presseticker

Skip to main content

Merket for god design 2009:

Innovasjon Norge og Rikshospitalet får designhyllest

  Publisert: 11.03.2009 07:00 - av  Henning Poulsen

Rikshospitalet fikk Merket for god design for Sykehusboka.

Oslo: Rikshospitalet og Innovasjon Norge fikk tildelt det ettertraktede Merket for god design på Designdagen 2009.

Merket for god design belønner vellykket bruk av design for å skape innovative produkter og løsninger, og gis til bedrifter og designere som gjennom metodisk og målrettet samarbeid har skapt svært gode designløsninger.

 

– Totalt mottok vi 167 søknader til Merket for god design i år, en økning på 30 prosent fra i fjor. Dette er ny rekord, og viser hvilken sterk posisjon utmerkelsen har fått, sier Marte Grevsgard i Norsk Designråd, som er prosjektleder for Merket for god design.

 

Utmerkelsene ble delt ut onsdag 11. mars i Oslo under Designdagen - et årlig arrangement i regi av Norsk Designråd - der næringsliv og designere prises for vellykket nytenking og innovasjon.

 

Nyskapende barnebok

Rikshospitalet har fått Merket for god design for ”Sykehusboka”, som er utviklet sammen med byrået Design To Be, forfatter Taran Bjørnstad og et tungt fagmiljø ved sykehuset. Boka deles ut til barn i alderen 8 til 12 år som er innlagt på sykehus i mer enn tre dager, og fungerer som både loggbok, aktivitetsbok, minnebok og medisinsk hjelpebok – i tillegg til å være en skjønnlitterær bok.

 

Hensikten er å hjelpe barna med å bearbeide oppholdet, og for å skape dialog mellom barn, foreldre og helsepersonell. Kristine Hetland Clark, prosjektleder for Sykehusboka ved Rikshospitalet , dette er kommunikasjon på barnets premisser og et unikt og helt nytt verktøy for norske sykehus.

 

– Vi så behovet for å styrke dialogen mellom barn, behandler og foreldre, samt sikre barnets rettigheter og behov på en best mulig måte. Et annet viktig punkt var å se det friske barnet i det syke. For mange voksne kommer pasientrollen ofte naturlig, mens sykdom ikke nødvendigvis forandrer på hvordan et barn tenker og føler, sier Hetland Clark.

 

Kan bli internasjonal

Boka ble delt ut blant alle barn i målgruppen på Rikshospitalet i 2007, og ble en stor suksess. Dette førte til at departementet i fjor bevilget penger til å lansere Sykehusboka ved alle landets sykehus. Boka er nå trykket opp i 11 000 eksemplarer.

 

Til høsten skal boka evalueres, og en internasjonal satsing kan stå på trappene. Undersøkelser Rikshospitalet gjorde i forkant av utviklingen av Sykehusboka avslørte nemlig at det verken i Norge eller ved sykehus i Vest-Europa finnes noe tilsvarende produkt.

 

– Det har allerede vært dialog med sykehus i andre land om en oversettelse av boka. I tillegg arbeider vi med en versjon som retter seg mot søsken av barn som legges inn på sykehus, forteller Hetland Clark.

 

Gjenerobre turistene

I all hovedsak er kjennskapen til Norge lavere i utlandet enn vi kanskje liker å innrømme, og til tross for en svak økning i antall utenlandske turister, har Norge de siste årene tapt markedsandeler i forhold til flere konkurrerende land. Dette ønsket Innovasjon Norge å gjøre noe med. En relansering av websiden visitnorway.com ble dermed også en nysatsing i salget av Norge.

 

– For oss var det viktig å skape et nettsted som var basert på brukernes behov. Vi ønsker å skape reiselyst og gi et godt førsteinntrykk av Norge, noe vi vet er veldig viktig i kampen om turistene, sier Hans Petter Aalmo, avdelingsleder for visitnorway.com i reiselivsavdelingen i Innovasjon Norge.

 

Viser hele Norge

Han forteller at den eksisterende siden på flere måter hadde gått ut på dato, og at den ikke representerte hele bredden i Norges turistprodukter.

 

– Vi dekker nå over dobbelt så mange destinasjoner og reiselivsprodukter som tidligere. Vi har fått med oss langt flere aktører, og nettsiden gir mer komplett og oversiktlig informasjon om Norge. Dette vet vi er viktig for turistene, påpeker Aalmo.

 

Designjuryen gir Innovasjon Norge ros for designet som er valgt for å presentere Norge, samt måten attraksjonene er kategorisert på.

 

– Vi har valgt et rent, ryddig, samt et litt røft og maskulint utseende på siden, fordi vi mener det er slik vårt land kan oppfattes. Det var viktig for oss å få fram naturen og gi en litt "wow-følelse" med en gang, derfor bruker vi mange store bilder, sier Aalmo.

 

Etter relansering av hovedsiden i sommer har nettstedet hatt en besøksøkning på 25 prosent, samt 10 prosent økning i antall sidevisninger.

 

Skryt fra statsråd

Nærings- og handelsminister Sylvia Brustad er imponert over designarbeidet som gjøres over store deler av landet. Nå håper statsråden at flere norske bedrifter finner inspirasjonen til å satse på design som en del av innovasjonsarbeidet.

 

– For å løse de store utfordringene i fremtiden og lykkes i stadig tøffere internasjonal konkurranse, trenger vi nyskapende bedrifter over hele landet – og her er design et viktig verktøy. Dagens finansuro understreker behovet for å skape flere norske suksesshistorier. Derfor har regjeringen satt design høyt på agendaen, påpeker Brustad.

 

Norsk design stilles ut

Mellom 19. mars og 26. april står utstillingen ”Merket for god design og Unge talenter” på DogA (Norsk Design- og Arkitektursenteret) i Oslo. Her vil samtlige av årets mottakere av Merket for god design stilles ut.

 

– De utstilte produktene og tjenestene gir et godt øyeblikksbilde av hva som skjer innen norsk design og innovasjon akkurat nå, sier Marte Grevsgard i Norsk Designråd.

 

På utstillingen, som er gratis og åpen for alle, vil det også gå an å stifte bekjentskap med vinnerne av Hedersprisen for god design, Klassikerprisen for god design, Miljøprisen og Design for alle-prisen. De tre prosjektene som gikk til topps i Unge talenter-konkurransen vil også være representert.

(Pressenytt)

 

Nyhetssaker, jurykjennelse, produktbilder med mer legges her kl 1700, onsdag 11. mars: http://www.norskdesign.no/nyheter/category152.html

 

Mer informasjon om utstillingen ligger her:

http://www.norskdesign.no/utstillinger/merket-for-god-design-og-unge-talenter-article8000-237.html

 

Kontaktpersoner:

* Norsk Designråd, prosjektleder for Merket for god design og Unge talenter, Marte Grevsgard, mobil 917 74 683, mg@norskdesign.no

* Norsk Designråd, informasjonsdirektør Grete Kobro, tlf. 23 29 25 57, gk@norskdesign.no

* Rikshospitalet, informasjonsrådgiver Kristine Hetland Clark, mobil 952 35 781

* Innovasjon Norge, leder reiselivsavdelingen Hans Petter Aalmo, mobil 971 22 663

* Mer informasjon om Designdagen 2009: http://www.norskdesign.no/designdagen/velkommen-til-designdagen-article3750-229.html

 

Merket for god design:

* Utmerkelsen er en anerkjennelse av vellykket bruk av design for å skape innovative produkter og løsninger, og er et kvalitetsstempel til bruk i bedriftens markedsføring.

* Alle typer masseproduserte produkter fra alle typer bransjer kan søke. I tillegg kommer alle typer emballasje, visuelle profiler, nettsider applikasjoner og løsninger, samt møbler, tekstiler, mote, konfeksjon, nettsider, applikasjoner og løsninger som tilfredsstiller kravene til Design for alle.

* De innsendte bidragene blir evaluert av en objektiv jury bestående av fagpersoner fra nordisk næringsliv og fra designbransjen. Juryeringsprosessen er strengt konfidensiell.

* Bedrifter og designere som ikke når opp til en utmerkelse, får en detaljert tilbakemelding fra juryen, i form av et konsultasjonsmøte.

(Kilde: norskdesign.no)

Følgende bilder er knyttet til denne artikkelen:
Bilde - vedlegg til sak rikshospitalet.jpg 14,56 kB (459x375)

Denne saken er skrevet av Pressenytt for Design og arkitektur Norge (DOGA), og kan brukes fritt. Pressenytt har redaksjonelt ansvar for innholdet i artikkelen.
Publisert: 11.03.2009 07:00
Teknisk løsning ZEVS AS