presseticker

Skip to main content

Innovasjonshjelp til Gjøvik og Hadeland

  Publisert: 06.11.2014 07:00 - av  Henning Poulsen

Hadeland Glassverk får innovasjonshjelp av DIP. Foto: John Erling Blad / WikiMedia

Etac får innovasjonshjelp av DIP for å gjøre det lettere for eldre å bo hjemme. Foto: Etac

GIR INNOVASJONSHJELP. Gjennom DIP får 18 norske innovasjonsprosjekter til sammen 7 millioner kroner i år. På bildet Anita C. Drabløs, prosjektleder i Norsk design- og arkitektursenter. Foto: Arash Nejad/nyebilder.no

Oslo: Etac på Gjøvik ønsker å gjøre det lettere for pleietrengende å bo hjemme. Hadeland Glassverk vil utvikle glassprodukter til nye generasjoner med kunder. Nå mottar de til sammen nesten 1,1 millioner kroner i støtte fra Designdrevet innovasjonsprogram (DIP).

Mens Hadeland Glassverk mottar 630 000 kroner for prosjektet ”Bestselger”, går 430 000 DIP-kroner til Etac og prosjektet ”Mobilitet for pleietrengende i hjemmet”.

 

På landsbasis deles det i år ut 7 millioner kroner gjennom Designdrevet innovasjonsprogram (DIP) til i alt 18 prosjekter. Alle prosjektene har til felles at de skal samarbeide med designere i sine innovasjonsprosjekter. DIP drives av Norsk design- og arkitektursenter, som ligger under Nærings- og fiskeridepartementet.

 

Mobilitet øker livskvaliteten

Hjelpemiddelaktøren Etac på Gjøvik har tatt utgangspunkt i et økende antall pleietrengende som ønsker å bo hjemme lengst mulig. Denne situasjonen skaper store samfunnsutfordringer. Et velkjent problem er at mange hjelpemidler ikke er designet for å fungere i vanlige boliger, men i stedet til å brukes på pleieinstitusjoner. Derfor vil Etac sammen med designere fra Eggs Design utvikle hjelpemidler for mobilitet til hjemmebruk.

 

– Prosjektet har høyt innovasjonspotensial, og markedet er enormt dersom de lykkes. I tillegg kan livskvaliteten til tusenvis av pleietrengende øke, siden økt mobilitet gir større selvstendighet og en følelse av mestring. Jeg liker spesielt hvordan Etac og Eggs planlegger å bruke spesiallagde kroppsdrakter for å erfare hvordan det er å være bevegelseshemmet. Dette vil gi uvurderlig innsikt i brukernes hverdag, sier Anita C. Drabløs, prosjektleder i Norsk design- og arkitektursenter.

 

Kvinneinnovasjon kan selge mer glass

Hadeland Glassverk har produsert glass i 252 år, og forvalter en betydelig norsk kulturarv. Nå ønsker den tradisjonsrike produsenten å utvide og forynge kundemassen sin. Sammen med designere fra danske Design-people skal Hadeland Glassverk bruke designdrevne innovasjonsmetodikk for å oppnå bedre målgruppeforståelse. Målet er å deretter utnytte denne kunnskapen til å skape ett eller flere bestselgende produkter som kan styrke glassverkets økonomi.

 

– Dette prosjektet kan bidra til en snuoperasjon for en tradisjonsrik norsk bedrift og en viktig lokal arbeidsplass. De har satt seg et tydelig mål om å bruke designdrevet innovasjon for å skape nye bestselgere og vinne tilbake rollen som kategorileder i sitt marked. De fleste av kundene er kvinner, og derfor er det ekstra spennende at de har koblet på designere med spisskompetanse på kvinneinnovasjon, sier Drabløs.

 

DIP er et unikt program i Europa. Ved å bruke designmetodikk i idéfasen kan designdrevet innovasjon utløse store gevinster både i offentlig og privat sektor, uten at det krever gigantiske investeringer eller dyre reformer.
(Pressenytt)

 

 

FAKTABOKS

 

Dette er DIP:

 

  • Regjeringen har siden 2009 finansiert et eget innovasjonsprogram, for å stimulere til kompetanseoppbygging og investeringer i idéfasen.
  • Formålet er å øke innovasjonsgrad og treffsikkerhet i norske bedrifter og offentlige foretak gjennom å teste ut helt nye innovasjonsverktøy.
  • Designdrevet innovasjonsprogram (DIP) finansierer og igangsetter ideutviklingsprosjekter hvor brukeren er satt i sentrum og fasilitering av designere er drivkraften i prosjektet. Hensikten er å utvikle helt nye produkter og tjenester som kan gi økt konkurransekraft og enda større brukertilfredshet.
  • Siden første utdeling i 2009 har hele 740 virksomheter fra 90 bransjer søkt om til sammen 335 millioner kroner fra programmet.
  • I løpet av seks år er det delt ut 40 millioner kroner til i alt 103 prosjekter hvor rundt 40% av prosjektene er innovasjon av tjenester, mens de øvrige omfatter produkt, forretningsmodell og organisasjonsutvikling.
  • Norsk design- og arkitektursenter (Tidligere Norsk Designråd ) leder programmet i samarbeid med Norges forskningsråd og Innovasjon Norge.
  • Mer informasjon om DIP og resultater som er oppnådd her: http://www.norskdesign.no/dip

 

 

Kontaktpersoner:

* Norsk design- og arkitektursenter, prosjektleder for DIP - Anita C. Drabløs mobil 918 20 249

* Norsk design- og arkitektursenter, prosjektleder for web og kommunikasjon - Torunn Smedal, mobil 995 11 353

 

Bildetekst:

Hadeland Glassverk får innovasjonshjelp av DIP. Foto: John Erling Blad / WikiMedia

 

Etac får innovasjonshjelp av DIP for å gjøre det lettere for eldre å bo hjemme. Foto: Etac

 

GIR INNOVASJONSHJELP. Gjennom DIP får 18 norske innovasjonsprosjekter til sammen 7 millioner kroner i år. På bildet Anita C. Drabløs, prosjektleder i Norsk design- og arkitektursenter. Foto: Arash Nejad/nyebilder.no

Følgende bilder er knyttet til denne artikkelen:

Denne saken er skrevet av Pressenytt for Design og arkitektur Norge (DOGA), og kan brukes fritt. Pressenytt har redaksjonelt ansvar for innholdet i artikkelen.
Publisert: 06.11.2014 07:00
Teknisk løsning ZEVS AS