Lillehammer-design på blodig alvor
Utmerkelsen ble delt ut onsdag 16. mars av Design og arkitektur Norge (DOGA).
– DOGA-merket nykommer er en av de viktigste utmerkelsene for unge og ambisiøse formgivere og arkitekter. Årets vinnerprosjekter viser hvordan en ny generasjon utøvere kan tenke nytt om kjente problemstillinger og skape verdier hele samfunnet tjener på, sier Tor Inge Hjemdal, administrerende direktør i Design og arkitektur Norge (DOGA).
Den årlige utmerkelsen løfter frem de beste prosjektene fra unge designere og arkitekter. Utmerkelsen kan gå til både studenter og nyetablerte utøvere.
Trenger 20 000 nye givere hvert år
Hvert år må Blodbanken rekruttere 20 000 nye givere, og ofte minker det faretruende i lagrene. Hvorfor er det så vanskelig å få folk til å gi blod – og hvordan kan designere hjelpe?
– Vi ønsket å utrette en forskjell, samtidig som vi jaktet etter et område som kunne gi et godt utgangspunkt for tverrfaglig designarbeid. Vi landet på blodgiving fordi ingen av oss klarte å gi et godt svar på hvorfor vi selv ikke ga blod. Å komme til bunns i hvorfor så mange sitter på gjerdet, føltes som en kjempeinteressant designutfordring, sier Adelin Gashi.
Intuitivt og oppmuntrende
Ved hjelp av metoder fra tjeneste- og interaksjonsdesign skred de to studentene ved Arkitektur- og designhøgskolen i Oslo til verket. Ved hjelp av intervjuer og innspill fra Oslo universitetssykehus og Røde Kors kartla Gashi og medstudent Kevin Ehrenberg hvordan dagens blodgivertjeneste fungerer og hva som holder potensielle blodgivere borte.
Innsikten ble brukt til å utarbeide prototyper som ble testet ut og bundet sammen til én sømløs og intuitiv løsning. Hensikten med løsningen kan oppmuntre og inspirere brukerne til å gi blod.
– Ikke alle kan gi blod, og de som får lov har likevel en del hindere foran seg i starten av giverreisen. Så snart de kommer skikkelig i gang, er blodgiving en veldig fin opplevelse. Du får anledning til å ta en pause i en travel hverdag, og blodet du gir kan redde liv og sørger for et velfungerende helsevesen. De ansatte i blodgivertjenesten gjør en fantastisk jobb for å sikre gode giveropplevelser og fulle blodlagre, sier Kevin Ehrenberg.
Grundig og systematisk
Juryen for DOGA-merket nykommer påpeker at prosjektet Heart to Heart bidrar med verdifull innsikt som kan komme helsesektoren, frivilligheten og enkeltmennesker til gode.
«Juryen berømmer studentene for grundig og systematisk kartlegging av blodbankenes og blodgivernes behov. De har brukt ny kunnskap til å utvikle nettsider og apper som kan ta blodgivertjenesten i en ny retning. De viser på eksemplarisk måte hvordan tjeneste- og interaksjonsdesign kan brukes til å utforske, utfordre og forbedre eksisterende tjenester,» står det i jurykjennelsen.
I år er det tre prosjekter som mottar DOGA-merket nykommer.
DOGA er en del av regjeringens virkemiddelapparat for økt innovasjon. DOGAs rolle er å fremme design og arkitektur som verktøy for bærekraftig omstilling og verdiskaping i næringsliv og offentlig sektor.
(Pressenytt)
Mer informasjon om prisutdelingen og DOGA-merket nykommer her: https://doga.no/aktiviteter/dogas-priser/doga-merket-design-arkitektur/
Finn mer informasjon om prosjektet her:
Kontaktpersoner:
* Heart to Heart, Adelin Gashi, mobil 46 91 95 50
* Heart to Heart, Kevin Ehrenberg, mobil 95 20 76 18
* Design og arkitektur Norge, Ellen Heggestad, mobil 92 65 35 30
Bildetekster:
Bilder fra overrekkelsessermonien vil legges ut på denne lenken cirka kl 19:00 i dag: https://www.flickr.com/photos/doganorway/albums/72177720297368169
MERE BLOD. Blodbanken trenger flere blodgivere. Dette er utgangspunktet for prosjektet Heart to Heart. Foto: Heart to Heart
DESIGNERNE. (f.v.) Kevin Ehrenberg og Adelin Gashi mottar DOGA-merket nykommer. Foto: Heart to Heart
APP. En brukervennlig app kan motivere flere blodgivere. Foto: Heart to Heart
Heart to Heart Kevin and Adelin BW.jpg 1,85 MB (3000x1688)
Heart to Heart 3 App Screens 1.jpg 684,72 kB (3000x1688)