Kraftig USA-økning for norsk designeksport
– USA er vårt fjerde største eksportmarkedet, etter Sverige, Danmark og Tyskland. I fjor økte eksporten av møbel og interiør til USA med respektable 5,6 prosent, før det hele plutselig tok av i første kvartal i år, forteller Egil Sundet, bransjedirektør i Designindustrien, som inntil nylig het Norsk Industri Møbel + Interiør.
Mellom januar og mars i år økte nemlig norsk møbel- og interiøreksport til USA med hele 60,4 prosent sammenlignet med samme periode i fjor, ifølge tall fra Designindustrien. Og nå skal det smis mens jernet er varmt.
Søndag 21. mai åpner østkystens viktigste møbel- og interiørmesse, ICFF, dørene på Javits Center i New York. På nesten 17 000 kvadratmeter skal om lag 750 utstillere kjempe om oppmerksomheten til over 35 000 besøkende. På den norske Insidenorway-paviljongen stiller den tradisjonsrike tekstilprodusenten Gudbrandsdalens Uldvarefabrik, den innovative møbelbedriften VAD, den uortodokse designduoen Ope og den spennende utfordreren Heymat.
Vil bli internasjonal merkevare
Heymat fra Mo i Rana skal vise fram en rekke av sine karakteristiske matter på ICFF, den første store messen den den unge bedriften deltar på utenfor Norges grenser.
– Vi ønsker å bli en internasjonal merkevare. Vi har så langt konsentrert oss om Norge, og det er først i år at vi ser utover landets grenser for å finne nye forhandlere. I likhet med nordmenn er også amerikanere opptatt av godt designede kvalitetsprodukter med lang levetid og høy funksjonalitet. Derfor er det naturlig for oss å satse her, sier Sonja Djønne, daglig leder i Heymat.
Til New York tar hun med seg fire matter som er designet av Kristine Five Melvær: «Eng», «Mix», «Heim» og «Spot». Også matten «Hagl», som er spesielt tilpasset terrasseskyvedører, skal vises fram til et kresent messepublikum.
Siden oppstarten i 2016 har gründerbedriften fått 50 forhandlere i Norge - samt blant annet i Texas, Toronto og Tokyo.
Populær erkenorsk førfest
Ope deltok også på ICFF i fjor. Det går fremdeles gjetord om lanseringsfesten de arrangerte på den nordiske kaffebaren og designbutikken Búðin i Brooklyn i forkant av messen, der de blant annet serverte hjemmebakte kanelboller. I år har de fått med seg de andre Insidenorway-deltakerne på festen.
– Merkevarebygging er viktig, og du må ha et langsiktig perspektiv. Vi satser på å bygge videre på de kontaktene som ble skapt i fjor, både på messen og på det mer uformelle arrangementet, sier Lars Urheim.
Sammen med sin kollega Eirik Høvik Helgesen skal han demonstrere hvordan Ope-systemet kan brukes til å skape spesialpasset interiør i offentlige landskaper. De to designerne skal bygge en romdeler som også vil fungere som en sosial sone med sitteflater og disk. Ope er et modulsystem designet for gjenbruk og som kan bygges om for å møte ulike behov i alle livets faser.
– Vår ambisjon er å gå foran og inspirere norsk møbelindustri til å bli best i verden på bærekraftige løsninger. Rent praktisk ønsker vi å flytte 90 prosent av produksjonen til der kunden er, for å kutte frakt og stimulere lokal økonomi, sier Urheim. Dette gjør de i praksis med utstillingen som vises i New York, der alle platene er produsert i USA.
Tar med møbelklassiker
VAD, med røtter tilbake til 1870-tallet, skal vise fram hele fire serier i New York i år: Sofasystemene «Lean» og «Pivot», kaffebordet «Side» og den norske designklassikeren «Convair»
– Vi har deltatt på ICFF hvert år siden 2011, og dette har gitt oss en tilstedeværelse i USA og Canada. Møbelmarkedet i Nord-Amerika viser positiv utvikling, med økende interesse for nordiske møbler. Også denne gangen tar vi med modeller som er gode representanter for den skandinaviske stilen og som vi vet har et solid potensial i Nord-Amerika, sier administrerende direktør Håkon Vad.
Finner marked for kvalitetsull
Gudbrandsdalens Uldvarefabrik skal vise fram sin standardkolleksjon på ICFF. I tillegg får et kresent messepublikum stifte bekjentskap med «Patch», et lyddempende kunstverk på 1.00 x 1.20 meter laget av ullstopp, som allerede er tatt i bruk på statsministerens kontor i Oslo.
– Om lag 60 prosent av stoffene vi leverer til møbelproduksjon går til eksportmarkedene, og denne andelen jobber vi for å øke. Vi erfarer at det er et stort marked for høykvalitetsstoffer både i Europa og Nord-Amerika, sier salg- og markedsdirektør Richard Aune i Gudbrandsdalens Uldvarefabrik.
Nylig har den tradisjonsrike tekstilprodusenten som ble etablert på Lillehammer i 1887 inngått avtale med to store amerikanske distributører. Aune håper å legge til flere avtaler i kjølvannet av årets ICFF-messe.
– Hittil har vi vært til stede i Nord-Amerika mest via andre aktører, men nå ønsker vi i større grad å stå på egne bein, kommenterer han.
10 år i New York
I år feirer den norske fellesstanden Insidenorway 10-årsjubileum på ICFF i New York.
– Hensikten er å løfte fram norske møbel- og interiørbedrifter og bistå med eksportetablering i internasjonale markeder. Siden 2005 har vi hatt over 50 norske paviljonger på messer og utstillinger blant annet i Tokyo, Berlin, Wien, Shanghai, New York, Toronto, Milano og Los Angeles. I senere år har USA blitt et av de viktigste eksportmarkedene for bransjen, sier Sundet.
(Pressenytt)
Bildetekster:
Det modulære møbelsystemet til Ope kan brukes til å skape spesialtilpasset interiør både hjemme og i offentlige landskaper. Foto: Ope
Mattene til Heymat kombinerer elegant samtidsdesign med røff industrikvalitet. Foto: Heymat
«Convair» er en norsk møbelklassiker med tidløs design. Foto: VAD
Norskproduserte ulltekstiler av høy kvalitet er kjennemerket til Gudbrandsdalens Uldvarefabrik. Foto: GU
Kontaktpersoner:
* Designindustrien, bransjesjef Egil Sundet, mobil 909 22 192
* Ope, daglig leder Lars Urheim, mobil 970 94 854
* Gudbrandsdalens Uldvarefabrik, salg- og markedsdirektør Richard Aune, mobil 977 42 168
* Heymat, daglig leder Sonja Djønne, mobil 414 49 696
* VAD, administrerende direktør Håkon Vad, mobil 901 02 709
* Insidenorway er en felles norsk stand eid av Norsk Industri.
* Står for 10. år på rad på International Contemporary Furniture Fair (ICFF) på Javits Center i New York 21. - 24. mai.
* Et samarbeid med Innovasjon Norge og Det norske generalkonsulatet i New York
* ICFF venter over 35 000 deltakere og nesten 750 utstillere i år.
* USA er det fjerde viktigste eksportmarkedet for norsk møbel- og interiørindustri etter Sverige, Danmark og Tyskland.
* I 2016 økte eksporten til USA med 5,6 prosent.
* Første kvartal 2017 vokste USA-eksporten med 60,4 prosent sammenlignet med første kvartal i fjor.
* Total norsk møbel- og interiøreksport til utlandet lå i fjor på 6,4 milliarder kroner.
heymat Mix_Gem_2.jpg 10,47 kB (1179x1766)
VAD Convair chair.jpg 2,79 kB (1280x959)
GU hallingdal_407_PålLaukli.jpg 1,77 MB (2208x1240)