presseticker

Skip to main content

Ingen får Miljøprisen i år

  Publisert: 10.03.2014 07:00 - av  Henning Poulsen

LØNNSOM MILJØSATSING. Den banebrytende miljøsatsingen til Scandinavian Business Seating har gjort selskapet til Europas mest lønnsomme stolprodusent, ifølge Lars I. Røiri. Sammen med Norsk Designråds Line Aandal Røijen viser han her fram fjorårets vinner av miljøprisen, HÅG SoFi. Foto: Johnny Syversen

MICHELIN OG MILJØ. Maaemo fikk Miljøprisen fra Norsk Designråd i 2012 for sitt helhetlige arbeid med miljø, økologi og bærekraft.

FISKEKASSER. BEWi, Vartdal Plastindustrier og Inventas vant Miljøprisen 2011 for emballasjen EPS Box. Ved å fjerne lokket og gjøre kassen lettere spares miljøet for 155 000 tonn CO2 årlig.

Oslo: Ingen bedrifter har gjort seg fortjent til å motta Miljøprisen på Designdagen 2014. – Vi er overrasket over at ikke flere i næringslivet satser strategisk på bærekraftige produkter og tjenester, sier prosjektleder Line Aandal Røijen i Norsk Designråd.

Miljøprisen deles ut årlig til en av mottakerne av Merket for god design som har utviklet et produkt eller en løsning med fremragende miljøegenskaper. Fjorårets vinner påpeker at miljøsatsing kan gi klare konkurransefortrinn:

 

– Helse og miljø er to globale megatrender som det snart er umulig å komme utenom. Derfor ligger dette i bunnen for vår designfilosofi, og er en hjørnestein i utviklingen av alle våre produkter. Det har vært med på å gjøre oss til den mest lønnsomme stolprodusenten i Europa, forteller administrerende direktør Lars I. Røiri i Scandinavian Business Seating, den eneste bedriften som har mottatt Miljøprisen to ganger. Den norske møbelprodusenten eier merkevaren HÅG, som har blitt en sjelden norsk eksportsuksess.

 

Ideelt og lønnsomt

– Et av kriteriene for å motta Merket for god design er miljøhensyn, men med Miljøprisen leter vi etter bedrifter som går langt utover dette. Når juryen ikke kan finne en verdig mottaker i år, kan det være et tegn på at næringslivet rett og slett ikke er offensive nok på miljø og bærekraft. Vi savner flere ansvarlige, moderne bedrifter som ser at det både går an å ta ideelle miljøhensyn og bruke det som et konkurransefortrinn. Her spiller strategisk designtenking en viktig rolle, sier Line Aandal Røijen i Norsk Designråd.

 

– Bærekraft avgjør anbud

I dag har Scandinavian Business Seating en dominerende posisjon i Skandinavia, er størst på arbeidsstoler i Vest-Europa og er på full fart inn i vekstmarkedene i Asia. Miljøprofilen har vært tungen på vektskålen på flere avtaler.

 

– Stadig flere kunder vil ha bærekraftige løsninger, og de er villige til å betale for dem. I tillegg blir bærekraft stadig viktigere i konkurransen om store internasjonale anbud. Her kan miljøkrav telle for opptil 30 prosent, og da kommer du ingen vei med kildesortering i kantinen og fagre ord om bærekraft i årsrapporten, sier Røiri.

 

– Ikke idealister

Hos den norske produsenten gjennomsyrer miljøtankegangen hele verdikjeden: fra planlegging, design og konstruksjon til montering og transport, og videre til demontering og gjenvinning. Det gjør at nærmeste konkurrent i snitt har 50 prosent høyere utslipp per produserte stol.

 

– Vi ser ikke på oss selv som idealister. Miljø og bærekraft er en del av vår forretningsstrategi, og gjør at vi skiller oss ut i vrimmelen av møbelprodusenter. Som skandinavisk aktør på et stort og fragmentert verdensmarked må vi gjøre ting annerledes. Det gjør vi gjennom design, miljø og ergonomi, understreker Røiri.

(Pressenytt)

 

Se film om miljøfilosofien til Scandinavian Business Group her: http://vimeopro.com/involvecom/customer-presentations/video/73299146

 

FAKTABOKS:

Dette er Miljøprisen til Norsk Designråd

* Gis til bedrift og designer for å ha utviklet et produkt eller en løsning som har vesentlig miljøegenskaper i et livsløpsperspektiv.

* Deles ut hvert år på Designdagen som spesialpris knyttet til utmerkelsen Merket for god design

* Ble delt ut for første gang i 2009, til kontormøbelprodusenten HÅG (senere Scandinavian Business Seating) for stolen HÅG Futu.

* I 2012 ble prisen gitt til gourmetrestauranten Maaemo.

* I fjor fikk Scandinavian Business Seating prisen for andre gang, for kontorstolen HÅG SoFi.

* Miljøprisen ble ikke delt ut i 2010 – og blir heller ikke delt ut i 2014.

(Kilde: norskdesign.no)

 

Bildetekster:

LØNNSOM MILJØSATSING. Den banebrytende miljøsatsingen til Scandinavian Business Seating har gjort selskapet til Europas mest lønnsomme stolprodusent, ifølge Lars I. Røiri. Sammen med Norsk Designråds Line Aandal Røijen viser han her fram fjorårets vinner av miljøprisen, HÅG SoFi. Foto: Johnny Syversen

 

MICHELIN OG MILJØ. Maaemo fikk Miljøprisen fra Norsk Designråd i 2012 for sitt helhetlige arbeid med miljø, økologi og bærekraft.

 

FISKEKASSER. BEWi, Vartdal Plastindustrier og Inventas vant Miljøprisen 2011 for emballasjen EPS Box. Ved å fjerne lokket og gjøre kassen lettere spares miljøet for 155 000 tonn CO2 årlig.

 

FØRSTE MILJØPRIS: I 2009 gikk den aller første Miljøprisen til daværende HÅG (nå Scandinavian Business Seating) for Møbelprodusenten HÅG for stolen HÅG Futu.

 

FJORÅRETS VINNER. Scandinavian Business Seating fikk Miljøprisen fra Norsk Designråd for stolen HÅG SoFi i 2013.

 

 

Kontaktpersoner:

* Scandinavian Business Seating, administrerende direktør Lars I. Røiri, mobil 911 79 067

* Norsk Designråd, prosjektleder Line Aandal Røijen, mobil 911 74 639

* Norsk Designråd, informasjonsdirektør Grete Kobro, mobil 907 65 971

 

Følgende bilder er knyttet til denne artikkelen:
Bilde - vedlegg til sak lars røiri og line.jpg 51,44 kB (3384x4944)
Bilde - vedlegg til sak Maaemo_kokker_01.jpg 31,30 kB (800x500)
Bilde - vedlegg til sak BEWi Vartdal EPS.JPG 1,05 kB (1800x937)
Bilde - vedlegg til sak hågfutu.jpg 32,62 kB (449x600)
Bilde - vedlegg til sak SBS SoFi.jpg 6,92 MB (4992x6666)

Denne saken er skrevet av Pressenytt for Design og arkitektur Norge (DOGA), og kan brukes fritt. Pressenytt har redaksjonelt ansvar for innholdet i artikkelen.
Publisert: 10.03.2014 07:00
Teknisk løsning ZEVS AS