Hordalendinger tar trappen til maritim nyskaping
Stryn-tilknyttede Hagen, Norges største trappeprodusent, har fått i overkant av 300 000 kroner fra Designdrevet innovasjonsprogram (DIP) for å gå i gang med en idéfase. Designere fra Hareide Design skal lede prosessen, som involverer arkitekter, husbyggere og sluttbrukere.
Målet er å utvikle et helt nytt kommersielt konsept for et til nå uutnyttet område i dagens bygninger, nemlig trapperommet. Prosjektet tar utgangspunkt i selskapets populære merkevarer, Stryntrappa og Escalia. I løpet av fem år skal den nye kategorien utgjøre 10 prosent av omsetningen til Hagen, og forhåpentligvis gi et stort konkurransefortrinn både nasjonalt og internasjonalt.
– Det å involvere sluttbruker i en slik prosess er nytt for bedriften og sannsynligvis også for bransjen som helhet. Huseiere bruker trapperommet til mange forskjellige ting. Dersom man tar høyde for alle bruksområdene allerede før huset bygges, går det an å skape mye mer funksjonelle og gjennomtenkte trapperom, sier Anita C. Drabløs, prosjektleder for DIP i Norsk Designråd.
Banebrytende klyngesamarbeid
For å møte fremtidens mange transportutfordringer må kystflåten styrkes og fornyes. Nå har klyngeorganisasjonen Maritime CleanTech West, med tyngepunkt i bergensregionen, Sunnhordland og haugesundstraktene, fått i overkant av 590 000 kroner fra DIP for å arbeide mot nettopp dette målet.
– Dette er et svært spennende og annerledes prosjekt, der en maritim bedriftsklynge jobber sammen med designere mot et felles mål, og der de utnytter hverandres kompetanse og erfaringer. Dersom prosjektet lever opp til forventningene kan resultatet bli en mer bærekraftig maritim næring, sier Anita C. Drabløs i Norsk Designråd.
Sammen med industridesignere og skipsdesignere skal klyngeselskapet utvikle et helt nytt konsept for skip i kysttrafikk. Gjennom omfattende kartlegging og analyser skal prosjektet svare på en rekke utfordringer: Energieffektivitet, fornybare energiformer, mer effektiv operasjon, bedre fremdriftsløsninger, skrogutforming, lasting og logistikk. Målet er et fartøyskonsept som er konkurransedyktig på økonomi, miljø og hastighet.
Blant selskapene i innovasjonsprosjektet finner vi rederier, verft og utstyrsleverandører i regionen Sunnhordland/Haugalandet som North-sea Container Line (NCL), Eidesvik, Østensjø, skipsverftet Fjellstrand, utstyrsleverandørene Servogear, Mecmar, Wärtsilä Norway og energiselskapet Sunnhordland Kraftlag. I tillegg deltar forskningsmiljø som Polytec og CMR Prototech, samt interesseorganisasjonen Fraktefartøyenes Rederiforening i prosjektet.
7 millioner til 15 nyskapingsprosjekter
DIP ledes av Norsk Designråd. I alt 15 prosjekter over nesten hele landet mottar til sammen i underkant av sju millioner kroner fra DIP i 2013. Totalt er det blitt delt ut 32 millioner kroner til 84 prosjekter over en femårsperiode og nå begynner suksesshistoriene for alvor å komme.
I fjor mottok Oslo universitetssykehus DIP-midler til et pilotprosjekt som skulle få ned ventetiden for brystkreftpasienter. Tidligere denne måneden ble resultatet av dette banebrytende DIP-prosjektet presentert: Pasienter som tidligere har måttet vente i opptil 12 uker på å få time til diagnose, blir nå innkalt i løpet av 48 timer. Dette er en reduksjon i ventetiden på imponerende 90 prosent.
(Pressenytt)
Her er alle årets DIP-mottakere: http://www.norskdesign.no/nyheter/syv-millioner-til-innovasjonsprosjekter-article25411-8849.html
Bildetekst:
FOKUS PÅ BRUKEREN: – Design som innovasjonsverktøy setter brukeren i sentrum. Det gir radikalt bedre produkter og tjenester, sier Anita C. Drabløs, prosjektleder for DIP i Norsk Designråd. Her sammen med kollega Cathrin Blitzner Møller (t.h.). Foto: Jørgen Lie Furuholt
FAKTABOKS
Dette er Designdrevet innovasjonsprogram (DIP):
* Regjeringen har siden 2009 gitt øremerkede midler til Designdrevet Innovasjonsprogram (DIP).
* Norsk Designråd leder programmet i samarbeid med Norges forskningsråd og Innovasjon Norge
* Hensikten er å teste ut helt nye innovasjonsverktøy som bygger på systematiske brukerstudier og designmetodikk hvor målet er å øke treffsikkerheten og øke innovasjonsgraden i norske bedrifter og offentlige foretak.
* Gjennom å stimulere til kompetanseoppbygging og investeringer i idéfasen bidrar DIP til at nye produkter og tjenester gir økt konkurransekraft og enda større brukertilfredshet.
* Siden første utdeling har hele 624 virksomheter fra 90 bransjer søkt om til sammen 291 millioner kroner fra programmet.
* I løpet av fem år er det delt ut 32 millioner kroner til i alt 84 prosjekter.
Les mer på www.norskdesign.no/dip
Kontaktpersoner:
* Norsk Designråd, prosjektleder for DIP, Anita Cecilie Drabløs, mobil 918 20 249
* Norsk Designråd, direktør FoU og innovasjonsprogrammer Skule Storheill, mobil 901 03 361
* Hagen, Beate Foss Hagen, mobil 958 34 205
* Maritime CleanTech West, Hege Økland, mobil 957 53 695