Jentene dominerer talentkonkurranse
Prisene ble delt ut onsdag 16. mars i Oslo under Designdagen. Dette er et årlig arrangement i regi av Norsk Designråd som belønner næringsliv, designere og unge talenter for vellykket nytenking og innovasjon.
– Dette er tjuende gang vi arrangerer Unge talenter. En rekke av våre beste designere akkurat nå fikk sitt første gjennombrudd da de vant denne konkurransen, sier Eline Strøm-Gundersen, som er prosjektleder for Merket for god design og Unge talenter i Norsk Designråd.
Nina Lysbakken (29) kom på førsteplass i konkurransens åpne klasse med sitt interaktive program for å motivere elever til å lære, mens andreplassen gikk til She Design Studio, som består av Silje Søfting (26) og Eva Marit Tøftum (27). Jenteduoen har utviklet et helt nytt møbeltekstil som er mer miljøvennlig enn dagens løsninger. I tillegg ble konkurransens spesialkategori ”Design for alle” vunnet av Eilin Bergum (24).
Eneste mannlige innslag i årets Unge talenter er oslogutten Bilal Zia Chaudhry (26). Han fikk tredjeplass i åpen klasse for å ha utviklet en vannfylt spesialhanske som kan kjøle ned og stabilisere hjerneslagpasienter.
Kreative blinde
Hvorfor finnes det ikke bøker og magasiner som både blinde, svaksynte og seende kan sette like stor pris på? Eilin Bergums svar på dette spørsmålet ble å utvikle publikasjonen ”Touch”.
– Jeg tilbrakte noen sommeruker hos min onkel Åge Nigardsøy, som var leder i Norges Blindeforbund. Han hadde utrolig mye kunnskap om kommunikasjon mellom svaksynte og seende, og glødet for at blinde skulle få muligheten til å utvikle sine kreative ferdigheter på lik linje med seende, forklarer Bergum.
Onkelen tok henne med på et læresenter for blinde der hun fikk innsikt i undervisningen av blinde barn, unge og voksne. Bergum følte at mange av læremidlene bar preg av lav grad av eksperimentering, og ideen til et designprosjekt ble født.
– Det fortsatte med at jeg skrev en bacheloroppgave der jeg kom inn på hvordan man kan bruke materialer og forskjellige trykketeknikker i undervisning av blinde og svaksynte. Da oppdaget jeg også at mange blinde elsker visuell kreativitet, som maling og tegning, forteller Bergum.
Ny bruk for gammelt papir
Derfor bestemte hun seg for å utvikle noe som kan oppleves av alle, en bok som tar for seg kreative temaer som musikk og kunst der leseren både kan høre, føle og se innholdet. Hun brukte alt hun hadde lært om blindeskrift, vanlig skrift, illustrasjoner og hvordan disse må tegnes på en spesiell måte for at en som er helt blind skal kunne oppleve dem.
– Jeg tok i bruk en gammel metode med svellepapir til selve trykksaken, slik at jeg ikke skulle ende opp med en bok som ville bli for dyr å lage i virkeligheten. Svellepapir har lenge blitt brukt i undervisning av blinde og svaksynte. Jeg la til litt grafisk design og bilder og endte opp med noe som også kan være interessant for de som kan se, sier Bergum.
Trenger finansiering
”Touch” kan både brukes av en blind person alene og i fellesskap med en som kan se. Begge får samme glede av boken – uavhengig av om de bruker øynene eller fingertuppene for å lese og se på illustrasjoner.
– Jeg har lagt hele sjela mi i dette prosjektet, og det er utrolig deilig å få bekreftet at det er et bra prosjekt gjennom Unge talenter, stråler Bergum. Hun vil veldig gjerne være med og utvikle prosjektet videre, men er avhengig av finansiering. – Det er fremdeles en lang vei å gå, og jeg kan ikke klare det alene. Dersom det er noen som har lyst til å bidra, så rop ut, oppfordrer hun.
Nysgjerrighet gir læring
Ønsket om å skape en bro mellom unges skolevirkelighet og den digitale hverdagen ble begynnelsen på det som skulle bli Nina Lysbakkens nettbaserte læringsprofil. – Jeg ville bidra til å styrke motivasjonen for læring gjennom å bygge på den enkelte elevs styrker og interesser, forklarer hun.
Prosjektet ble utviklet som del av en designmasteroppgave innen visuell kommunikasjon ved Kunsthøgskolen i Bergen. Lysbakken forteller at hun lenge har interessert seg for temaet skole og læring. Hun tror nysgjerrighet er viktig når man skal lære noe nytt.
– Lærerne er flinke på sitt felt, men systemet bærer fremdeles på en del ideer fra et annet samfunn enn det vi har i dag. En mer digital hverdag påvirker hvordan unge mennesker lærer ting og deler kunnskap. Unge i dag studerer skatetriks på YouTube, men ser ikke på dette som læring. For dem er læring utelukkende noe som skjer fra klokken 08.30 til 14.29 på hverdager, sier Lysbakken.
Superintensive elevgrupper
Prosjektet begynte for litt over to år siden. Lysbakken ville studere motivasjon for læring, men visste ikke hva hun kom til å ende opp med – om det skulle bli en nettside, en bok eller noe helt annet. Med dette utgangspunktet fikk hun lov til å jobbe med sjuendeklassinger ved Fridalen og Gimle skole i Bergen gjennom hele masterprosjektet.
– Vi hadde arbeidsgrupper fortløpende gjennom prosjektet. Elevene var kjempegira, og vi hadde mange intensive idemyldringer i løpet av korte tidsintervaller, noe som gjorde elevene engasjerte og effektive, sier Lysbakken.
Utnytter elevens sterke sider
Hun fikk også følge elevene på Facebook, og bearbeidet informasjonen med teori fra motivasjonspsykologi. Resultatet ble en interaktiv, nettbasert læringsprofil som tilpasser læringen etter hver enkelt elevs sterke sider.
– Grunntanken om tilpasset opplæring er gammel, og dette er ment å være et verktøy som hjelper lærerne med å tilpasse undervisningen mer etter elevenes behov, understreker Lysbakken. Hun jobber nå med å utvikle prosjektet videre.
Ville erstatte skadelig skum
Da duoen Silje Søfting og Eva Marit Tøftum i SHE Design Studio innså at tekstilet de var på utkikk etter ikke eksisterte, bestemte de seg like godt for å utvikle det selv. Resultatet ble et nyskapende, miljøvennlig møbelstoff med mange bruksområder.
– Vi ville finne en erstatter for det lite miljøvennlige skummet som brukes i mange møbler. Som designere har vi et ansvar for hvordan produktet vi lager påvirker miljøet gjennom hele livssyklusen fra produksjon til avfall. Miljø er ikke lenger en tilleggsegenskap på slutten av en designprosess, det er med fra dag én, understreker Søfting.
Magefølelse og stahet
De to designerne fikk hjelp til å eksperimentere med ideene sine hos Gudbrandsdalens Uldvarefabrik. – Vi brukte lang tid på å lete fram de riktige fibrene, teknikkene og konstruksjonene. Prosessen var basert på prøving og feiling, og vi fikk bruk for både magefølelsen og en god porsjon stahet, forteller Tøftum.
Resultatet ble til materialet ”Between”, som er en kombinasjon av vevd tekstil og kompositt. De ulike fibrene har forskjellige tekniske kvaliteter og kan bære en struktur og samtidig tilføre mykhet og komfort.
Investerer premien i prosjekter
– Det unike med Between er at det kan brukes som konstruksjonsmateriale uten avanserte maskiner eller kjemikalier. Tekstilet erstatter bruk av skum i møbler, men kan også brukes i for eksempel lydabsorberende interiørelementer. Mulighetene er uendelige, sier Søfting.
De to unge designerne forteller at premien vil komme svært godt med i arbeidet med å klargjøre det nye tekstilet for produksjon. – Pengemangel har stoppet opp prosessen med å videreutvikle Between. Nå har vi fått litt ekstra til å jobbe videre med, og det er vi veldig glade for, sier Tøftum.
Trenger rask nedkjøling
Hver tredje hjerneslagspasient får hypertermi, som er en sterk økning i kroppstemperaturen. Da er det viktig med rask nedkjøling. Imidlertid har det ikke eksistert noen optimal løsning for å regulere temperaturen til hjerneslagspasienter. Inntil nå.
– Det finnes en rekke produkter for temperaturregulering, men ingen egner seg til bruk ved hjerneslag. Disse produktene dekker hele kroppen og bidrar til å immobilisere pasienten, forteller Bilal Zia Chaudhry. Han har utviklet en vannfylt spesialhanske som kun brukes på én arm, veier lite og er bevegelig og behagelig å bruke.
Ville skyve grenser
”Otivio” ble Chaudhrys masteroppgave på Arkitektur- og designhøgskolen i Oslo, og fikk navnet sitt etter det medisinske teknologiselskapet han samarbeidet med. I begynnelsen brukte Chaudhry mye tid på å lære seg både teknologi og det fysiologiske og medisinske fagområdet.
– Dette var helt avgjørende for å kunne utvikle et realistisk og troverdig konsept. Jeg jobbet hele tiden ut fra både brukerhensyn og de tekniske kravene og begrensningene hos samarbeidsbedriften. Samtidig ville jeg utfordre de gitte rammene og prøve å komme med nye, uventede ideer og løsninger, forklarer Chaudhry.
Tester på sykehus
Prosjektet har allerede blitt belønnet med den internasjonale Red Dot-prisen ”Beste av de beste” i kategorien konseptdesign. Samarbeidsbedriften Otivio har nylig testet prototyper av hansken på slagpasienter på sykehus.
– De ønsker på sikt å kommersialisere produktet, og jeg håper at mitt produktkonsept kan hjelpe dem på vei. Det er et enormt behov og produktet løser et reelt problem. Jeg er sikker på at et ferdig produkt blir å finne på markedet en dag, sier Chaudhry.
Han er opptatt av at norske aktører satser på høyteknologiske og spesialiserte produkter som kan konkurrere internasjonalt. – Vi har potensielt sterke konkurransemessige fortrinn i en rekke sektorer gjennom kunnskap, erfaring og forskning på høyt nivå. Dette bør vi utnytte, understreker Chaudhry.
(Pressenytt)
Følg utdelingsseremonien direkte her: http://www.norskdesign.no
Jurykjennelser, bilder, underlag:
Nyhetssaker, jurykjennelse og produktbilder fra årets utdeling legges her kl 19.30, onsdag 16. mars: http://www.norskdesign.no/merket-for-god-design/category285.html
Bildetekst:
Eilin Bergum – ”Touch”
Bildetekst 2:
Nina Lysbakken – visuell læring
Bildetekst 3:
SHE Design Studio – ”Between”
Bildetekst 4:
Bilal Zia Chaudhry – ”Otivio”
Bilder fra selve overrekkelsen legges ut på norskdesign.no cirka kl 20.30 i kveld.
Kontaktpersoner:
* Eilin Bergum, mobil 938 51 566
* Nina Lysbakken, mobil 930 84 064
* SHE Design Studio, Silje Søfting, 990 46 186
* Bilal Zia Chaudhry, mobil 988 18 157
* Norsk Designråd, prosjektleder for Merket for god design og Unge talenter, Eline Strøm-Gundersen, tlf. 23 29 25 70, mobil 971 05 580
* Norsk Designråd, prosjektleder Marte Grevsgard, tlf. 23 29 25 62, mobil 917 74 683,
* Norsk Designråd, informasjonsdirektør Grete Kobro, mobil 907 65 971
Vinner – klassen Design for alle: Eilin Bergum – ”Touch”
Vinner – Åpen klasse: Nina Lysbakken – visuell læring
Andreplass – Åpen klasse: SHE Design Studio – ”Between”
Tredjeplass – Åpen klasse: Bilal Zia Chaudhry – ”Otivio”
UT lysbakken7781 medium.jpg 5,11 kB (1671x2500)
UT bergum7731 medium.jpg 5,46 kB (1760x2500)
UT SHE_design-Studio_7767 medium.jpg 109,29 kB (1913x2500)
UT zia_chaudry7752 medium.jpg 80,23 kB (1831x2500)