Innovasjonshjelp til tre osloselskaper
Mens Cultura Sparebank mottar 420 000 kroner til prosjektet ”Prosjekt Allianse”, får Proteket 440 000 kroner for å jobbe mot et bedre tannhelse-Norge. I tillegg mottar organisasjonen Kreftforeningen, med hovedkontor i Oslo, 350 000 til sitt innovasjonsprosjekt ”Dugnad for kreftrammede”.
På landsbasis deles det i år ut 7 millioner kroner gjennom Designdrevet innovasjonsprogram (DIP) til i alt 18 prosjekter. Alle prosjektene har til felles at de skal samarbeide med designere i sine innovasjonsprosjekter. DIP drives av Norsk design- og arkitektursenter, som ligger under Nærings- og fiskeridepartementet.
Finans med god samvittighet
– Dette prosjektet er spennende fordi det utfordrer en svært konservativ bransje til å tenke igjennom verdiene sine. En hel rekke brukere – alt fra bankkunder til ansatte og eksterne ressurser – skal inkluderes i innovasjonsprosessen. Prosjektet kombinerer ideelle og kommersielle mål på en nytenkende måte, sier Anita C. Drabløs, prosjektleder i Norsk design- og arkitektursenter.
Samler alle gode tannkrefter
Siden oppstarten i 2003 har Proteket jobbet med å bygge Norges første komplette tanntekniske miljø. Sammen med Eggs Design ønsker de nå å legge til rette for at denne kompetansen blir tilgjengelig for tannleger og at det leveres bedre tanntekniske løsninger for pasientene.
– Tannhelsebransjen er preget av mange små aktører og lite kunnskapsdeling. I dette prosjektet er målet å knytte bransjen tettere sammen, slik at tannleger og tannteknikere blir i bedre stand til å bruke nye teknikker og til å levere bedre løsninger til pasientene sine, sier Drabløs.
DIP er et unikt program i Europa. Ved å bruke designmetodikk i idéfasen kan designdrevet innovasjon utløse store gevinster både i offentlig og privat sektor, uten at det krever gigantiske investeringer eller dyre reformer.
(Pressenytt)
FAKTABOKS
Dette er DIP:
- Regjeringen har siden 2009 finansiert et eget innovasjonsprogram, for å stimulere til kompetanseoppbygging og investeringer i idéfasen.
- Formålet er å øke innovasjonsgrad og treffsikkerhet i norske bedrifter og offentlige foretak gjennom å teste ut helt nye innovasjonsverktøy.
- Designdrevet innovasjonsprogram (DIP) finansierer og igangsetter ideutviklingsprosjekter hvor brukeren er satt i sentrum og fasilitering av designere er drivkraften i prosjektet. Hensikten er å utvikle helt nye produkter og tjenester som kan gi økt konkurransekraft og enda større brukertilfredshet.
- Siden første utdeling i 2009 har hele 740 virksomheter fra 90 bransjer søkt om til sammen 335 millioner kroner fra programmet.
- I løpet av seks år er det delt ut 40 millioner kroner til i alt 103 prosjekter hvor rundt 40% av prosjektene er innovasjon av tjenester, mens de øvrige omfatter produkt, forretningsmodell og organisasjonsutvikling.
- Norsk design -og arkitektursenter (Tidligere Norsk Designråd ) leder programmet i samarbeid med Norges forskningsråd og Innovasjon Norge.
- Mer informasjon om DIP og resultater som er oppnådd her: http://www.norskdesign.no/dip
Kontaktpersoner:
* Norsk design- og arkitektursenter, prosjektleder for DIP - Anita C. Drabløs mobil 918 20 249
* Norsk design- og arkitektursenter, prosjektleder for web og kommunikasjon - Torunn Smedal, mobil 995 11 353
Bildetekst:
BÆREKRAFTIG LÅN. Cultura Bank har nylig gitt lån til bedriften Epleslang. Epleslang drives av sosiale entreprenører som ansetter mennesker med fysiske, psykiske eller sosiale utfordringer til å høste byens eplehager og produsere prisbelønt eplemost. Foto: Cultura Bank
Proteket får innovasjonshjelp gjennom DIP for å samle tannhelse-Norge. Foto: Proteket
GIR INNOVASJONSHJELP. Gjennom DIP får 18 norske innovasjonsprosjekter til sammen 7 millioner kroner i år. På bildet Anita C. Drabløs, prosjektleder i Norsk design- og arkitektursenter. Foto: Arash Nejad/nyebilder.no
Proteket - brukes.jpg 1,07 MB (1680x1120)
Anita C Drabløs.jpg 3,86 MB (3900x2600)