Lønnsom designsatsing for Silver og BBS
Utmerkelsen ble overrakt Silver Pensjonsforsikring og BBS (Bankenes Betalingssentral) under Næringslivsdagen 2009, som ble arrangert av Norsk Designråd 15. oktober.
– BBS og Silver Pensjonsforsikring har begge bevist at strategiske designinvesteringer gir konkrete resultater, og er nå offisielt to av Norges aller beste på å skape lønnsomhet gjennom å investere i design, forteller Skule Storheill, innovasjonsdirektør i Norsk Designråd.
Design Effekt er den første utmerkelsen av sitt slag i Norge – og dessuten én av få på verdensbasis. Juryen, som utelukkende besto av representanter fra næringslivet, vurderte lønnsomheten og resultatene i totalt 36 søknader, og 18 av disse ble tildelt utmerkelsen.
– Strategisk bruk av design kan være et svært effektivt virkemiddel for å kapre markedsandeler og påvirke bunnlinjen, noe vi nå har funnet mange eksempler på. Dette bør inspirere flere bedriftsledere til å satse sterkere på design som forretningsverktøy, sier juryleder Gro Myking, som er markedsdirektør i Posten Norge.
Hard kamp om lunkne kunder
Da Silver Pensjonsforsikring skulle etablere seg på det norske fripolisemarkedet sto utfordringene i kø. Det nye selskapet skulle konkurrere med en håndfull store og velkjente forsikringsselskaper, i en bransje forbundet med vanskelige produkter og lav interesse hos forbrukerne.
– Vi trengte å utvikle et navn med tilhørende designelementer som både skulle skille oss ut som en utfordrer, og samtidig flagge seriøsitet og tillit. Vi forvalter tross alt folks penger, og da må vi være troverdige og tillitsvekkende, kommenterer Jon Haugan, markedsdirektør i Silver Pensjonsforsikring.
Sammen med designbyrået Brandlab ble navnet Silver og den tilhørende designen utviklet i 2005, og året etter var en detaljert designmanual klar, der all bruk av designelementer i alle grafiske sammenhenger ble beskrevet.
4 milliarder kroner i forvaltning
Den grafiske identiteten lånte kjente trekk fra bank- og forsikringsbransjen for å skape trygghet og gjenkjennelighet, samtidig som den viste selskapets moderne og innovative verdier.
– I dag har vi en markedsandel på anslagsvis fire prosent, med 12 000 kunder og fire milliarder kroner til forvaltning. I vårt primærsegment har vi en uhjulpen kjennskap på 34 prosent, og vi har gjort flere undersøkelser som viser at de som vurderer å flytte fripolise sjelden vurderer andre alternativer enn Silver, forteller Haugan, og legger til at Silver-kundene har tre ganger høyere saldo på fripolisen som snittet i andre selskaper.
Stor aktør, liten kunnskap
BBS er en ledende tilbyder av elektroniske ID-, betalings- og informasjonsløsninger, og håndterte i fjor hele 1,5 milliarder transaksjoner til en samlet verdi av nesten 62 milliarder norske kroner. Likevel hadde BBS inntil nylig en litt grå og traust identitet, og markedet kjente i liten grad til selskapets løsninger og kompetanse.
– Vi så at vår gamle design bygde oppunder omverdenens litt utdaterte assosiasjoner til BBS som en grå eminens. De senere årene har vi fått langt større bredde i vårt produktspekter, og dette ønsket vi å vise fram. I tillegg merket vi økende konkurranse både nasjonalt og internasjonalt, og hadde behov for å differensiere oss, forklarer Frode Riis Andersen, merkevaresjef i BBS.
Etter at BBS hadde fornyet sin merkevarestrategi, ble designbyrået BrandHouse ble koblet inn for å hjelpe BBS med å utvikle en ny visuell identitet basert på selskapets verdier. En ny grafisk profil ble bygd på fargene grønt og sort, for å gi uttrykk for den nye dynamikken som preget BBS.
– Vi fikk en design som passet til det moderne it-selskapet vi i dag er. Visuelle flater ble skiftet ut, vi investerte i nye nettsider, lagde nye trykksaker og bilder og omprofilerte våre kontorbygninger. I dag får våre kunder samme inntrykket av oss uansett hvor de møter oss, sier Riis Andersen.
Mer attraktiv arbeidsplass
Den nye identiteten ble støttet av ny markedskommunikasjon, og resultatene ble meget positive. Målinger BBS har foretatt viser at markedets oppfatning av selskapet som synlig og tilgjengelig økte med 44 prosent, mens troverdigheten som en moderniserende samfunnsfaktor steg med 20 prosent. Andelen kvalifiserte arbeidstakere som kunne tenke seg å jobbe i BBS har økt med 31 prosent.
Nå jobber selskapet med å standardisere alle designmaler og gjøre disse tilgjengelig i én nettløsning. – Vi har i dag kontorer i København, Stockholm og Helsinki, og jobber nå med utfordringer knyttet til internasjonalisering og designmessig konsistens over landegrensene, forteller Frode Riis Andersen.
(Pressenytt)
Kontaktpersoner:
* Norsk Designråd, prosjektleder Marianne Utnes Kjøsnes, tlf 23 29 25 50, e-post muk@norskdesign.no
* Norsk Designråd, FoU- og innovasjonsdirektør Skule Storheill, tlf. 23 29 25 54, mobil 901 03 361
* Norsk Designråd, informasjonsdirektør Grete Kobro, tlf. 23 29 25 57, mobil 907 65 971
* BBS, merkevaresjef Frode Riis Andersen, tlf. 22 89 85 35, mobil 922 46 335
* Silver Pensjonsforsikring, markedsdirektør Jon Haugan, mobil 934 03 100
Her er de 18 bedriftene som mottar utmerkelsen Design Effekt 2009. Samtlige har bevist at strategisk satsing på design gir positivt utslag på bunnlinjen:
Akademika – gått fra 150 til 215 millioner kroner i omsetning etter rebranding.
BBS – økte synligheten med 40% med ny visuell identitet.
Brynhild-Gruppen – salgsvekst på 148% etter relansering av klassikeren Dent.
Diplom-is – moderniserte Dream-isen og doblet markedsandelen.
Expo Nova – årlig vekst på 20% etter modernisering og ny identitet.
Flyktninghjelpen – 10 millioner kroner i nettsalg etter ny webdesign.
Gresvig – 60% omsetningsvekst etter relansering av merkevaren Norheim.
Hennig-Olsen – økte issalget med 56% etter tydeliggjøring av merkevaren.
Håg – 280% salgsøkning etter å ha lansert en ny stolserie.
Håg – doblet salget av stoler til møterom.
Jordan – økte markedsandelen på tannbørster fra 63% til 70%.
Kondomeriet – økte salget med 63% etter ny grafisk profil og nettløsning.
Lofotprodukt – fra regional til nasjonal aktør, 300% salgsøkning.
Norsk Matraps – fra 125.000 til 470.000 flasker med matoljen Odelia.
NRK – strategisk designbruk hjalp NRK Super med å gå forbi Disney Channel.
Pierre Robert – femdoblet omsetningen på undertøy etter ny produktdesign.
Silver Pensjonsforsikring – solid merkevare på rekordtid - 60% av nordmenn vurderer nå å bytte fripolise.
TINE BA – snudde nedgang til oppgang ved å relansere Litago barneyoghurt.
Dette er Design Effekt
* Tildeles designprosjekter der det er tydelig dokumentert årsak og virkning mellom design og prosjektets suksess.
* Arrangeres av Norsk Designråd, som har som formål å inspirere og bidra til at norsk næringsliv investerer i design i sin forretningsutvikling.
* Deles ut årlig under Næringslivsdagen, som i år arrangeres 15. oktober 2009.
* Årets jury ledes av markedsdirektør Gro Myking i Posten Norge, og består av Katinka von der Lippe (design- og R&D-sjef i Think), Harald Barfod (markedsdirektør i Peppes Pizza), Sverre Høven (kommersiell direktør for Flytoget), Jens Herman Ruge (jurist i Patentstyret), Benedikte Solberg (marketingdirektør i Jøtul) og Øyvind Lilaas (administrerende direktør for Lilaas).
* Utmerkelsen er utviklet etter modell av Design Effectiveness Award (DEA).
* For mer informasjon om Design Effekt: http://www.norskdesign.no/design-effekt/category8008.html