presseticker

Skip to main content

DOGA-merket for design og arkitektur:

Innovatører fra Os, Ullensvang og Bergen får pris

  Publisert: 15.02.2023 07:36 - av  Henning Poulsen

LIVREDDENDE DESIGN. Denne termobagen gjør det enklere å behandle nedkjølte pasienter. Prosjektet får nå DOGA-merket for design og arkitektur. Foto: Thermosaver

 

SMITTESTOPP. Kommunene fikk et viktig våpen i kampen mot Covid-19. Nå får Remin, Behalf og Deepinsight DOGA-merket for design og arkitektur. Foto: Behalf

 

KULTURDESIGN. Bergen Kulturhus har fått en visuell identitet som rommer alt fra hardrockkonserter til poesikvelder. Derfor mottar de nå DOGA-merket for design og arkitektur. Foto: Reklamekollektivet

Et verktøy som hjelper myndighetene med å spore opp koronasmitte. En termobag som redder nedkjølte pasienter. En visuell identitet som styres av lyd og stemning. En håndvekt som gjør treningen enklere og tryggere. Disse fire innovative prosjektene fra Vestland hedres nå med DOGA-merket for design og arkitektur.

Med god bruk av designmetodikk skaper disse fire svært ulike innovasjonsprosjektene økonomiske verdier, nye arbeidsplasser og fremfor alt bedre løsninger for deg og meg, sier Tor Inge Hjemdal, administrerende direktør i DOGA.

 

DOGA-merket for design og arkitektur deles ut 16. mars i Oslo, men allerede nå røper DOGA de 12 første vinnerprosjektene. Blant disse finner vi hele fire prosjekter med røtter i Hordaland-området.

 

DOGA-merket er Norges viktigste anerkjennelse til virksomheter og utøvere som bruker design og arkitektur til å skape verdi for miljø, samfunn og økonomi.

 

Kulturhuset i Bergen: Lar lyden bestemme

Hvordan kan du skape en identitet som favner over alt fra kunstutstilling og poesikveld, til opera og hardrockkonsert? Jo, du lar lyden bestemme det visuelle uttrykket.

 

Målet med Kulturhuset i Bergen er å skape et sted for all mulig kultur. Men – i et hus med fire etasjer, tre scener, tre barer, restaurant, galleri, møtelokaler, kontorer og takhage, er det lett å gå seg vill både fysisk og mentalt.

 

Intens merkevareworkshop

Kulturhuset behøvde derfor en tydelig visuell identitet som kunne samle og formidle alle institusjonens aktiviteter og tilbud. Reklamekollektivet samlet derfor sammen et tverrfaglig lag av interessenter – eierne, daglig leder, nøkkelpersoner samt arkitektkontoret En til En – og gjennomførte en intens merkevareworkshop.

 

Denne innsikten ble brukt til å utvikle en merkevareplattform for Kulturhuset i Bergen, med en inkluderende visuell identitet som kunne romme all aktivitet i huset. Reklamekollektivet valgte å satse på såkalt generativ design, der arrangementenes lyder og stemninger oversettes til visuelle uttrykk.

 

I konstant endring

På denne måten her Kulturhuset i Bergen fått en levende visuell identitet som stadig er i endring, og som forandrer og fornyer seg etter hvert som nye arrangementer og aktiviteter oppstår. Identiteten kommer til sin rett både i digitale flater og som grafiske virkemidler som viser besøkende vei gjennom bygningen.

 

Fra dag én har Kulturhuset i Bergen vært en suksess, og arbeidet med merkevare fortjener sin del av æren for dette. Huset har blitt et midtpunkt for all mulig kultur, og bergenserne har fått et samlingssted de kan være stolte av.

 

Gjør kultur tilgjengelig

Juryen for DOGA-merket for design og arkitektur mener Kulturhuset i Bergen har fått et designsystem som virker inkluderende og gjør kulturen tilgjengelig.

 

«Vi blir inspirert av denne bruken av generativ design, som innebærer at uttrykket varierer med innhold og opplevelser. Kulturhuset i Bergen har ikke én visuell identitet, men et vekslende designsystem. Formspråket understreker hva som skjer av aktiviteter til enhver tid, og vi synes det kler kulturhuset på en glimrende måte,» står det i jurykjennelsen.

 

Remin: Koronakrigeren fra Ullensvang

Da Covid-19 kom til Norge i mars 2020, manglet kommunene gode verktøy for smittesporing. Noen brukte regneark, andre måtte ty til penn og papir i kampen mot viruset.

 

Dette bestemte kommuneoverlege Ingebjørn Bleidvin, som kommer fra Ullensvang i Hardanger, seg for å gjøre noe med. Sammen med IT-kyndige venner stiftet han Remin bare uker etter at pandemien rammet landet. Målet var å hjelpe kommunene med å takle den kommende smittebølgen.

 

Byrået Deepinsight ble hentet inn for å hjelpe til med koding, lagring og sikkerhet, mens Behalf etter hvert fikk jobben med å ivareta design, interaksjon og brukervennlighet.

 

Lynlansering

Bare to måneder etter det første koronautbruddet i Norge lanserte Remin første versjon av smittesporingsverktøyet. Trass en utrolig rask utviklingsprosess var verktøyet enkelt å bruke, mye takket være et svært bevisst forhold til klarspråk.

 

En rekke kommuner anskaffet det digitale verktøyet, samtidig som samarbeidspartnerne jobbet med videreutvikling og nye funksjoner.

 

Det ble lagt stor vekt på å hente inn tilbakemeldinger fra brukerne. Remin sendte ut undersøkelser, gjorde brukertester og gjennomførte intervjuer i en rekke kommuner. Tilbakemeldingene herfra bidro til å forbedre produktet, samtidig som nye funksjoner ble lagt til. Løsningen fikk etter hvert en rekke nye moduler, som testbestilling, vaksinasjon og selvregistrering av hurtigtestresultater.

 

Har spart tusenvis av timer

Hele 220 av landets 356 kommuner har brukt smittesporingsverktøyet under pandemien. 800 000 personer ble registrert med smitte, og mer enn én million vaksinedoser har blitt ført inn i systemet. Ifølge kommunale anslag ble det spart om lag tre timers arbeid per smittetilfelle.

 

Dermed har førstelinjetjenesten i kampen mot viruset blitt mye mer effektiv. Og ved å holde smitten under kontroll, er det ingen tvil om at verktøyet også har bidratt til å unngå sykehusinnleggelser og redde liv.

 

Hyller tverrfaglig samarbeid

Juryen for DOGA-merket for design og arkitektur mener prosjektet viser eksemplarisk bruk av interaksjons- og tjenestedesign til et samfunnsnyttig formål. 

 

«Vi i juryen er imponert over dette enestående produktet fordi det har et intuitivt og enkelt brukergrensesnitt og baserer seg på klarspråk. Vi er forbløffet over hva som er mulig å få til når leger, utviklere og designere går sammen. På kort tid lyktes de med å utvikle det verktøyet for smittesporing og vaksinasjon som norske kommuner manglet da pandemien rammet dem,» står det i jurykjennelsen.

 

Thermosaver: Livredding basert på Haukeland-forskning

Når kroppen mister evnen til å opprettholde normal kjernetemperatur, gjelder det å handle raskt og riktig.

 

Haukeland universitetssykehus og SINTEF har samarbeidet om hypotermiforskning i en årrekke. De har avdekket at etatene og organisasjonene som jobber med hypotermi benytter en myriade av utstyr: tepper, luer og bobleplast, for å nevne noen eksempler. Ingen av disse løsningene beskytter godt nok mot nedkjøling.

 

Derfor gikk SINTEF i gang med å kartlegge nye måter å behandle hypotermiske pasienter utendørs. Dette førte til et større forsknings- og utviklingsprosjekt – og munnet ut i stiftelsen av selskapet Thermosaver AS.

 

Prosjektet har fulgt en brukersentrert prosess med involvering av både sluttbrukere og fagpersoner gjennom intervjuer og observasjoner. En rekke prototyper ble bygget og testet fortløpende, slik at det kom en jevn strøm av verdifulle innspill i utviklingsarbeidet. Aktører som Røde Kors, Norsk Luftambulanse, Forsvarets spesialstyrker og Redningsselskapet deltok i utprøvingen av forskjellige løsninger.

 

Liten, lett og intuitiv

Resultatet er Thermosaver Hypothermic Rescue Bag, en alt-i-ett-løsning for håndtering av nedkjølte pasienter. Bagen er liten og lett, og er dermed enkel å få med seg både i fjell og skog og til havs. Med intuitive åpne- og lukkemekanismer er det enkelt å pakke inn både store og små pasienter. Dampsperren trekker til seg fuktighet, blod og kroppsvæsker, og sammen med den avtakbare hetten og ekstra isolasjon på undersiden blir varmetapet minimert.

 

Redningsbagen ble lansert i fjor, og interessen er stor både i Europa, Asia og Canada. Blant annet har Thermosaver sikret en viktig forhandleravtale i Sør-Korea. I tillegg har oppstartsselskapet inngått avtale med en sentral utstyrsleverandør for politi, forsvar og sivilforsvar i Norge, Sverige og Danmark.

 

Redning for alle

Juryen for DOGA-merket for design og arkitektur påpeker at Thermosaver er et resultat av omfattende produktutvikling, testing og brukersentrerte designprosesser.

 

«Vi er dypt imponert over hvordan de involverte har jobbet for å utforme den innovative redningsbagen. Den har et tydelig og godt designuttrykk som gir oss en intuitiv brukeropplevelse. Selv om Thermosaver primært er ment for trent personell, er det en kjempefordel at den er designet slik at alle kan klare å bruke den,» står det i jurykjennelsen.

 

Gungnir: Os-mann bak treningsrevolusjon

Utstyr til trening er i konstant endring, med stadige forbedringer og nye funksjoner. Vektløftere er likevel henvist til nærmere 100 år gammel teknologi, der vektskiver holdes på plass av klønete, vriene og skjøre klyper og fjærlåser. I beste fall utgjør disse et irritasjonsmoment under trening. I verste fall kan de skape farlige situasjoner.

 

Audun Filip Sand og Andreas Bossonney Gundersen har begge bakgrunn som personlige trenere. De hadde lenge irritert seg over dårlige låsemekanismer for vektskiver. Da de møtte utstyrsutvikler Øyvind Rein fra Os samt designeren Markus Leonhard Hansen gjennom studier på Ås, falt brikkene på plass. Sammen stiftet de Gungnir.

 

Hentet innsikt i sosiale medier

Innsikt fra utviklingen og lanseringen av selskapets første produkt, en vektstang, ble nyttig da gründerne vendte tilbake til problemet med vektlåsen. De gjennomførte intervjuer med utøvere, og analyserte dessuten store mengder produktkommentarer i sosiale medier. Deretter utviklet de en prototype som ble testet grundig.

 

Resultatet er Dumbler, en olympisk håndvekt med innebygde låser som gjør det enklere og tryggere å trene. Låsemekanismen er enkel og intuitivt forståelig, og kvitterer med et «klikk» når du bruker den riktig. Den visuelle designen er dus og minimalistisk, og forsterker følelsen av Dumbler som et høykvalitetsprodukt med lang holdbarhet.

 

En forhåndssalgskampanje gikk over all forventning, og vektløftere over hele landet tok godt imot nyvinningen. Snart ble det også eksportsuksess for treningsgründerne. Dumbler er blant produktene Gungnir nå selger i mer enn 40 land.

 

«Industridesign på sitt beste»

Juryen for DOGA-merket for design og arkitektur skriver at The Dumbler er et resultat av godt utviklingsarbeid og fremragende produktdesign. 

 

«Vi er imponert over det elegante designet, den høye kvaliteten og den brukervennlige låsemekanismen som passer til alle eksisterende vekter. The Dumbler er et produkt med gjennomført estetikk og uttrykk. Det fyller et behov i markedet, og det gir økt sikkerhet. Produktet har et tydelig formspråk som snakker til målgruppen, og det løser et problem. Altså industridesign på sitt beste,» står det i jurykjennelsen.

(Pressenytt)

 

Mer informasjon om prisutdelingen og DOGA-merket for design og arkitektur her: https://doga.no/aktiviteter/dogas-priser/doga-merket-design-arkitektur/

 

Finn mer informasjon om prosjektene her:

 

Et løft for verdens vektløftere | DOGA
Thermosaver | DOGA
Remin smittesporing | DOGA
Kulturhus med wow-effekt | DOGA

 

Kontaktpersoner:

* Design og arkitektur Norge, kommunikasjonsrådgiver Ellen Heggestad, eh@doga.no, mobil 92 65 35 30

* Design og arkitektur Norge, rådgiver for priser og utmerkelser - Stine Fantoft Berg, sfb@doga.no, mobil 95 75 20 22

* The Dumbler – Olympisk hantel, Audun Filip Sand, audun@gungnir.no, mobil 95 75 74 79

* Thermosaver Hypothermic Rescue Bag, Tore Høifødt, th@thermosaver.no, mobil 90 60 26 94

* Remin Smittesporing, Kristoffer Brabrand, kristoffer@behalf.no, mobil 96 22 10 51

* Kulturhuset i Bergen, Thomas Birkeland, thomas@reklamekollektivet.no, mobil 41 17 87 00

 

Bildetekster:

LIVREDDENDE DESIGN. Denne termobagen gjør det enklere å behandle nedkjølte pasienter. Prosjektet får nå DOGA-merket for design og arkitektur. Foto: Thermosaver

 

SMITTESTOPP. Kommunene fikk et viktig våpen i kampen mot Covid-19. Nå får Remin, Behalf og Deepinsight DOGA-merket for design og arkitektur. Foto: Behalf

 

KULTURDESIGN. Bergen Kulturhus har fått en visuell identitet som rommer alt fra hardrockkonserter til poesikvelder. Derfor mottar de nå DOGA-merket for design og arkitektur. Foto: Reklamekollektivet

 

TRENINGSLØFT. En norsk håndvekt gjør treningen enklere og morsommere. Nå mottar prosjektet DOGA-merket for design og arkitektur. Foto: Rasmus Kongsøre

 

Følgende bilder er knyttet til denne artikkelen:
Bilde - vedlegg til sak Thermosaver__hoved_Thermosaver AS.jpg 3,40 MB (2316x2317)
Bilde - vedlegg til sak remin_03 foto behalf.jpg 179,91 kB (2000x1333)
Bilde - vedlegg til sak Kulturhuset-4.jpg 3,02 MB (3508x2480)
Bilde - vedlegg til sak The Dumbler-Hovedbilde-Rasmus Kongsoere_3.jpg 5,58 MB (2393x3035)
Bilde - vedlegg til sak Kulturhuset-1.jpg 3,87 MB (3508x2480)
Bilde - vedlegg til sak The Dumbler - render1.jpg 168,39 kB (2560x1440)

Denne saken er skrevet av Pressenytt for Design og arkitektur Norge (DOGA), og kan brukes fritt. Pressenytt har redaksjonelt ansvar for innholdet i artikkelen.
Publisert: 15.02.2023 07:36
Teknisk løsning ZEVS AS