Jakter på flere inkluderende suksesshistorier i Oslo
Sykehuskorridorer der alle finner fram. Nettsider som alle forstår. Transportmidler som alle kommer seg av og på. Fortauskanter som alle kommer seg over. Syltetøyglass alle kan åpne. Stemmeskjemaer som alle kan bruke. I et universelt utformet samfunn kan alle delta på like premisser, uansett hvilket utgangspunkt de har. Det er det god økonomi i.
Senere i år skal Innovasjonsprisen for universell utforming deles ut for tredje gang. Frem til fredag 12. mai er det mulig å nominere kandidater til prisen, som har til hensikt å løfte fram de mest innovative og brukervennlige produktene, tjenestene og omgivelser som finnes i Norge. Programleder Onny Eikhaug i Design og arkitektur Norge (DOGA) ønsker seg så mange nominasjoner som mulig.
– Absolutt alle – både fagpersoner og vanlige borgere – kan komme med nominasjoner. Vi vet det allerede finnes hundrevis, kanskje tusenvis, av gode, inkluderende løsninger i Norge innenfor alle tenkelige områder. Ved å løfte fram de beste og mest innovative av disse, håper vi å inspirere enda flere til å satse på universell utforming, sier Eikhaug.
Fra grå stubbe til oase
I mange år var Akersgata og Fredensborgveien bundet sammen av en anonym trapp og en stusselig, grå parkeringsplass. Den daværende eieren, Høegh Eiendom, bestemte seg for å skape et attraktivt byrom ut av den triste og forlatte stubben. For dette arbeidet mottok de kategoriseier innen landskapsarkitektur tilbake i 2011, første gang Innovasjonsprisen for universell utforming ble delt ut.
– Schandorffs plass er et glimrende eksempel på hvordan universell utforming kan brukes til å skape tilgjengelige, identitetssterke byrom av svært høy kvalitet, sier Eikhaug.
Høydeforskjellen på plassen er på hele sju meter. Å gjøre dette om til et åpent og tilgjengelig parkanlegg var en formidabel utfordring. Landskapsarkitektene i Østengen & Bergo ble satt på saken. En slynget gangvei ble anlagt gjennom plassen – den ble en forutsetning for den identiteten og karakteren som Schandorffs plass skulle få, i tillegg til at den åpnet det bratte byrommet for barnevogner, syklister og rullestolbrukere.
Underveis er det rikelig med hvileplasser, møteplasser og grøntarealer. Håndløpere og rekkverk gjør turen langs den svingete gangveien tryggere, og hele veien fungerer kanter og fasader som naturlige ledelinjer. Fargevalgene gir kontraster som gjør det enklere for svaksynte å orientere seg, mens underlaget er laget av sklisikre materialer.
Da Schandorffs plass sto ferdig donerte Høegh Eiendom plassen til Oslo kommune.
Fra margarin til melketenner
Går det egentlig an å skape en inkluderende og moderne barnehage ut av et forlatt fabrikklokale fra 1920-tallet? Det korte svaret er ja! Da Oslo kommune og Bydel Sagene ønsket å bygge en stor barnehage i en bevaringsverdig tidligere margarinfabrikk, fikk de hjelp av Nav AS Arkitekter.
Resultatet ble en barnehage som til tross for enkelte mangler likevel er et svært godt eksempel på hvordan eldre bygningsmasse kan romme universelt utformede løsninger. Margarinfabrikken barnehage vant kategorien for arkitektur i 2011.
Alt fra trapper, bad og garderober til bord, stoler, hyller og vinduer er bygget lavt slik at de kan brukes av barn. Lokalene er lyse og oversiktlige, med gjennomgående sikt fra den ene enden av bygget til den andre. Farge og grafikk brukes for å skille mellom avdelingene.
At noen dusin småbarn ikke akkurat går stille i dørene er det også tatt hensyn til. Gulvene er utstyrt med gummibelegg, veggene i bygningskjernen er dekket med akustisk panel og takene i alle rommene har akustiske plater. Dette gir en svært effektiv støyskjerming. En rekke andre universelle tiltak er også på plass: De fleste sonene i bygningen er tilgjengelig også med rullestol, takbjelkene har gul pleksiglassbeskyttelse, heisen har tale og alle branndører er sikret slik at ingen kan havne i klem.
Inkluderende betalingstjeneste
I 2014 vant Melin Medical kategorien for tjenestedesign for sin nyutviklede betalingsløsning i helsevesenet.
– Betalingsløsningen til Melin Medical har god funksjonalitet og brukergrensesnitt for både helsepersonell og pasienter. Her ble universell utforming lagt som en urokkelig grunnstein. Tjenesten viser forståelse for alle slags behov, om det er legen med dårlig tid eller pasienten som kanskje ser dårlig eller sitter i rullestol. Mange detaljer som betyr litt for mange – og mye for noen – ble tatt inn i løsningen på en god måte, sier Eikhaug.
Tjenesten ble utviklet i samarbeid med elitebrukere og brukerorganisasjoner som Blindeforbundet. Den består av to betalingsterminaler – T1 og T2 – med integrerte løsninger som er koblet mot blant annet pasientjournal. Terminalene har et enkelt og intuitivt grensesnitt, og tilpasser seg etter brukernes ulike behov. Fargekoder, store bokstaver, sterke kontraster og talefunksjon er blant tilpasningene som terminalene kan gjøre.
Universelt hotell måtte bygge flere rom
Første gang Innovasjonsprisen for universell utforming ble delt ut, i 2011, var det nybygde Scandic Oslo Airport som vant hovedprisen.
– Innovasjonsprisen vi mottok i 2011 satte Scandic Oslo Airport på kartet for konferansemarkedet og ga hotellet en voldsom publisitet året etter åpningen. Samtidig var dette en fantastisk anerkjennelse av at valget vårt om å satse på universell utforming var det rette, sier Ulf Johansen, konstituert leder ved Scandic Oslo Airport.
Hotellet, som ble bygget med mål om å bli et godt sted å være for absolutt alle gjester, har blitt så ettertraktet at det allerede har måttet utvide kapasiteten.
– Nettopp det faktum at vi er universelt utformet gjør at mange velger oss som destinasjon gang på gang. For å ta unna etterspørselen har vi vært nødt til å bygge på konferansesalene våre, og da ble det også naturlig å utvide antall rom ved hotellet, sier Johansen.
Han forteller at hotellet er så godt gjennomtenkt og planlagt at det gir et uvurderlige fortrinn når det gjelder gjennomføring av kurs. Alle universelle rom ligger på første plan.
Løsninger alle tjener på
Ifølge juryleder John Arne Bjerknes, til daglig partner i arkitektselskapet Nordic, skiller en universell utformet løsning seg fra tradisjonelle hjelpemidler ved at de fungerer bedre for alle, ikke bare brukere med funksjonsnedsettelser. Som eksempel nevner han den tidligere forhatte og fryktede selvangivelsen.
– Den nye skattemeldingen er utformet slik at hvem som helst skal kunne levere den. Innovasjonen ligger i at den er tilgjengelig og forståelig, og at du ikke bruker dagevis på kompliserte utregninger. Resultatet er noe vi alle tjener på, sier jurylederen. Skatteetaten fikk Innovasjonsprisen for universell utforming i kategorien interaksjons- og informasjonsdesign i 2014.
Innovasjonsprisen for universell utforming har blitt delt ut av DOGA siden 2011 på oppdrag fra Barne- og likestillingsdepartementet (BLD), som koordinerer regjeringens satsing på universell utforming. Prisen deles ut i åtte kategorier, og hedrer oppdragsgivere, arkitekter og designere som har utviklet nyskapende og inkluderende løsninger med fokus på menneskelig mangfold.
(Pressenytt)
Bildetekster:
VIL HA INKLUDERENDE PROSJEKTER. (f.v.) Onny Eikhaug i DOGA, statsråd Solveig Horne og juryleder John Arne Bjerknes ønsker forslag til landets mest inkluderende innovasjonspris. Foto: Arash Nejad/NyeBilder.no
PLASS FOR ALLE. Schandorffs plass vant Innovasjonsprisen for universell utforming, kategori landskapsarkitektur, i 2011. Bildet er fra samme året.
UNIVERSELL BARNEHAGE. Margarinfabrikken barnehage fikk kategoripris for arkitektur i 2011. Bildet er fra samme året.
BEDRE BETALING. I 2014 vant Melin Medical tjenestedesignpris for sine betalingsløsninger i helsesektor. Her er en bruker i sving på en versjon fra 2014.
FAKTABOKS: Innovasjonsprisen for universell utforming
* Deles ut av Design og arkitektur Norge (DOGA) på oppdrag fra Barne- og likestillingsdepartementet (BLD).
* Går til oppdragsgivere, arkitekter og designere som har utviklet nyskapende og inkluderende løsninger med fokus på menneskelig mangfold.
* Prisen deles i år ut i kategoriene arkitektur, landskapsarkitektur, transport, produkt, grafisk design, møbel og interiør, tjenestedesign og interaksjonsdesign og digitale løsninger. Kategorivinnerne konkurrerer om hovedprisen.
* Scandic Gardermoen vant hovedprisen i 2011. I 2014 vant St. Olavs Hospital.
* Blant tidligere kategorivinnere finner vi Bybanen i Bergen, Skatteetaten, YR.no og Hardanger Bestikk.
Kontaktpersoner:
* Design og arkitektur Norge, programleder Onny Eikhaug, mobil 992 92 500
* Juryleder John Arne Bjerknes, mobil 900 86 186
* Barne- og likestillingsdepartementet, kommunikasjonsrådgiver Ida Wullum-Lindberg, mobil 980 46 671
margarinfabrikken.jpg 5,40 kB (1535x1556)
schandorffs plass.jpg 4,03 kB (1181x787)