Larvikinger kan få eksportpris, Tønsberg-designer setter nominasjonsrekord
Allerede på torsdag denne uken avgjøres det hvem som vinner prisene Årets eksportbedrift, Årets produkt, Årets merkevarebygger og Klassikerprisen. De fire utdelingene skjer under den årlige bransjedagen i Oslo.
De nominerte er Aclima, Devold, Fora Form, Hadeland Glassverk, Heymat, LK Hjelle, Lundhs, Porsgrunds Porselænsfabrik og Wik & Walsøe.
– Her finner vi både tradisjon og innovasjon i verdensklasse. Disse ni aktørene utvikler ettertraktede norske produkter av høy kvalitet, og hevder seg på hjemme- og eksportmarkedet i konkurranse med både andre designland og billige kopier. Vi gleder oss til å kåre årets aller beste designbedrifter, sier Egil Sundet. Han er bransjeleder i Norsk Industri Designindustrien, som deler ut de fire prisene.
I tillegg til å være nominert til Klassikerprisen, har Hadeland Glassverk også to nominasjoner i kategorien Årets produkt. Dette er første gang én aktør har tre nominasjoner i samme utdeling, og mye av den æren tilskrives designsjefen. Hun heter Maud Gj. Bugge og er oppvokst på Nøtterøy og i Tønsberg.
– Inspirasjonen henter jeg fra mine mange turer på fjellet, i skogen og ved kysten. Jeg gjør skisser, tar bilder og samler små skatter som jeg finner underveis. Vakre skatter som blir med meg hjem, sier Bugge.
Årets eksportbedrift - nominert: Lundhs
De siste tiårene har bruken av naturstein gått ned til fordel for kunstige materialer. Natursteinprodusenten Lundhs i Larvik skjønte at de stod ansikt til ansikt med en eksistensiell trussel. De bestemte seg for å rette fokus lengre ut i verdikjeden.
– Vi kan ha verdens flotteste natursteiner, men hvis ingen vet om dem så blir vi ikke valgt. Derfor jobber vi med å bygge opp en sterk global merkevare: Lundhs Real Stone. Ved å promotere steinenes estetikk og fordeler overfor huseiere, arkitekter, entreprenører og utbyggere, skaper vi økt etterspørsel, sier Thor-Anders Lundh Håkestad, daglig leder i Lundhs.
I løpet av året produserer Lundhs om lag 40 000 kvadratmeter med steinblokker. Hele 99 prosent av disse blokkene blir eksportert.
– Vi har stor nytte av ulike tiltak og nettverk i regi av Innovasjon Norge og av å delta på internasjonale messer i regi av Designindustrien Norsk Industri. Nå ser vi mot USA, som er verdens nest største marked for overflater. I mellomtiden gleder vi oss over nominasjonen til Årets eksportbedrift. Vi ser på dette som en anerkjennelse av det arbeidet vi gjør for å øke eksporten av norsk naturstein, sier Lundh Håkestad.
Årets produkt - nominert: Lampen «Crystal Stone» av Hadeland Glassverk
Våren 2023 lanserte Hadeland Glassverk Crystal Stone, en annerledes og iøynefallende serie med munnblåste lamper myntet på både private kunder og bedriftsmarkedet.
– Lampene har et mer skulpturelt og råere uttrykk enn de andre seriene våre. Dette er en serie hvor kunden inviteres til å være kreativ og sette sammen sin egen, unike kombinasjon av lamper med ulike fasonger, størrelser og farger, forteller Sofia Sandblom, markedssjef i Hadeland Glassverk.
Crystal Stone-lampene er inspirert av naturens organiske former, som frosne isformasjoner, eroderte svaberg, mykt avrundede steiner og vann i bevegelse. Foruten takhengte lamper inneholder serien også bordlamper. Tidligere i år utvidet glassverket serien med vegglamper på grunn av den høye etterspørselen.
– Lampene har blitt tatt inn av mange av våre 100 forhandlere i Norge, og stadig flere interiørarkitekter tar lampene inn i sine prosjekter. På eksportsiden har vi blant annet fått lampene inn i den eksklusive britiske møbel- og interiørkjeden Heal’s Furniture samt i tyske Licht by Horst og Remagen Licht, sier Sandblom.
Årets produkt - nominert: Glasserien «Icon» av Hadeland Glassverk
Vin er fremdeles i vinden, men det er vinglassene som er den nye vinen. Stadig flere nordmenn er ikke bare opptatt av hva de drikker, men også hva de drikker av.
– Derfor har vi gått sammen med noen av landets fremste vinkjennere for å produsere vinglass i verdensklasse, sier Sofia Sandblom.
Resultatet er Icon, en serie med munnblåste, løvtynne vinglass. Serien består av ni spesialdesignede glass, to karafler og et vannglass.
– Med Icon setter vi vinopplevelsen i sentrum. Vi bruker alle våre sanser når vi nyter et godt glass vin: lukt, smak, syn, hørsel og følelse, og med Icon får du et vinglass som løfter denne opplevelsen, sier Sandblom.
Icon-serien retter seg både mot privat- og bedriftsmarkedet, og er blant annet kjøpt inn av Michelin-restauranter som Statholdergaarden og Stallen. Glassene har fått bred og positiv omtale i både fagorganer og sosiale medier, og har 22 millioner visninger på TikTok.
Klassikerprisen - nominert: «Arkivserien» av Hadeland Glassverk
Fra 1930- til 60-tallet var Hadeland Glassverk en av Norges største belysningsleverandører. Så fulgte flere tiår der den tradisjonsrike håndverksbedriften konsentrerte seg om sine mange glassprodukter, men i 2019 gjorde de klassiske lampene comeback i Hadeland Glassverk. Da ble Arkivserien til Jonas Hidle, Arnulf Bjørshol og Kjell Munch relansert.
– Dette er åtte klassiske og tidløse lamper som passer inn i både moderne og mer tradisjonelle hjem, så vel som i hoteller, restauranter og offentlige bygg. Siden lanseringen for fem år siden har salget vært solid både i Norge, i Europa, Japan og USA, sier Sofia Sandblom i Hadeland Glassverk.
Arkivlampene ble opprinnelig lansert som taklamper, men seriene har siden blitt utvidet med bord- og gulvlamper.
Hun forteller at samtidig som Hadeland Glassverk satser sterkt på utvikling og ny design, er selskapet opptatt av å forvalte en betydelig historie og kulturarv med røtter tilbake til 1762.
– Her er arkivlampene en av bautaene våre. Ved å satse på disse lampene ivaretar vi tradisjonen og løfter fram en norsk designklassiker, sier Sandblom.
(Pressenytt)
Les mer om Designindustrikonferansen og meld deg på her: https://www.norskindustri.no/kurs-og-arrangementer/arrangement/2024/q2/designindustrikonferansen/
Bildetekster:
Lundhs er nominert til prisen Årets eksportbedrift. Foto: Morten Rakke
Hadeland Glassverks Crystal Stone-serie er nominert til Årets produkt. Foto: Hadeland Glassverk
Også glasserien Icon er nominert til Årets produkt. Foto: Hadeland Glassverk
Arkivserien til Hadeland Glassverk er nominert til Norsk Industri Designindustriens klassikerpris. Foto: Hadeland Glassverk
Kontaktpersoner:
* Lundhs, markedsdirektør Hege Elisabeth Lundh, mobil 48 00 36 00
* Hadeland Glassverk, markedssjef Sofia Sandblom, mobil 40 85 85 42
* Designindustrien, bransjesjef Egil Sundet, mobil 90 92 21 92
* Designindustrien, markedssjef Ragnhild B. Grytten, mobil 91 75 18 04
Hadeland CrystalStone.jpg 4,12 MB (3292x4984)
Hadeland Maud_og_Martin_1.jpg 2,56 MB (4184x5873)
Hadeland Crystal_Stone__3.jpg 6,09 MB (6006x4009)
Lundhs - CEO Thor-Anders Lundh Håkestad - foto Lundhs-Morten Rakke.jpg 751,55 kB (2381x1600)
Hadeland - Icon -Kastellet-6423.jpg 2,34 MB (4016x5995)
Hadeland arkivserien 4006-1-NY_TOPP.jpg 2,77 MB (2922x4134)