presseticker

Skip to main content

Merket for god design 2009:

Merkedryss over matdesign

  Publisert: 11.03.2009 07:00 - av  Henning Poulsen

Trygve Nesje fikk Merket for god design for emballasjedesignet på produktet ”Holli Mølle økologisk steinmalt mel”.

Oslo: Hva har økologisk mel, gryteklar tørrfisk, saft og syltetøy og verdens smarteste bruskork til felles. Jo, alle har fått tildelt det ettertraktede Merket for god design på Designdagen 2009.

Merket for god design belønner vellykket bruk av design for å skape innovative produkter og løsninger, og gis til bedrifter og designere som gjennom metodisk og målrettet samarbeid har skapt svært gode designløsninger.

 

– Totalt mottok vi 167 søknader til Merket for god design i år, en økning på 30 prosent fra i fjor. Dette er ny rekord, og viser hvilken sterk posisjon utmerkelsen har fått, sier Marte Grevsgard i Norsk Designråd, som er prosjektleder for Merket for god design.

 

Blant merkemottakerne finner vi melgründer Trygve Nesje, korkprodusenten SmartSeal, Halvors Tradisjonsfisk og Rogaland Konservefabrikks merkevare Hervik.

 

Utmerkelsene ble delt ut onsdag 11. mars i Oslo under Designdagen - et årlig arrangement i regi av Norsk Designråd - der næringsliv og designere prises for vellykket nytenking og innovasjon.

 

Motstrøms i fiskeribransjen

Halvors Tradisjonsfisk fikk Merket for god design for pakningsdesignen på selskapets gryteklare tørrfisk, klippfisk, lutefisk og boknafisk, som er utviklet sammen med Tank Design Tromsø.

 

– Emballasjedesignet har gitt oss mye oppmerksomhet, og har dessuten hatt en positiv virkning internt i bedriften. Designsatsing prioriteres gjerne ikke i fiskerinæringen, og at en sjømatbedrift mottar denne utmerkelsen blir lagt merke til, gløder Halvor Hansen, daglig leder for Halvors Tradisjonsfisk.

 

Design selger fisk

Siden oktober i fjor har produktene Halvors Tørrfisk, Lutefisk, Klippfisk og Boknafisk vært tilgjengelige i alle Coop Prix, Coop Obs og Eurospar-butikker i Tromsø-regionen, og Hansen anslår at han allerede har solgt flere tusen porsjoner. Han mener den iøynefallende emballasjen har spilt en svært viktig rolle.

 

– Vi lanserte en produktserie som ikke fantes i butikkene fra før - gryteklar tørrfiskfilet - samtidig som vi ikke hadde økonomiske muskler til å drive tung markedsføring. Derfor trengte vi en emballasje som solgte seg selv i frysedisken, og som samtidig formidlet råvarekvaliteten og det solide håndverket som ligger i produktene, forteller Hansen.

 

Over hele landet

I jurykjennelsen heter det at ”produktene er unike i Norge, og emballasjen bidrar på en god måte til å fortelle historien om et hjemmelaget kvalitetsprodukt fra en liten bedrift. Dette tror vi på!”

 

Halvor Hansen har også troen: – Tørrfisk er vårt hovedprodukt, og samtidig et viktig produkt for hele landsdelen. Vi jobber nå med å få solgt produktene våre i dagligvarebutikker over hele landet, og håper å ha dette klart i løpet av våren, sier han.

 

Melsuksess

Trygve Nesje fikk sammen med byrået Strømme Throndsen Design tildelt Merket for god design for emballasjedesignet på produktet ”Holli Mølle økologisk steinmalt mel”.

 

– Melet er blitt tatt veldig godt i mot, og jeg tror designet er en viktig årsak til det - sammen med kvaliteten. Design er et forsømt område i vår bransje, samtidig som jeg tror kunder som står med to melposer i hånden velger den som ser mest interessant ut, forteller Trygve Nesje, mannen bak Holli Mølle på Spydeberg.

 

Emballasjen til Holli Mølle skiller seg klart ut fra konkurrentenes produkter. Melposene har et sterkt og ensartet uttrykk der både merkenavnet og budskapet ”økologisk steinmalt” kommer tydelig fram. Fargede etiketter, som også kan brukes til å lukke posen, skiller mellom de ulike meltypene. Alt dette gir en kraftig stoppeffekt i butikkhyllene.

 

I høst har Nesje sørget for å få melet inn i helsekostbutikker over hele landet, og før sommeren regner han dessuten med å kunne selge mel i dagligvarekjedene. I dag går mesteparten av salget til bakerier. Målet er å produsere 500 tonn mel i løpet av 2009, men kapasiteten er på hele 1500 tonn.

 

Satser på steinkvern

Historien bak Holli Mølle startet med at Nesje gikk over til økologisk drift på slektsgården Holli, og installerte en mølle med steinkverner for å male økologisk mel. – Vi har kommet langt på noen få år - fra et 20 kvadratmeter stort rom med en enkel kvern, til en svær ombygd låve det vi tar imot, tørker, renser og maler kornet, sier Nesje.

 

Han gir med glede et krasjkurs om fordelene med steinmalt mel: – Vi bruker ikke de store stålvalsene som hører til industriell produksjon, og er sannsynligvis de eneste i Norge som maler alt melet vårt på gammelmåten, med steinkverner, forklarer melentusiasten.

 

En fordel med steinkvernen er ifølge Nesje at melstøvet får en mer rufsete overflate. Dermed suger melet opp mer vann, med det resultatet at bakverkene blir saftigere.

 

Kimen til sunnhet

Ved å ikke produsere for mye mel om gangen, blir sluttproduktet dessuten sunnere. – Dersom kverna går varm og kornet overstiger 42 grader, drepes enzymene i kornet, noe som betyr at flere næringsstoffer går tapt, fastslår Nesje.

 

I tillegg forsvinner gjerne kimen i kornet ved storskalaproduksjon av mel. – Det er i kimen de fleste næringsstoffene sitter, men likevel fjernes likevel kimen ofte i industriell produksjon for at melet skal få lengre holdbarhet. Da får du mindre sunt mel i samme slengen, forteller Trygve Nesje. Som lover at kimen selvsagt ikke fjernes i hans mel.

 

Sølefri kork

SmartSeal har fått Merket for god design for SmartSeal FLEX, en drikkekork som ikke søler. Det var oppfinner og gründer Kjetil Næsje som kom på ideen i 2001, drevet av å hindre at barna sølte drikkevarer i baksetet på bilen.

 

Etter å ha patentert løsningen, startet Næsje selskapet SmartSeal i Sandnes – som i dag har åtte ansatte. Korken SmartSeal FLEX ble lansert overfor drikkevareprodusenter i hele verden i april i fjor. En ventil som er følsom for undertrykk som dannes i munnhulen gjør at korken automatisk åpner seg når man drikker av flasken. Når drikkingen opphører, stenges ventilen umiddelbart.

 

Milliardambisjon

– Ambisjonen er å levere én milliard korker allerede i løpet av 2011, avslører utviklingsleder i SmartSeal, Kyrre Fredriksen. I 2007 ble det på verdensbasis solgt nærmere 20 milliarder såkalte sportskorker til produsenter av blant annet flaskevann, sportsdrikker og juice, og markedet vokser med omkring 10 prosent i året.

 

Så langt ser det svært lovende ut for rogalandsbedriften, som allerede er i dialog med 50 ulike merkevarer over hele verden som ønsker å benytte korken.

 

– Responsen i markedet har vært veldig positiv, først og fremst på grunn av korkens unike funksjon og attraktive design. Derfor er vi også svært glade for at vi har fått Merket for god design, en solid anerkjennelse av det omfattende utviklings- og designarbeidet vi har lagt ned over fem år, sier Fredriksen.

 

Satser på eksport

Nesten alle SmartSeals markedsaktiviteter retter seg mot eksportmarkedet, siden hjemmemarkedet er forholdsvis beskjedent, men Fredriksen avslører at selskapet også er i dialog med en håndfull norske aktører.

 

– Drikkevareprodusenter bytter ikke kork over natten. Det ligger lange prosesser bak som normalt minimum tar ett år, men vi satser på å ha SmartSeal FLEX-korker på flasker i butikkhyllene i løpet av 2009, sier Kyrre Fredriksen.

 

Skryt fra statsråd

Nærings- og handelsminister Sylvia Brustad er imponert over designarbeidet som gjøres over store deler av landet. Nå håper statsråden at flere norske bedrifter finner inspirasjonen til å satse på design som en del av innovasjonsarbeidet.

 

– For å løse de store utfordringene i fremtiden og lykkes i stadig tøffere internasjonal konkurranse, trenger vi nyskapende bedrifter over hele landet – og her er design et viktig verktøy. Dagens finansuro understreker behovet for å skape flere norske suksesshistorier. Derfor har regjeringen satt design høyt på agendaen, påpeker Brustad.

 

Norsk design stilles ut

Mellom 19. mars og 26. april står utstillingen ”Merket for god design og Unge talenter” på DogA (Norsk Design- og Arkitektursenteret) i Oslo. Her vil samtlige av årets mottakere av Merket for god design stilles ut.

 

– De utstilte produktene og tjenestene gir et godt øyeblikksbilde av hva som skjer innen norsk design og innovasjon akkurat nå, sier Marte Grevsgard i Norsk Designråd.

 

På utstillingen, som er gratis og åpen for alle, vil det også gå an å stifte bekjentskap med vinnerne av Hedersprisen for god design, Klassikerprisen for god design, Miljøprisen og Design for alle-prisen. De tre prosjektene som gikk til topps i Unge talenter-konkurransen vil også være representert.

(Pressenytt)

 

Nyhetssaker, jurykjennelse, produktbilder med mer legges her kl 1700, onsdag 11. mars: http://www.norskdesign.no/nyheter/category152.html

 

Mer informasjon om utstillingen ligger her:

http://www.norskdesign.no/utstillinger/merket-for-god-design-og-unge-talenter-article8000-237.html

 

Kontaktpersoner:

* Norsk Designråd, prosjektleder for Merket for god design og Unge talenter, Marte Grevsgard, mobil 917 74 683, mg@norskdesign.no

* Norsk Designråd, informasjonsdirektør Grete Kobro, tlf. 23 29 25 57, gk@norskdesign.no

* Trygve Nesje, mobil 905 76 397

* SmartSeal AS, Development Manager Kyrre Fredriksen, mobil 922 59 773

* Halvors Tradisjonsfisk, daglig leder Halvor Hansen, mobil 959 03 839

* Mer informasjon om Designdagen 2009: http://www.norskdesign.no/designdagen/velkommen-til-designdagen-article3750-229.html

 

Merket for god design:

* Utmerkelsen er en anerkjennelse av vellykket bruk av design for å skape innovative produkter og løsninger, og er et kvalitetsstempel til bruk i bedriftens markedsføring.

* Alle typer masseproduserte produkter fra alle typer bransjer kan søke. I tillegg kommer alle typer emballasje, visuelle profiler, nettsider applikasjoner og løsninger, samt møbler, tekstiler, mote, konfeksjon, nettsider, applikasjoner og løsninger som tilfredsstiller kravene til Design for alle.

* De innsendte bidragene blir evaluert av en objektiv jury bestående av fagpersoner fra nordisk næringsliv og fra designbransjen. Juryeringsprosessen er strengt konfidensiell.

* Bedrifter og designere som ikke når opp til en utmerkelse, får en detaljert tilbakemelding fra juryen, i form av et konsultasjonsmøte.

(Kilde: norskdesign.no)

Følgende bilder er knyttet til denne artikkelen:
Bilde - vedlegg til sak trygve.nesje.jpg 11,53 kB (459x292)

Denne saken er skrevet av Pressenytt for Design og arkitektur Norge (DOGA), og kan brukes fritt. Pressenytt har redaksjonelt ansvar for innholdet i artikkelen.
Publisert: 11.03.2009 07:00
Teknisk løsning ZEVS AS