi vi skiller oss ut og tilbyr et spennende sortiment, sier Vassdal.

 

– Står sterkere sammen

Volver ble stiftet for bare tre år siden, men designstudioet og teppemerket har allerede etablert seg i Tyskland, Frankrike, Sveits og Island.

 

– Storbritannia er et nytt marked for Volver, og InsideNorway blir inngangsporten vår. Jeg ser på dette som en unik mulighet for å nå de rette kundene og bygge nettverk i et spennende marked. Når flere aktører stiller ut på denne måten, så står vi sterkere sammen, sier gründer og daglig leder Ksenia Stanishevski.

 

Hun tar med seg Volvers nyeste kolleksjon, Yggdrasil. Den er designet av britiske Yorgo Lykouria fra Rainlight Studio, og er Volvers første internasjonale designsamarbeid.

 

London er designmetropol

Eikund skal vise fram nesten hele sin portefølje av relanserte norske designklassikere i London, blant annet Torbjørn Bekken-stolserien Veng, Fluffy-stolene til Fredrik A. Kayser og to loungestoler designet av Torbjørn Afdal: Hunter og Broadway.

 

– Vi er ganske nye på det britiske markedet, men har allerede levert flere fine prosjekter i London. Byen er en av de viktigste design- og interiørmetropolene i verden, og i Eikund anser vi Storbritannia som ett av våre tre viktigste eksportmarkeder, sier daglig leder Jørgen Tengesdal.

 

Norsk naturstein i britiske hjem

Lundhs, Nord-Europas største produsent av naturstein – har allerede bygget opp et britisk distribusjons- og forhandlernettverk for benkeplater til kjøkken og bad. Nå vil de etablere kontakt med arkitekter og interiørdesignere.

 

– Ved å bli mer synlige for de som velger overflatematerialer til både prosjekter og private hjem, har vi tro på at vi skal øke bruken av norsk naturstein i Storbritannia, sier marketingdirektør Hege Elisabeth Lundh.

 

I tillegg til steinprøver fra sortimentet til Lundhs Real Stone, sitt skal Lundhs også stille ut interiørprodukter designet av Vera & Kyte og Jenkins & Uhnger.

 

Tar med møbelikoner

Markedssjef Pål Eid-Hviding i Fora Form tar med noen av sine største kanoner til London, deriblant de to møbelikonene City av Øivind Iversen og Popcorn av Svein Ivar Dysthe. Sistnevnte ble relansert i resirkulert plast og innvendig polstring tidligere i år – akkurat som designeren ønsket at stolen skulle være i 1968.

 

Men Fora Form skal også løfte fram nyere produkter, som sofaen Kove, designet av duoen Morten & Jonas, og den Lars Tornøe-designede stolserien Con.

 

– I dag ligger eksportandelen vår på 20 prosent, og det meste går til Skandinavia. Storbritannia er vår neste eksportsatsing. Her har vi brukt lang tid på å få riktig representasjon, noe som er helt avgjørende i kontraktmarkedet, sier Eid-Hviding.

 

Matteglade briter

Den nordnorske mattesensasjonen Heymat håper å etablere merkevaren sin i flere europeiske land. Nå ser de spennende muligheter i det britiske markedet.

 

– Britene er storforbrukere av matter i hjemmene sine. Samtidig er de interessert i skandinavisk design. Vi tilbyr lekre kvalitetsmatter som vi tror og håper vil falle i smak hos et britisk publikum, sier Sonja Djønne, daglig leder og medgründer i Heymat.

 

I London skal hun vise fram mattekolleksjonene Grain og Løype, designet av henholdsvis Stine Aas og Vera & Kyte. I tillegg tar hun med et nytt produkt myntet på kontraktmarkedet: Zen teppefliser – designet av Kristine Five Melvær.

 

Debuterer krystallkuler og «gamle» lamper

Hadeland Glassverk har valgt å ta med sine to mest populære serier innen belysning og utsmykking: Krystallkulene og Arkivserien. Glassverkets egen designsjef Maud Gj. Bugge står bak førstnevnte, som fås i en rekke mønstre, farger og størrelser.

 

Arkivserien består av lamper som Hadeland Glassverk produserte fra 1930-tallet og fram til tidlig på 70-tallet. Serien har solgt godt siden relanseringen i 2019, og nå skal både den og krystallkuleserien introduseres internasjonalt for første gang.

 

– Vi får stadig henvendelser fra utlandet, og vi har gjort en del enkeltforsendelser. Nå er vi klare for å starte med eksport, og jeg synes InsideNorway er en unik mulighet til å knytte kontakter i London, både med interiørarkitekter og utvalgte butikker som passer vårt varemerke, sier salgssjef Siw Ørpen Sannerud i Hadeland Glassverk.

(Pressenytt)

 

 

Bildetekster:

Northerns Hifive, av Rudi Wulff. Foto: Einar Aslaksen

 

Yggdrasil, Volver. Foto: Pernille Munster

 

Vera & Kytes matte Løype, designet for Heymat. Styling: Kirsten Visdal. Foto: Dreyer Hensley Studio

 

 

 

Kontaktpersoner:

* Volver, grunnlegger Ksenia Stanishevski, mobil 99 03 82 82

* Heymat, gründer Sonja Djønne, mobil 41 44 96 96

* Eikund, daglig leder Jørgen Tengesdal, mobil 98 82 17 71

* Hadeland Glassverk, salgssjef for belysning og utsmykning Siw Ørpen Sannerud, mobil 95 41 19 96

* Figgjo, markedsansvarlig Christian Gj. Vassdal, mobil 92 44 77 32

* Lundhs Real Stone, markedsdirektør Hege Elisabeth Lundh, mobil 48 00 36 00

* Northern, kommersiell leder Daniel Kring Belert, mobil 40 00 66 66

* Fora Form, markedssjef Pål Eid-Hviding, mobil 95 21 22 53

* Designindustrien, bransjesjef Egil Sundet, mobil 90 92 21 92

* Designindustrien, prosjektleder eksport Ragnhild B. Grytten, mobil 91 75 18 04

Følgende bilder er knyttet til denne artikkelen:

Denne saken er skrevet av Pressenytt for Designindustrien, og kan brukes fritt. Pressenytt har redaksjonelt ansvar for innholdet i artikkelen.
Publisert: 20.10.2021 06:45
Teknisk løsning ZEVS AS